ایران در حال مبارزه با ترویسم در منطقه و در داخل کشور است. تاکتیک های وزارت اطلاعات پیشگیرانه هستند و تاکنون ثابت شده که کارآمد می‌باشند. این منبع اشاره می‌کند که مهم‌ترین موضوع آن است که مردم در این زمینه در حال همکاری با مقام‌های دولتی برای نابودکردن عناصر داعش هستند.

به گزارش مرور نیوز، سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که اگرچه ایران اعلام کرده یکی از «امیر»‌های داعش را در آن کشور کشته است اما هم‌چنان گروه‌های شبه‌نظامی تهدیدهایی متوجه ایران هستند. 

این سایت در ادامه می‌نویسد: «زمانی که داعش به رهبری ابوبکر البغدادی در تاریخ ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی خلافت خودخوانده خود را اعلام کرد، مرزهایش تنها در حدود ۲۰ مایلی ایران بود. قلمروی توسعه‌یافته این گروه به مناطق مرزی عراق با ایران در دیالی یک تهدید جدی برای امنیت ملی ایران قلمداد شده است. تهران خواستار آن بود تا مرزهای خود را از داعش مصون نگه دارد به همین‌خاطر نیروهایی به عراق روانه شدند تا در کنار نیروهای کرد عراقی و نیروهایی چون بدر که روابط نزدیکی با ایران دارد علیه داعش بحنگند. مبارزه برای از بین بردن داعش در‌ عراق با مشارکت ایران بیش از هر زمانی ادامه یافته است. با این حال، به نظر می‌رسد که داعش موفق شده تا برای ورود به ایران راه‌هایی را پیدا کند. در طول سال جاری وزارت اطلاعات ایران بارها از کشف توطئه‌های تروریستی این گروه در داخل مرزهای ایران و خثنی‌شدن آن‌ها توسط ماموران امنیتی ایران خبر داده است. دو اطلاعیه مهم ایران در ماه ژوئن و آگوست گذشته و خبر دادن از کشف توطئه بمبگذاری در تهران و دیگر شهرستان‌ها از موارد این‌چنینی هستند. در تاریخ ۲۷ سپتامبر گذشته، خبرگزاری‌های ایران با استناد به منابع ناشناس گزارش دادند که نیروهای امنیتی در ایران ابوعایشه الکردی رهبر داعش در ایران را کشته‌اند. این رسانه‌ها گزارش دادند که در یکی از شهرستان‌های مرزی در کرمانشاه، فردی که قرار بوده به عنوان امیر داعش در ایران معرفی شود در جریان عملیاتی پیچیده و بزرگ با کار سخت سربازان گمنان امام زمان (عج) کشته شد. این اولین بار نبود که اعلام می‌شد ابوعایشه در ایران کشته شده است. محمود علوی وزیر اطلاعات ایران در تاریخ ۲۴ آگوست در برنامه زنده تلویزیونی در ایران گزارش داد که ابوعایشه که فرمانده یک تیپ در موصل بوده، کشته شده است.» 

مبارزه بی‌امان ایران با داعش/حمایت کشورهای منطقه از داعش با هدف بی‌ثباتی در ایران

المانیتور در ادامه به نقل از یک مقام امنیتی ایرانی که نخواسته نامش فاش شود از طریق یک شخص ثالث به المانیتور می‌نویسد: «برنامه‌ریزی برای نفوذ آنان به ایران از عراق در ماه ژوئن بود. یکی از گروه‌ها توانست به استان کرمانشاه وارد شود در حالی که گروه دوم از طریق کمین کردن نیروها برای آنان از بین رفتند.» این منبع امنیتی ایرانی در ادامه افزوده است که ابوعایشه معاون عملیات بوده است و برای حملات تروریستی و ایجاد ساختار گروه داعش در ایران وارد کشور شده بود. او اشاره می‌کند که او وارد شد اما تحت مراقبت و نظارت نیروهای امنیتی از همان لحظه ورود قرار داشت و نیروهای اطلاعاتی توانستند او را ردیابی کرده و در نهایت از بین ببرند و سایر اعضا را نیز بازداشت کنند. 

این سایت در ادامه به نقل از همان منبع امنیتی ایرانی اشاره می‌کند که ایران در حال مبارزه با ترویسم در منطقه و در داخل کشور است. تاکتیک های وزارت اطلاعات پیشگیرانه هستند و تاکنون ثابت شده که کارآمد می‌باشند. این منبع اشاره می‌کند که مهم‌ترین موضوع آن است که مردم در این زمینه در حال همکاری با مقام‌های دولتی برای نابودکردن عناصر داعش هستند. 

این منبع امنیتی در ادامه اشاره کرده است که داعش و گروه‌های مشابه از سوی دولت‌های منطقه با هدف ایجاد بی‌ثباتی در ایران و گسترش رعب و وحشت در سرتاسر جهان حمایت می‌شوند. او اشاره می‌کند که بدون کمک گرفتن از جوامع محلی و بومی اقدامات علیه داعش موثر نخواهند بود. 

المانیتور اشاره می‌کند که داعش چند عضو شناخته‌شده ایرانی نیز داشته است که یکی از آنان بمبگذاری انتحاری با نام مستعار ابومحمد الایرانی بود که در رمادی خود را در ماه مه گذشته منفجر کرد. رضا نیک‌نژاد ایرانی که رابطه آشکاری با داعش داشت نیز یک جوان ایرانی امریکایی بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی به سوریه سفر کرد او از طریق یکی از دانشجویان در ویرجینیا جذب آن گروه شد و سرنوشت‌اش نامعلوم است. 

این سایت در پایان اشاره می‌کند که همزمان با تهدید داعش، تهدید امنیتی دیگر برای ایران اقدامات مسلحانه اخیر فرقه منحله دموکرات کردستان ایران در مناطق مرزی است. این سایت اشاره می‌کند که مقام‌های ایرانی،عربستان سعودی را عامل حمایت از این گروه کردی می‌دانند اما لقمان احمدی سخنگوی آن حزب به المانیتور می‌گوید که هیچ ارتباطی با عربستان سعودی ندارد. با این حال، او گفته است که این حزب این حق را برای خود محفوظ می‌داند که از دولت‌های خارجی کمک بگیرد.