در پی بروز شایعات گسترده در زمینه نقش برخی مدیران بانک سرمایه در اختلاس صندوق فرهنگیان مدیرعامل جدید این بانک مقابل خبرنگاران قرار گرفت

به گزارش مرور نیوز، «محمدرضا خانی» در نشست خبری افزود: تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان ربطی به بانک ندارد و سخنگوی قوه قضائیه در اظهارات خود نامی از بانک سرمایه نبرده است.

وی تاکید کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از سهامداران این بانک به شمار می رود که جایگاه آن در مجمع عمومی بانک است و هیات مدیره جدید اجازه نمی دهد سهامداران در امور مربوط به بانک دخالت کنند.

خانی افزود: عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان و دفاع از آن به خود صندوق مربوط است و بحث های روزهای اخیر نیز به بانک سرمایه ارتباطی ندارد.

وی در عین حال از درخواست برخی نمایندگان مجلس برای انجام تحقیق و تفحص از بانک سرمایه استقبال کرد و افزود: هرچه شفافیت بیشتر باشد، آسودگی خاطر هم بیشتر است.

عضو هیات مدیره بانک سرمایه تاکید کرد: تاکنون نمایندگان مجلس برای دریافت اطلاعات و آمار به این بانک مراجعه ای نداشته اند و به محض آنکه اطلاعاتی بخواهند، به طور مستند به آنها ارایه می کنیم.

خانی در ادامه افزود: با ورود نهادهای نظارتی به موضوع صندوق، صحت و سقم مطالبی که در این زمینه در رسانه ها منعکس شده است، روشن خواهد شد.

وی که به تازگی به مدیرعاملی بانک سرمایه منصوب شده است، درباره آنچه گفته شده است، هشت نفر در ارتباط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه بازداشت شده اند، توضیح داد: اینگونه نیست که این افراد اکنون بازداشت شده اند بلکه یکی از مدیران سابق بانک حدود پنج ماه پیش بازداشت شده است اما از نفر دوم اطلاعی ندارم.

به گفته خانی پرونده در مرحله بازجویی از متهمان است و اتهامات وارده هنوز اثبات نشده اند.

مدیرعامل بانک سرمایه با ارائه توضیحاتی درباره منابع خارج شده از بانک سرمایه و مطالباتی که وصول نشده و همچنین مطالبی که در این زمینه در رسانه ها مطرح شده است، گفت: در تشکیل پرونده های تسهیلات اشکالات و سهل انگاری هایی در گذشته و در شعب بانک و توسط افرادی که اکنون دیگر در بانک نیستند، صورت گرفته است.

وی با یادآوری این نکته که بحث وثیقه در نظام بانکی به اعتماد بانک به مشتری باز می گردد، اظهار داشت: درباره وثیقه هایی که از مشتریان دریافت شده، اختلاف نظرهایی وجود دارد و علت اصلی ورود نهادهای نظارتی به موضوع بحث کارشناسی بودن وثیقه ها است.

مدیرعامل بانک سرمایه اضافه کرد: با نظارت صورت گرفته، بدهکاران در حال مراجعه به بانک و تسویه بدهی خود هستند و درصددیم معوقه ها را با احتساب جرایم پس بگیریم.

خانی درباره موضوع پرداخت وام 80 میلیارد تومانی با سود 1.5 درصد در این بانک گفت: در سال 1392 برای ایجاد فروشگاه های رفاهی فرهنگیان قراردادی با مشارکت بخش خصوصی و صندوق ذخیره فرهنگیان با بانک سرمایه منعقد شد تا این بانک بخشی از سرمایه مورد نیاز را تامین کند.

وی اضافه کرد: از آنجا که هدف از این کار خدمت رسانی به معلمان بود، کارمزد آن 1.5درصد تعیین شد اما چون خدمت رسانی متوقف شد، بانک سرمایه از سال گذشته برای تودیع آن، بازپرداخت تسهیلات مورد نظر را با نرخ سود 24 درصدی محاسبه کرد که بخش خصوصی طرف قرارداد باید به بانک بازگرداند.

خانی درباره اینکه گفته شده فردی 39 هزار میلیارد ریال(3900 میلیارد تومان) وام از این بانک گرفته و پس نداده است، گفت: فرد حقیقی یا حقوقی با این مبلغ بدهکاری در بانک نداریم.

وی همچنین موضوع هفت هزار میلیارد تومان معوقات غیرقابل وصول بانک سرمایه را تایید نکرد و افزود: هدف ما وصول همه مطالبات است.

مدیرعامل بانک سرمایه افزود: تخلفات گذشته در تشکیل پرونده های اعتباری موجب نمی شود در وصول مطالبات به ناکامی برسیم.

خانی همچنین اینکه گفته می شود در اغلب پرونده های مربوط به معوقات بانک سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان دخیل است، اظهار داشت: اینکه بین صندوق و بانک ارتباط باشد، چنین نیست؛ جایگاه سهامداران فقط در مجمع عمومی بانک است و در امور عمومی بانک حق دخالت ندارند.

وی تاکید کرد: اجازه نمی دهیم ذره ای از حقوق معلمان، سپرده گذاران، مشتریان و کارکنان بانک ضایع شود و از حفظ حقوق آنان عقب نشینی نخواهیم کرد.

خانی گفت: مطالبات سررسید گذشته این بانک نسبت به کل تسهیلات 7 درصد، نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات 7 درصد و نسبت مطالبات مشکوک الوصول به کل تسهیلات 20 درصد است.

مدیرعامل بانک سرمایه نسبت مطالبات مشکوک الوصول ضمانت نامه ها به کل تسهیلات را 7 درصد و نسبت مطالبات مشکوک الوصول اعتبارات اسنادی به کل تسهیلات را یک درصد برآورد کرد.

مدیرعامل بانک سرمایه با یادآوری این که قشر فرهنگیان سرمایه گذاران اصلی این بانک به شمار می روند، اظهار داشت: اینکه حقوق معلمان و حتی کارکنان آن در گذشته در این بانک مغفول مانده است را قبول داریم.