معاون وزیر بهداشت با بیان لزوم درنظر گرفتن پدافند غیرعامل در ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی گفت: در حال حاضر بسیاری از زیر ساخت های بهداشتی و درمانی کشور به دلیل فرسوده بودن در مقابل تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی بسیار آسیب پذیر هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرورنیوز، محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت در نخستین همایش ملی پدافند زیستی با اشاره به تهدیدات زیستی در کشور ،گفت: تهدیدات زیستی دارایی های ما در حوزه کشاورزی، آب، غذا و در نهایت سلامت انسان را هدف قرار می دهد.

وی حفظ سلامت مردم را وظیفه اصلی وزارت بهداشت دانست که در زمان بحران شرایط عادی باید به رصد عوامل سلامت بپردازد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با این حال عمده عوامل تهدید سلامت در خارج از وزارت بهداشت است از این رو همه دستگاه های مسئول در این حوزه باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

آقاجانی یکی از راه های مقابله با حملات زیستی را پدافند غیرعامل برای کاهش تلفات و خسارات دانست و تصریح کرد: باید برای شهرها ساختار تشکیلاتی منسجم برای مقابله با تهدیدات داشته باشیم که در این رابطه صنعت راهبرد پدافند زیستی وظایف مشخص کرده اند.

به گفته وی، یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت در این رابطه برقراری کارگاه های آموزشی در زمینه تهدیدات زیستی انجام رزمایش های زیستی در حوزه پرتویی، شیمایی و هسته ای است و در حوزه درمان و خدمات بیمارستانی بحث سطح بندی خدمات از حیث تهدیدات هسته ای، شیمایی و ترومایی در حال انجام است. در همین رابطه باید آمایش سرزمینی بر اساس تهدیدات باید صورت گیرد.

معاون وزارت بهداشت با بیان اینکه در وضعیت عادی نیز با کمبود تخت بیمارستانی روبرو هستیم، اظهارداشت: باید بیمارستان های قابل گسترش داشته باشیم و در این رابطه استفاده از اماکن ورزشی و بیمارستان های صحرایی را در دستور کار داریم. همچنین برای مقابله با تهدیدات، ذخیره استراتژیک دارو، واکسن و فرآورده های خونی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در طراحی و توزیع بیمارستان ها باید مسائل پدافند غیرعامل در نظر گرفته شود تا در زمان تهدیدات به این مراکز کمترین خسارت وارد شود.

حاجی آقاجانی در ادامه به چالش های موجود در کشور برای مقابله با تهدیدات زیستی در کشور اشاره کرد و گفت: کمبود منابع مالی، فیزیکی و انسانی در زیرساخت های پدافند زیستی، عدم شناخت کافی از ظرفیت های کشور و کمبود مراکز تحقیقاتی در این رابطه از مهمترین چالش های ما محسوب می شود.

وی همچنین از لزوم وحدت رویه در مراکز تصمیم گیری سخن گفت و عنوان کرد: زیرساخت های بهداشتی و درمانی کنونی ما در برابر تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی آسیب پذیری زیادی دارند و این به دلیل فرسوده بودن آنها است. ضمن آنکه ما هنوز در حوزه اقلام راهبردی دچار وابستگی نسبی هستیم.