دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدام ترامپ برای انتقال پایتخت اسرائیل به قدس اظهار کرد: این تصمیم باعث اتحاد جهان اسلام و میان مردم فلسطین شده و انتفاضه ای به اسم آزادی قدس شروع خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، محسن رضایی در نشست خبری با اشاره به موضوعات مورد بحث امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از موضوعات مورد بررسی اعضای مجمع، مساله فلسطین و اقدام ترامپ در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود.

وی افزود: این حرکت ترامپ اقدام جنگ طلبانه ای علیه فلسطین و جهان اسلام است که باعث ناامنی در منطقه خواهد شد. انتقال پایتخت اسرائیل اگر بزرگتر از اشغال فلسطین نباشد کوچکتر از آن نیست. این ظلم به اندازه ای بزرگ بود که حتی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه نیز بدان واکنش نشان دادند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اظهارات ترامپ در این باره خلاف منافع مردم فلسطین و تداوم دهنده و توسعه دهنده اشغالگری ها در این سرزمین است. این در حالی است که مسجدالاقصی و مناطق اطراف آن در قرآن کریم هم مقدس عنوان شده و لذا برای تمام مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اینکه جمهوری اسلامی ایران به این مسائل واکنش نشان می دهد به دلیل ابعاد اعتقادی علاوه بر موضوع ملت فلسطین برمی گردد.

وی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام از مسلمین می خواهد به قیامی که علیه تصمیم ترامپ آغاز کرده اند ادامه دهد تا جایی که آمریکا از این تصمیم عقب نشینی کند و نه آنکه صرفا اجرایش را به تعویق اندازد. در همین رابطه انتفاضه ای به عنوان آزادی قدس شروع خواهد شد.

رضایی با اشاره به صهیونیستی بودن ترامپ تاکید کرد: ترامپ صهیونیستی ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا است. روسای جمهور قبلی آمریکا در قبال این موضوع همیشه موضع بی طرفانه می گرفتند اما ترامپ از اسرائیل حمایت مطلق کرد. متاسفانه رویکرد عربستان هم نگران کننده است. مثل عربستان اسرائیل و آمریکا در منطقه شکل گرفته که تلاش دارند در انتخابات آینده عراق دخالت کنند.

کشورهای اسلامی سفرای خود را از آمریکا فرابخوانند

وی با اشاره به اینکه امروز جهان اسلام در برابر آزمون بزرگی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: باید کشورهای اسلامی، سفرای خود را از آمریکا فرا بخوانند و در اقدام عملی یا صادرات نفت را قطع کرده و یا حداقل چند میلیون بشکه از صادرات نفت را کاهش دهند.

رضایی گفت: این اقدام یکبار دیگر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در پرچمداری آزادسازی قدس و مقابله با آمریکا را به اثبات رساند و نشان داد تنها راه رسیدن به حقوق خود، مقاومت است و مذاکره با دشمنان بی نتیجه است.

دبیر مجمع تشخیص مسلحت نظام درباره بکارگیری از بازوهای نظارتی مختلف در کشور برای تقویت شورای عالی نظارت عنوان کرد: گزارش‌هایی که پیرامون مجلس تهیه می‌کنیم را به شورای نگهبان و گزارش‌های پیرامون دولت و قوه قضائیه را به رهبری اعلام می‌کنیم و در این مسیر تلاش می‌کنیم از توان سازمان‌های بازرسی استفاده کرده و یک مجموعه باشیم.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد ورود به اظهارات و اقدامات محمود احمدی‌نژاد را ندارد. گفت: بحث آقای احمدی‌نژاد با قوه قضائیه است و این مسئله باید در چارچوب قانون پیگیری شود؛ تا زمانی که قانون مسیر خود را طی می‌کند، بهترین شیوه این است که به قانون احترام بگذاریم و نظر نهایی را به قانون واگذار کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سفر وزیر خارجه انگلستان به تهران گفت: امیدواریم این سفرها منجر به آن شود که اروپا موضع‌گیری قاطعی در برابر تندروی‌های آمریکا اتخاذ کند.

رضایی در رابطه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین گفت: همه مسئولین علاوه بر محکوم کردن این اقدام، طی روزهای اخیر خواستار قیام مسلمانان علیه این تصمیم شدند؛ امروز دوباره فلسطین مسئله اول جهان شده است و امیدواریم قیام برای آزادی قدس ادامه داشته باشد.

وی درباره مسئله سپنتا نیکنام گفت: اگر این مسئله وارد مجمع شود، آن را حل و فصل خواهیم کرد و مصلحت را در این باره در نظر خواهیم گرفت، چنانچه پیش از این نیز مغایرت‌های مختلفی بین مجلس و شورا پیش آمده که در مجمع حل و فصل کرده‌ایم؛ گاهی مواردی بوده که نمایندگان در مجلس با آن مخالفت کردند اما در جلسات مجمع، بنا به مصلحت با آن موافق بودند.