دبیر شورای امنیت ملی بااشاره به برنامه جدید آمریکا برای مقابله با ایران گفت: وادارسازی، استراتژی نوین دشمن است و وظیفه پدافند غیرعامل در تولید قدرت جلوگیری از واداسازی برای شرکت طرح های حریف است.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در همایش ملی پدافند غیرعامل با اشاره به مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران گفت: مولفه های قدرت ما فراتر از مسائل سخت افزاری روحیه ملت ایران است که با مفاهیم عاشورایی و آموزه های دینی پیوند عمیقی دارد.

این ملت مسائل دینی را از حوزه کتاب به مقاومت تبدیل کرده و موفق شده است تجربه 8 سال جنگ، تحریم و سهمیه بندی کالا را نیز با موفقیت و صبورانه سپری کند از این رو ملت ایران یک ملت خودباور است و نگاه دیگران نیز به آن اینچنین است.

وی ادامه داد: ملت ایران در نتیجه این روحیات موفق شد از چهار یا پنج جنگ ناخواسته دیگر جلوگیری کند زیرا دشمن می داند اگرچه می تواند این ملت را وارد جنگ کند اما زمانی برای متوقف کردن و شرایط آن در پیش بینی هایش متصور نیست.

شمخانی با بیان اینکه امروز پاسخ به تهدیدات نیازمند هوشمندی است یادآور شد آمریکا می داند و اذعان دارد که ایران را نمی تواند از طریق قدرت سخت و نرم به تصویر وادارد از این رو به دنبال قدرتی وادارسازی است.

این قدرت برطبق دیدگاه مقامات آمریکایی حول سه مولفه تحریم، حمایت از مخالفان حاکمیت و قدرت سایبری است بر این اساس وظیفه سازمان پدافند غیرعامل تولید قدرت جلوگیری از وادارسازی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی پدافند غیرعامل را یکی از مولفه های دکترین مقاومت برشمرد و خاطرنشان کرد: دکترین مقاومت دارای سه متغیر ایستادگی، توسعه ظرفیت ها و اصلاح مولفه های شکنندگی براساس یک سیستم و نظام امن است که با دستیابی به این شاخصه ها تحول جدی در سطح مقاومت وجود خواهد آمد و آن ناامیدی حریف از مقابله است.

وی افزود: پدافند غیرعامل زمانی در تراز مقاومت قرار می گیرد که حرکتی جهادی داشته باشد و حرکت جهادی تنها به معنای مدیریت تکانه های امنیتی نیست بلکه همراه با این مسئله باید استحکام، توسعه و ارتقای موقعیت استراتژیکی صورت گیرد. اصولا تهدید خارجی زمانی به وقوع می پذیرد که عرصه داخلی آسیب پذیر باشد.