وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ رسانه چشم بیدار و ناظر هوشیار مسئولان است و ما هر چه خود را در معرض این قضاوت قرار دهیم بهره می‌بریم.

به گزارش مرورنیوز، سید عباس صالحی 3 مهر ماه در نخستین نشست رسانه‌ای خود ضمن ارائه برنامه‌های خود بیان کرد: اعتقاد من این است رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی قرار دارد و مسئولان موظف‌اند بگویند چه کرده‌اند تا در معرض داوری قرار بگیرند. رسانه چشم بیدار و ناظر هوشیار مسئولان است و ما هر چه خود را در معرض این قضاوت قرار دهیم بهره می‌بریم.

او ادامه داد: در این یک ماهی که به عنوان وزیر ارشاد انتخاب شدم، فصل اول کارهایم معطوف به برنامه‌ای بود که به مجلس دادم. برنامه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عمل سه هدف، 9 مسئله و 40 برنامه در دولت دوازدهم است که با شعار «گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی» در سه بسته قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اولین برنامه هویت اسلامی است که در دو مسئله و 9 برنامه قرار دارد، دومین برنامه تولید و مصرف فرهنگی است که چهار مسئله و 19 برنامه دارد و سوم مناسبات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بین‌الملل است که سه مسئله و 12 برنامه دارد. این سه بسته با 40 برنامه در فضای وزارت فرهنگ کلید خورده است. همچنین به معاونت‌ها، سازمان‌ها و مدیریت‌های این وزارتخانه نامه‌هایی در این زمینه ارسال شده تا مدیران مسئولیت‌های ستاره‌داری که مشخص شده‌اند را متناسب با این 40 برنامه ارائه کنند.

صالحی اظهار امیدواری کرد: از این مسیری که در دولت دوازدهم طی می‌کنیم باید به سه تا پنج اقدام اساسی در دوره چهار ساله برسیم زیرا پاره‌ای از این اقدامات به شکل ستاره‌دار مشخص شده‌اند که مهم و جاری و روزآمد هستند. امیدوارم تا پایان مهرماه این بسته و برنامه و اقدامات ما کامل شده باشد و عملا 40 برنامه با اقداماتی که در دولت دوازدهم شکل گرفته مشخص شود.

تاکید ریاست جمهوری بر برنامه 100 روزه وزارتخانه ها 

او ادامه داد: در این یک ماه گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه 100 روزه‌ای را در نظر گرفت زیرا آقای روحانی رئیس جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم تأکید داشتند که هر وزارتخانه برنامه 100 روزه‌ای را در نظر بگیرد که قرار است در این مدت چه اقداماتی انجام دهد. بسته 100 روزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند حوزه ارائه شده که به بهبود فضای کسب و کار، فضای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در حال انجام است، منجر شود. برای مثال شناسایی قوانین، مقررات و ساختارهایی که مانع بهبود کسب و کار هستند و همچنین شناسایی نقاطی که ایجاد اختلال می‌کنند یکی از آن‌هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بخش دیگر مربوط به شفاف‌سازی می‌شود. اقداماتی پیش‌بینی شده که در این باره به دو اقدام اکتفا می‌کنم. یکی فراهم کردن امکان انتشار قراردادهای وزارت فرهنگ و نهادهای وابسته در وزارتخانه است و ما سعی می‌کنیم در این زمینه قرارداد مخفی نداشته باشیم. دیگری تمام هزینه‌های انتشار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهده این وزارتخانه است. مردم حق دارند بدانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با چه کسانی ارتباط حمایتی و کاری دارد. بحث دیگر گفت‌وگوی فرهنگی و هنری است که بخشی از شعار اخیر این وزارتخانه محسوب می‌شود. دبیرخانه گفت‌وگوی فرهنگی و هنری و رسانه‌ای یکی از این اقدامات است زیرا ما گرفتار فقر گفت‌وگو هستیم. گفت‌وگو یک شعار محوری برای این دوره است.

