عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که ایران صادر کننده مصالح ساختمانی با استانداردهای جهانی است اما در بازار داخلی مصالحی غیراستاندارد فروخته می شود.

به گزارش مرور نیوز، سیدابوافضل موسوی بیوکی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص صادرات مصالح ساختمانی به کشورهای دیگر، عنوان کرد: ایران در بسیاری از زمینه های مصالح ساختمانی صادرات دارد، این صادرات محدود به موارد خاص نیست بلکه در مواردی چون سنگ، سرامیک، موزاییک، درب و پنجره، درب های چوبی و لوله های آب و فاضلاب به میزان زیادی صادرات صورت می گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص کیفیت مصالح ساختمانی صادراتی کشور گفت: مصالح ساختمانی ایران به قدری از استاندارد برخودار است که به کشورهای دیگر صادرمی شود چرا که کیفیت مصالح ساختمانی ایران مورد تایید استانداردهای بین المللی و کشورهای دیگر است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس دهم ادامه داد: این مصالح معمولا در پروژه های ایران در خارج از کشور استفاده می شود اما به هر حال تاییدیه استانداردهای بین المللی را دارد.

وی با اشاره به اینکه در بازار داخلی مصالح ساختمانی غیر استاندارد فروخته می شود، تاکید کرد: اما اینکه ما صادرکننده مصالح ساختمانی با استانداردهای جهانی هستیم دلیل نمی شود که همه مصالح ساختمانی موجود در بازار داخل استاندارد باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اما سازندگان و پیمانکاران می تواند به راحتی به مصالح استاندارد دسترسی پیدا کنند چرا که به اندازه کافی مصالح ساختمانی استاندارد در بازار وجود دارد.

 

مصالح ساختمانی استاندارد در قیمت مسکن تاثیری ندارد

موسوی بیوکی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه مصالح ساختمانی غیر استاندارد با قیمت پایین تر عرضه می شود، گفت: به نظر می رسد مردم و پیمانکاران بدون توجه به استانداردها و تنها به دلیل ارزان قیمت بودن مصالح غیر استاندارد این مصالح را خریداری می کنند.

وی در خصوص تاثیرگذاری مصالح استاندارد در قیمت مسکن بیان داشت: استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و ساز تاثیر آنچنانی بر قیمت مسکن ندارد در ضمن مردم در خرید مسکن، خانه ای را انتخاب می کنند از کیفیت و استاندارد بیشتری برخوردار باشد در ضمن دولت موظف است این موضوع را مدیریت کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد موظف به بررسی تولید مصالح ساختمانی بر اساس استانداردها است، اظهار داشت: اخیرا ماده واحده ای به مجلس آمد تا مرکز تحقیقات ساخت مسکن مسئول بررسی کیفیت مصالح ساختمانی باشد اما از آنجایی که در قوانین گذشته این مسئولیت به سازمان استاندارد سپرده شده بود این پیشنهاد رد شد.