فشار شدید داخلی روی دولت روحانی صرفا به دلیل مخالفت با باز شدن فضای اجتماعی داخلی، حضور زنان در استادیوم و یا حضور زنان و مردان در کنار یکدیگر در کنسرت‌ها نیست.

به گزارش مرور نیوز، «عبدالرحمن راشد» سردبیر پیشین شبکه خبری «العربیه» با انتشار یادداشتی به ارائه تحلیل درباره چرایی استعفای تحلیل یک رسانه از فشار دلواپسان به دولت روحانی سه وزیر اخیر کابینه روحانی پرداخته است. 

او در این یادداشت معتقد است که این موضوع نمایانگر به گفته او دوگانگی در ایران است. او می‌نویسد: «دولت حسن روحانی انتظارات درباره مطالبات در میان جوانان و موضوع آزادی بیان را افزایش داد. از جمله این وعده‌ها کاهش محدودیت‌های اینترنتی، اجازه حضور زنان برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی عمومی، حضور در کنسرت‌ها و کاهش محدودیت‌ها روی رسانه های اجتماعی بودند. در مقابل اما تندروها مخالف این موضوع بوده‌اند.»

در ادامه این تحلیل آمده است: «محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به دلیل اقدامات و وعده خود مبنی بر تعامل سازنده با کشورهای جهان مورد انتقاد تندروها بوده است. انتقادهای بالا گرفته منجر به استعفای وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش شد. این موضوع نه فقط اختلاف بر سر بازشدن یا نشدن قضا در ایران، میان دو جناح رقیب را نشان می‌دهد، بلکه درباره رویکرد تندروها در ایران  برای پیشبرد منازعه با جناح مقابل است.»

سردبیر پیشین العربیه می‌نویسد: «این بدان معناست که فشار شدید داخلی بر روی دولت روحانی صرفا بدلیل مخالفت با بازشدن فضای اجتماعی داخلی، حضور زنان در استادیوم و یا حضور زنان و مردان در کنار یکدیگر در کنسرت‌ها نیست. به نظر می‌رسد همه این‌ها صرفا بهانه‌هایی برای فشار به دولت روحانی جهت پایان داده به تعهدات حود و دولتش به نهادها و جامعه بین‌المللی است.»