نماینده تهران با طرح پیشنهاد تشکیل دفتر رسیدگی به امور مدنی کلانشهر تهران در مجلس با حضور نمایندگان تهران، شهردار و نمایندگانی از شورای شهر تهران گفت که برای نجات تهران از وضعیت کنونی به همت ملی نیاز است. لذا لازم است مجلس، دولت، شهرداری و شورای شهر تهران در اسرع وقت به فکر چاره اندیشی باشند.

به گزارش مرور نیوز، ابوالفضل سروش در مطلبی در کانال تلگرامی‌اش با اشاره به تشکیل شورای شهر جدید تهران و انتخاب شهردار گفت: اکنون به لطف خدا و همت مردم بیدار و انتخابگر شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شد و شهردار نیز انتخاب و معرفی گردید. اینک انتظار می رود که شورا و شهردار جدید رویه های نوین تری در پیش گرفته و نحوه عمل نهاد مدنی شورا و شهرداری را به خواسته های مردم نزدیکتر کرده و بر ظرفیت و توانایی های این دو جایگاه مهم تصمیم گیری در امر مسائل شهری تهران بیفزایند.

وی بهترین راه نزدیکی به خواسته های مردم را نزدیک شدن به مجلس بعنوان نماد اراده ملی و محلی دانست و گفت: تهران دچار معضلات عمده ای همچون آلودگی هوا، ترافیک، ضعف و نقصان سیستم ترابری درون شهری، فقدان فضای مکفی سبز و تفریحی، فقدان پیاده رو مکفی بعنوان یک اصل ایمنی، دفع و امحای زباله و مسائل زیست محیطی مرتبط، ساخت و سازهای نامعقول و زشت شهری، تامین آب و دفع فاضلاب، گسترش بی رویه جمعیت بخصوص در مناطق حاشیه شهری، فقر و بیکاری، تراز نزولی کیفیت کلی زندگی و گسترش اختلالات روانی، فقدان حقوق مدون شهری جهت زندگی سالمتر برای کودکان و نوجوانان، فقدان فضای فرهنگی متناسب با عقاید و باورهای مذهبی و ملی است.

نماینده تهران تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی از جمله نهادهای قدرتمند و موثری است که می‌تواند با امکانات قانونی خویش به شهرداری و شورای شهر مدد رساند. چون مجلس در کنار داشتن نقش تقنینی برای رفع نواقص و یا نیازهای قانونی، می‌تواند با نظارت به موقع و موثر کاستی‌ها و یا احتمالا تخلفات را روشن کرده و آن را پیگیری و رفع نماید.

سروش با اشاره به روابط شهرداری و نمایندگان تهران در ادوار گذشته گفت: در ادوار گذشته اراده بر همکاری بین شهرداری تهران و نمایندگان کلانشهر تهران از هر دو طرف ضعیف بوده و ارتباطات موجود هم غیر مدون، موردی و یا حتی شخصی بوده و اثر چندانی بر زندگی مردم و محیط شهری تهران نداشت.

این عضو مجمع نمایندگان تهران در جمع بندی گفت: با توجه به این شرایط پیشنهادم این است که کمیسیون های تخصصی شورای شهر و همچنین شهرداری ها ارتباط تنگاتنگی با کمیسیون های نزدیک به خود در مجلس ایجاد نمایند و برای این ارتباط دستور کار و برنامه مدونی تنظیم کنند که اثرگذاری متقابل این نهادها را بر هم افزایش دهد. صدالبته نمایندگان تهران در مجلس نیز باید همت بیشتری برای ارتباط ارگانیک با شورای شهر و شهرداری داشته باشند و بجای ارتباطات موردی و کم اثر اقدام به حضور مستمر در این نهادها نموده و نقش نظارتی خود را گسترش دهند.

سروش ادامه داد: بنظر می رسد با توجه به اهمیت سیاسی، اداری، جمعیتی و استراتژیک شهر تهران بتوان یک دفتر رسیدگی به امور مدنی کلانشهر تهران را در مجلس با حضور نمایندگان تهران و شهردار تهران و نماینده ای از کمیسیونهای چندگانه شورای شهر تشکیل داد که از اطاق‌های فکر تخصصی که از حضور دانشمندان باتجربه و آشنا به مسائل شهری بهره ببرد.

وی تاکید کرد: برای نجات تهران از وضعیت کنونی نیاز به همتی در حد ملی است که مجلس، دولت، شهرداری و شورای شهر می بایست در اسرع وقت به فکر چاره اندیشی باشند.

سروش در پایان گفت: نمایندگان تهران به استناد آرای مردم وظیفه ذاتی و قانونی برای ورود به کلیه مسائل این شهر را داشته و باید در کنار برادران و خواهران خود در شورای شهر و شهرداری به بهبود امور یاری رسانند و این مهم میسر نخواهد بود مگر این که سازوکار اجرایی لازم برای آن تدوین شده و بطور جدی به کار گرفته شود. بدیهی است وظایف مجلس و ظرفیت‌های نمایندگان بطور اولی کلیه نیازهای شهرداری و شورای شهر را پوشش داده و می‌تواند قوی ترین نهاد همیار با این دو ارگان شهری باشد.