رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان یزد گفت: وکالت دفاع از حیثیت، آبرو و مال مردم است و باید کارکردی مدنی، فرهنگی و ارشادی داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز،  محمدحسین جعفری در دیدار با معاون فرهنگی دادگستری استان یزد گفت: همانگونه که دفاع از خاک و حاکمیت ایران اسلامی در هشت سال جنگ تحمیلی به دفاع مقدس معروف است، رسالت وکیل نیز در دفاع از آبرو و حیثیت افراد یک دفاع مقدس و نیتی ارزشمند است.

وی از راه‌اندازی کلینیک حقوق شهروندی در یزد خبر داد و افزود: این کلینیک که مشاوره و معاضدت قضایی رایگان را به آحاد جامعه ارائه می‌دهد با شرایط خاص وکالت معاضدتی رایگان نیز انجام خواهد داد.

این مقام مسئول با اساس بودن دعوی، محق بودن متقاضی و همچنین عدم بضاعت مالی مناسب را شرط استفاده از وکیل معاضدتی رایگان ذکر و اظهار کرد: این حرکت یک اقدام فرهنگی در جهت توسعه فرهنگ حقوقی در جامعه است.

وی تشکیل انجمن حقوق اساسی در کانون وکلای دادگستری استان یزد را یکی دیگر از اقدامات بزرگ و اثرگذار برشمرد و اظهار کرد: انجمن حقوق اساسی و کلینک حقوق شهروندی آموزش همه اقشار و صنوف را در دستور کار خود دارد و با فرهنگ‌سازی، هدف پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی را دنبال می‌کند.

رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان یزد، وکلا و قضات را دارای هدف مشترک دانست و ابراز کرد: احقاق حق و عدالت گستری هدف مشترک این دو نهاد مقدس است و از این رو همکاری و تعامل سازنده بین این دو نهاد اجتناب‌ناپذیر است.

جعفری بر ارتقای فرهنگ حقوقی و قضایی جامعه تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر مردم دادگستری را اولین راهکار و برای احقاق حق خود می‌دانند  و این در حالیست که می توان بسیاری از دعاوی کم اهمیت را قبل از ورود به دادگستری و با پادر میانی سایر نهادهای خدمت‌رسان حل و فصل کرد.

وی تصریح کرد: باید فرهنگ مراجعه به وکیل توسعه یابد که در این صورت بسیاری از مشکلات حقوقی پیش نمی آید و بسیاری از پرونده ها برای دستگاه قضایی تشکیل نمی‌شود.

جعفری اظهار کرد: تجمیع دفاع و قضا در یک شخصیت حقوقی برای وصول به عدالت اثر نامطلوبی دارد و با تقویت استقلال وکیل و کانون های وکلاء حقوق عمومی شهروندان احیا و ارتقا می‌یابد.