عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام، آثار و پیامدهای آن در مجلس نهم با تاکید بر این که ایران در صورت خروج آمریکا از برجام گزینه های دیگری روی میز دارد، گفت: برخلاف چند سال گذشته فضای روانی جهانی به سود ما است وبه همین دلیل در زمینه هایی که بتوانیم حرکت کنیم، کاملا مثبت است.

به گزارش مرور نیوز، عباسعلی منصوری آرانی، درباره نظرات اتحادیه اروپا و کشورهای 5+1 به جز آمریکا در زمینه برجام افزود: برجام یک تعهد بین المللی است که تنها بین ایران و 1+5 نیست بلکه با توجه به قطعنامه های 2231 و پرونده نظامی هسته ای ایران مشهور به PMD، یک توافق بین المللی است و اینگونه نیست که طرف ما فقط آمریکا باشد بلکه موضوعی است که در سطح بین الملل اتفاق افتاده و همگان بر این نظر هستند که یکی از توافقنامه های است که به آرامش و رفع تنش بین المللی و منطقه ای کمک کرده است.
وی با بیان این که هرکسی که با ابتدایی ترین مبانی حقوق بین الملل و بحث های سیاسی آشنا باشد، این موضوع را درک خواهد کرد، تصریح کرد: ترامپ سعی می کند که از این زاویه حتی به رغم این که در جلسات خصوصی، مشاوران وی تاکید می کنند که برجام موضوعی بین المللی است، حرف دیگری بزند و بیشتر به دنبال امتیازگیری فارغ از اینکه دیگران درباره وی چه قضاوتی می کنند، است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود تمامی افکار عمومی جهان خواهند فهمید که به قول و توافقات با آمریکایی ها فقط به اندازه طول عمر رییس جمهورشان می توان دل بست نه بیشتر از آن و این که اوباما یک توافق نامه ای را امضا کند و دولت بعد، آن را لغو، موید این قضیه است، اما در سطح بین الملل حکومت ها و دولت ها جابه جا می شوند و حکومت ها و دولت های بعدی به توافقات گذشته پایبند هستند.
وی ادامه داد: آن چیزی که توانسته در سطح بین الملل ثبات ایجاد کند، این است که رژیم ها و دولت های بعد به امضاهای دولتمردانی که قبلا آن را انجام داده اند، پایبند هستند و اگر رییس جمهوری آمریکا با مشاوران نظامی و افسران زبده خود بحث وگفت وگو کند حتما آنها وی را متقاعد خواهند کرد که خروج از برجام تنش های منطقه ای را به دنبال خود دارد و در آن قطعا این کشور در موضوعات نظامی برنده نخواهد شد و بازنده خواهد بود.
عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم ادامه داد: این که اروپایی ها، رییس ستاد مشترک، وزیر خارجه و اقتصاددانان آمریکاهمین سخنان را تکرار می کنند، از معدود مسائلی است که کشورهای اروپایی و آمریکا در این زمینه متفق نیستند. در زمانیکه برجام شکل می گرفت، یکی از کارهای خوب این بود که توانست فاصله بین اروپا و آمریکا را حفظ کند و اروپایی ها بر این نکته تکیه دارند که باید نسبت به قطعنامه 2231 و برجام و آنچه که آژانس نسبت به پایبندی ایران بیان می کند، متعهد باشند و همچنان به آن با نگاه واقعبینانه و مثبت نگریسته شود.
منصوری آرانی همچنین درباره احتمال خروج آمریکا از برجام و تایید نکردن آن توسط رییس جمهوری آمریکا و واکنش ایران، تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام ناقض قطعنامه 2231 درباره پرونده نظامی و هسته ای ایران (PMD) نیست، به همین دلیل مبنای برجام بررسی موضوع نظامی و هسته ای ایران بود، یعنی آژانس انرژی اتمی بیان کرد که ایران مشکوک به فعالیت های نظامی با استفاده از فناوری هسته ای است که این شروع کار و قطعنامه هایی که براساس این موضوع علیه کشورمان صادر شد، بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم خاطرنشان کرد: پس از برجام بارها و بارها، آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان کرده که به هیچ وجه ایران در موضوعات نظامی از فناوری هسته ای استفاده نکرده است، بنابراین مهمترین حقانیت ما در عدم استفاده از فناوری هسته ای در موضوعات نظامی از طرف یک جایگاه مهم بین المللی بیان شده است.
وی تصریح کرد: به همین دلیل قطعنامه های قبلی که بر همین اساس صادر شد از جمله قطعنامه 1929 که بدترین نوع از قطعنامه های سازمان ملل بود، ملغی شد و قطعنامه 2231 وضع شد و برهمین اساس اروپایی ها با ایران توافق نامه های اقتصادی امضا کردند.
استاد دانشگاه دافوس ارتش همچنین گفت: اما بطور قطع ما گزینه های دیگری را در شورای عالی امنیت خود داریم و فکر نمی کنم آمریکا باوجود بحث هایی که صورت گرفت، از برجام خارج شود ولی اگر خارج شد به نظرم در فاصله چند ماهه یا در جریان مذاکرات، گزینه ها و راه های مختلفی که داشتیم برای این که به گونه ای که به قبل از برجام بازگردیم، وجود دارد و برخلاف چند سال گذشته جو روانی جهانی به سود ما است و در زمینه هایی که ما بتوانیم حرکت کنیم کاملا مثبت است.
منصوری آرانی افزود: برای این که بتوانیم اقدامات خود را عملی کنیم، بستر بسیار مثبتی وجود دارد، ولی فکر نمی کنم آمریکایی ها و حتی نظامی های آنها که موکدا تکرار می کنند که خروج از برجام به آمریکا صدمات زیادی وارد می کند، به این موضوع توجه نکنند.
به گزارش ایرنا، ترامپ هفته گذشته توافق هسته ای با ایران را «یک شرمساری برای ایالات متحده» خواند.
وی گفت که تصمیمش را در مورد تایید یا عدم تایید پایببندی ایران به توافق هسته ای گرفته است اما از مطلع کردن دیگران حتی کسانی مانند «ترزا می» نخست وزیر انگلیس امتناع کرد.