حضور جدی و قاطع نمایندگان صنوف در شوراهای سیاست‌گذاری در همه معاونت‌ها و سازمان‌ها و مدیریت‌های فعال وزارت فرهنگ

صالحی بیان کرد:‌ تمرکززدایی دولتی و جغرافیایی در بسته 100 روزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دیده شده به همین دلیل حضور جدی و قاطع نمایندگان صنوف در شوراهای سیاست‌گذاری در همه معاونت‌ها و سازمان‌ها و مدیریت‌های فعال وزارتخانه در دستور کار است. همچنین استفاده از مراکز استانی و شهرستانی در تصمیم‌گیری‌ها از جمله برنامه‌های این وزارتخانه است. دخیل کردن استان‌های کشور در تصمیم‌گیری‌های ملی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه ما کمک می‌کند تا اولین پایه‌ریزی‌ها را برای اتفاقات جدی‌تر جلو ببریم و نسبت به آن امیدوارتر فکر کنیم. در این یک ماه سعی شده مشورت‌گیری کنیم و تلاش کردم بیشتر بشنوم زیرا شنیدن به ما برای اداره کشور کمک می‌کند.

او با بیان اینکه در همه حوزه‌های فرهنگ و رسانه بین پنج تا هفت نفر از شاخص‌های هر حوزه را استقراء کردیم تا دوستان با آن‌ها مصاحبه‌های انفرادی انجام دهند، گفت: این کار در حوزه نقاشی و موسیقی با پنج تا شش نفر از بزرگان و انجام شده و سعی شده در حوزه‌های دیگر از جمله سینما و تجسمی با مجموعه‌ای از افراد پیشکسوت صحبت شود تا به عنوان گام اول اگر حرف خاصی دارند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید آن را بشنود، بیان کنند. اقدام دیگری که در این یک ماه انجام شده انسجام‌گرایی درونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این وزارتخانه 10 حوزه فعالیتی دارد که در هر بخش معاونت‌ها و سازمان‌هایی مشغول به کار هستند. در درون این 10 حوزه مناسبات هم‌افزایی و در سطح بالاتر انسجام فرارشته‌ای کم است. برای مثال وقتی که می‌خواهند در اقتصاد فرهنگ فعال باشند انسجام درون، میان و فراحوزه‌ای کم دارند، بگذریم که انسجام وزارت ارشاد با دیگر نهادها بحث خودش را دارد. به همین منظور نسبت به این 10 موضوع کارگروه داخلی نیز شروع به کار کرده است.

صالحی با بیان اینکه نگاه بنده این است که ماه اول را به شناسایی، تدوین و تنبیه برنامه‌ها و ماه دوم را برای استقرار معاونت‌ها، مدیریت و مجموعه‌ها که هر کدام دو رویکرد و ادله خودشان را دارند، اختصاص بدهیم، گفت: من می‌توانم افرادی را انتخاب کنم تا برنامه‌هایشان را ارائه دهند اما رویکردی که بیشتر می‌پسندم این است که بیشتر درباره بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانم. گرچه چهار سال در معاونت فرهنگی حضور داشتم اما نیاز دارم که این وزارتخانه را بیشتر بشناسم و از مشورت دیگران برای شناخت آن استفاده کنم. اول باید برنامه‌ای که مشخص است را انتخاب کنم و سپس به سراغ این بروم که برای این برنامه چه افرادی مناسب‌تر هستند، طبیعی است که نگاه من تغییر بر رسالت نیست زیرا معتقدم نه تغییر ارزش است و نه ثبات بلکه برنامه و کارکرد ارزش است.

او اضافه کرد: شاید در این برنامه و کارکرد، افراد جدیدی بیایند و شاید هم افراد قبلی که حضور داشته‌اند و به رویکردها نزدیک هستند با انرژی تازه‌ای ادامه دهند. بنده تا این مرحله صرفا در این مسیر کار کردم و تلاش دارم صادق باشم، حرف نادرست نزنم، صداقت را فدای سیاست نکنم و با این نگاه حرکت کنم. برخی گمانه‌زنی‌هایی دارند اما تنها گمانه‌زنی محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اهالی رسانه بیان کرد: من شما را دوستان خوب خودم می‌دانم. درست است که شما کارمند وزارت ارشاد نیستید اما به نحوی اکتشاف شما مکمل قاطع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.