رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: این فراکسیون تلاش می کند اقدامات خود را در چارچوب برنامه‌ و در پاسخ به مطالبات مردم سامان دهد تا مردم دچار سرخوردگی نشوند.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا عارف در نشست خبری ظهر امروز چهارشنبه خود در مجلس با بیان اینکه فراکسیون امید از بخش نظارتی مجلس غافل نبوده یادآور شد: ما به دنبال این هستیم که سازوکار نظارت را با جهت‌گیری حفظ آرامش پیگیری کنیم. در صورتی که نیاز باشد از ابزارهای سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح نیز استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری خاطر نشان کرد: اگر مجلس فعلی را با مجلس نهم مقایسه کنید می بینید این مجلس از آرامترین دوره های مجلس است و با نگاه رفاقت و تفاهم جلو می رود.

عارف افزود: ما در سال ۹۲ از دولت تدبیر و امید حمایت کردیم و پس از ۴ سال امید به اصلاح داشتیم و برای پاسخ به مطالبات مردم مجددا از دولت حمایت کردیم تا این دولت بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد . با در نظر گرفتن پیش شرط ایجاد دولت و شرایط موجود انتظار ما این است که در خیلی از زمینه‌ها دولت جدی تر و مصمم تر جلو برود.

رئیس فراکسیون امید تصریح کرد: فراکسیون امید همزمان با تشکیل دولت دوازدهم حرکت برنامه‌ای خود را آغاز کرده. ما معتقدیم هر اقدامی باید در چارچوب اسناد بالادستی انجام شود تا پاسخگوی مردم باشیم.

وی درباره اینکه به نظر می‌رسد مردم از عملکرد فراکسیون امید دچار سرخوردگی شده‌اند گفت: در ماه های اول تشکیل فراکسیون تحلیلهای زیادی درباره ناکارآمدی آن در فضای مجازی انجام می شد، اما در اردیبهشت سال جاری رای مردم نسبت به انتخابات قبل قویتر بود. اگر در انتخابات مجلس اختلاف نفر اول با نفر آخر ۷۰۰۰ رای بود در انتخابات شوراها این اختلاف به بیش از ۴۰۰ هزار رای رسید.

وی همچنین گفت: ما برنامه برجا و برنامه راهبردی را دنبال می کنیم و خود را موظف به پاسخگویی می‌دانیم. در شورای تهران که شورای یک دستی است، معتقد به پاسخگویی هستیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نشست خبری خود با بیان اینکه ۳۸ اصل قانون اساسی به موضوع جایگاه مجلس و نهاد قانونگذاری اختصاص دارد، گفت: امام (ره) می‌گفتند مجلس در راس امور است. ما جز معدود کشورهایی هستیم که در آن هیچ مقامی نمی‌تواند مجلس را منحل کند. اصلاح‌طلبان هم همین نگاه را به مجلس دارند بخصوص در دهه ۹۰ که شعار ما عقلانیت و خرد جمعی و حضور حداکثری در همه عرصه‌ها بود.

وی ادامه داد: بعد از دستاورد سال ۹۲ حضور حداکثری در مجلس در دستور کار ما قرار گرفت. شرایط کشور ایجاب می‌کرد که ما همدلی و همبستگی در خانه ملت را دنبال کنیم و بر همین اساس امید، آرامش و رونق اقتصادی به شعار ما تبدیل شد.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: از همکاران فراکسیون و لیست امید تشکر می‌کنم که به این شعار پایبند بودند. خیلی جاها در راستای همین شعار و منافع ملی از منافع بخشی و حق نمایندگی خود عبور کرده‌ایم.

عارف با بیان اینکه تعامل، تفاهم و همفکری جزو اولویت‌های اصلاح‌طلبان در مجلس بوده است، تاکید کرد: ما از مهرماه سال گذشته گفت‌وگوی ملی را پیگیری کرده و می‌خواهیم در مجلس ضرورت گفت‌وگوی ملی نهادینه شود به ویژه اینکه جریانات سیاسی در کشور ما روی اصول و ارزش‌ها چالشی ندارند و اگر اختلافی هست روی تاکتیک‌ها و سبقت گرفتن برای خدمت است که رقابت در اینجا ارزشمند است.

رئیس فراکسیون امید با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان در زلزله کرمانشاه و آرزوی شفای عاجل برای آسیب‌دیدگان زلزله اخیر، گفت: ان‌شاالله با انسجام بیشتر گام‌های دوم و سوم در اسکان موقت و دائمی هموطنان زلزله زده برداشته شود و پاسخ نیاز آنها نیز داده شود.

وی همچنین ضمن تبریک هفته وحدت، میلاد پیامبر و امام جعفر صادق (ع)، هفته بسیج و گرامیداشت روز مجلس و شانزدهم و بیست و هفتم آذر ماه، خاطرنشان کرد: انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود و شاید مهم‌ترین مزیت آن مردمی بودن این انقلاب به رهبری فقید گرانقدر امام راحل بود که مقبولیت عام داشت و هر دو بعد جمهوریت و اسلامیت نظام را مورد توجه قرار می‌داد. همچنان که تشکیل جمهوری اسلامی هم با این نگاه بود و این جایگاه در قانون اساسی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.