رئیس مجلس اظهار کرد: رژیم بی‌هویت صهیونیستی نمی‌تواند با زد و بند با آمریکا و چند کشور زبون منطقه صورت مسئله را پاک کند

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه، 19 آذر ماه) در روزهای گذشته و در میان حادثه‌های پی در پی که در سطح منطقه و بین‌الملل پدید آمد، که هرکدام دارای اهمیت خاصی بود، هیچ‌یک به اندازه اقدام ناشیانه رئیس جمهور آمریکا درباره دستور جابجایی سفارت این کشور به فلسطین اشغالی قلوب مسلمانان را آزرده نکرد.

رئیس مجلس ادامه داد: حتی کشورهای دوست آمریکا نیز این اقدام ناپسند وی را غیرعقلانی شمرده و تقبیح کردند که کشورهای اسلامی در برابر این تصمیم موضع‌گیری کرده‌اند.

لاریجانی تاکید کرد: هیچ‌یک از روسای جمهور گذشته آمریکا چنین رفتار ناشایستی را از خود بروز نداده بودند، اما رئیس جمهور کنونی این کشور پس از تماس با چندتن از روسای کشورهای عربی و با گستاخی به چنین عملی دست زد.

وی اذعان کرد: اخبار پشت صحنه حکایت از آن دارد که این کار در چارچوب طرحی سامان یافته است که از قبل با برخی از کشورها در حمایت از رژیم صهیونیستی و عادی شدن روابط با این رژیم جعلی و به فراموشی سپردن ماجرای غم‌انگیز مردم مظلوم فلسطین هماهنگی صورت گرفته است.

رئیس مجلس اشاره کرد: اگر چنین باشد، این کشورها تمام حیثیت خود را حراج کرده‌اند برای هیچ. ما نمی‌خواهیم چنین اخباری را باور کنیم، اما محاسبات ساده‌ای نشان می‌دهد آمریکا در این ماجرا چه فضاحتی ایجاد کرده است و اگر کشورهای اسلامی و عربی حساب خود را جدا نکنند، از حیثیت آنها چیزی باقی نخواهد ماند و ملت‌های مسلمان را در برابر خود خواهند دید.

لاریجانی اظهار کرد: چندی پیش رئیس جمهور آمریکا در مانور سیاسی خود در منطقه برخلاف مواضع دوران تبلیغات انتخاباتی خود حرف‌های جدیدی بیان کرد و در ازای آن حدود 500 میلیارد دلار از اموال منطقه را به جیب زد و با کمال وقاحت بیان کرد وقتی سعودی‌ها قول پولی به این مبلغ را به ما دادند، در جلسه آنها حضور یافتم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اخیرا از کشور بحرین صحبت کرد و با پررویی تمام در توییتر خود اعلام کرد که پول خوبی از فروش سلاح به این کشور به دست آوردم.

وی ادامه داد: نتیجه فضل و بخشش کشورهای منطقه را آمریکا اینگونه پاسخ داد. پول را از آنان گرفت و همه آرمان‌های عربی و اسلامی را به پای رژیم صهیونیستی ذبح کرد. در این ماجرا جدای از حماقت آمریکا، بیشترین خسارت را این کشورها داده‌اند.

لاریجانی تصریح کرد: اگر آمریکا بدون اطلاع آنها دست به چنین اقدامی زده است، این مسئله نشان دهنده کمال بی‌اعتنایی ایالات متحده به این کشورها است و این حرکت یادآور سخنان چند دهه قبل کیسینجر است که گفته بود که ارزش منابع نفتی کشورهای عربی بسیار بیشتر از خود آنان است و علی‌القاعده در چنین فرضی باید در رفتار این کشورها نشانه‌ای از تنفر دیده شود که دولت و ملت خود را تحقیر نکنند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اگر در آینده چرخشی در رفتار آنان دیده شود، آثاری از غیرت دینی و ملی در آنها تبلور خواهد کرد، اما اگر با اطلاع آنان آمریکا چنین اقدامی انجام داده است که اوج فلاکت سیاسی این کشورها به منصه ظهور رسیده است و این مسئله‌ای نیست که از ذهن ملت‌های مسلمان به خصوص فلسطین پاک شود.

وی تاکید کرد: نفرت این ماجرا برای آنان ابدی خواهد بود، لذا امیدواریم همانطور که آنان این روزها به موضع‌گیری پرداخته‌اند، بدون اطلاع آنان باشد و این کشورها هم مانند دیگر ملل مسلمان، مخالف اقدام آمریکا باشند و بپذیرند که قصور کرده‌اند و بیشترین ضربه را اقدامات آنان به پیکره جهان اسلام وارد ساخته است.

لاریجانی گفت: انتظار می‌رود کشورهای اسلامی موضعی یکپارچه علیه آمریکا اتخاذ کنند تا ایالات متحده دیگر هوس رفتاری ارباب رعیتی با آنان نداشته باشد و انتظار حداقلی ملت‌های مسلمان در برابر این گستاخی آمریکا این است که روابط سیاسی با این کشور را تعلیق نمایند تا ترامپ درد رفتار تحقیرآمیز را نسبت به مسلمانان درک کند و اگر همت بلندتری دارند، روابط تجاری خود را با ایالات متحده متوقف کنند تا این رئیس جمهور متقلب تاجرمسلک دریابد نمی‌تواند با جیب مسلمانان به تجارت بپردازد.

رئیس مجلس بیان کرد: در کنفرانس وزرای کشورهای عربی در اتخاذ مواضع اقداماتی صورت گرفت، اگر اتحادیه عرب و کشورهای اسلامی به اقدامی عملی دست نزنند، نه تنها به بی‌عرضگی متهم می‌شوند، بلکه ایالات متحده را گستاخ‌تر از پیش خواهند کرد. البته ملت غیور و شجاع فلسطین راه خود را یافته است و رژیم بی‌هویت صهیونیستی نمی‌تواند با زد و بند با آمریکا و چند کشور زبون منطقه صورت مسئله را پاک کند و برای مردم فلسطین جانمایی جدیدی در سرزمین‌های دیگر پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: سرزمین فلسطین متعلق به این ملت است و خداوند مکر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را به آنان برخواهد گرداند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: حادثه زلزله در کرمان و چند استان دیگر برای تمام ملت ایران تاثر برانگیز بود و به دنبال آن از کمیسیون عمران خواسته شد تا به این مسئله رسیدگی کنند و به مجلس گزارش دهد و در دستور مجلس نیز طرحی برای حمایت از آسیب‌دیدگان وجود دارد که سریعتر به آن پرداخته خواهد شد.

لاریجانی تصریح کرد: به کوهنوردان مشهدی و خانواده آنها که در حادثه اخیر جان خود را از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم و لازم است که پیروزی‌های اخیر ورزشکاران که باعث شادی قلب‌های مردم ایران شده است را تبریک بگویم.