سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس با حضور وزیرامورخارجه از طرح مسائلی در خصوص برجام، همدلی قوا و کردستان عراق در این جلسه خبر داد و گفت که فرامین رهبری در مورد برجام مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش مرور نیوز، بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تصمیمی که هیات رییسه گرفته بود و از قبل تعیین کرده بودیم آقای ظریف و معاونانش در جلسه غیر علنی امروز مجلس حضور یافتند و بر روی سه موضوع مواردی را مطرح کردند، یکی بحث اتفاقاتی که در سوریه افتاده بود، موضوع همه پرسی عراق و حواشی و جوانب آن و موضوع بعدی هم بحث برجام بود که مطرح شد.

وی افزود: با توجه به موضوع سوریه و حضور نیروهای دولتی این کشور در دیرالزور و عکس العمل های برخی کشورها درباره سوریه، ثابت شد که مردم سوریه و در واقع حقانیت مردم این کشور پابرجاست. البته بحث های مختلفی هم مطرح شد از جمله این که در فضایی که الان وجود دارد و موضوع آستانه هم مورد تاکید قرار گرفته که در واقع حقانیت مردم سوریه به دنیا ثابت شده است، ماندن آقای بشار اسد برای همه به اثبات رسید و در واقع آن چیزی شد که از ابتدا هم گفته بودیم و پنج شش سال گذشته مطرح بود.

این نماینده مجلس یادآور شد: همه آمریکایی ها و بعضا غربی ها و رژیم صهیونیستی به دنبال این بودند که حکومت بشار اسد را ساقط کنند اما عملا دیدیم که این اتفاق نیفتاد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: در جلسه غیرعلنی امروز موضوع بعدی در ارتباط با بحث عراق بود که رایزنی های سه جانبه بین ایران و ترکیه و حکومت مرکزی عراق برقرار است و البته مذاکرات چند جانبه هم به غیر از مذاکرات سه جانبه ادامه دارد و بحثی هم که وجود دارد این است که بالاخره مردم کردستان عراق به خوبی می دانند نزدیک ترین دوست و برادرشان ما هستیم و در مقطعی هم دیدیم وقتی داعش حمله کرد هیچ کس به داد مردم این منطقه نرسید. در دوران مختلف هم همین طور بوده است و در ادوار مختلف هم هر گاه ظلمی به اطراف شده است ما میزبان آن ها بوده ایم. بنابر این همین الان هم مردم عراق در برخی استان های غربی ما حضور دارند.

وی همچنین گفت: بنابراین این مساله دارای اهمیت است که ما با مردم کردستان عراق دوست هستیم و البته گله مندیم از نظر شخصی یک فردی که بخواهد به سبک و سیاق خودش تصمیم بگیرد و قطعا این تصمیمات برای منطقه کردستان عراق و مردم عراق پسندیده نیست. ممکن است به صورت هیجانی اتفاقاتی بیفتد اما آنچه که نظام و کشور ما به دنبال آن است بحث حاکمیت دولت عراق بر اساس قانون اساسی است و ما برای مرزهای قانونی عراق احترام قائلیم.

نعمتی با اشاره به طرح موضوع برجام در جلسه غیرعلنی نیز گفت: پیرو بحثی که ترامپ در سازمان ملل متحد مطرح کرد و یا بحث هایی که اخیرا در رسانه ها مطرح کرده، این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. سناریوهای مختلفی که ممکن است چه خود آقای ترامپ و چه سنای آمریکا و چه کنگره داشته باشند و بخواهند تصمیم بگیرند، اینها را به صورت الزامی و عملی خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: موضوعی هم که مطرح شد و نمایندگان هم راجع به آن بحث کردند موضوع همدلی بین دولت و مجلس و قوای دیگر بود که خوشبختانه در این جلسه هم خیلی خوب به این موضوع پرداخته شد و بسیاری از نمایندگان بر این نکته تاکید داشتند و فرامین رهبری در این زمینه نیز مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه اتفاقاتی هم که ترامپ یا از سر ناآگاهی و یا کم خردی می خواهد انجام دهد نباید موجب این نشود که ما برجام را آتش بزنیم، گفت: مطلب بعدی این است که بالاخره اگر قرار باشد که آمریکایی ها از برجام خروج کنند باید هزینه اش را نیز پرداخت کنند آقای ترامپ یا رسما خودش باید این کار را کند و یا کنگره. بنابر این اگر این ها بخواهند این کار را انجام دهند طبیعتا مجامع بین المللی نظیر اتحادیه اروپا و 1+5 و کشورهایی که امضا کردند باید هزینه اش را پرداخت کنند در ضمن اگر در کنار این اتفاقات مجامع بین المللی بخواهند سکوت کنند ما هم اقدامات خود را خواهیم داشت.

وی همچنین درباره موضع گیری‌ مجلس نسبت به سپاه نیز گفت: بنده عرض می کنم که سپاه متعلق به همه مردم ایران است و در خانواده ای کسی را پیدا نمی کنید که بسیجی یا پاسدار نباشد، نمی شود روی احساس موارد را مطرح کرد، موضوع این نیست که آمریکایی ها بخواهند سپاه را تحریم کنند که در این صورت باید همه ملت ایران را تحریم کنند.

نعمتی در پایان درباره نظارت بر برجام نیز گفت: در این جلسه سناریوهای مختلفی که مطرح شده است مورد بحث قرار گرفت که مد نظر قرار می گیرد.