رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد:‌انتظارات پژوهشی مجلس از مرکز پژوهش‌ها متناسب با بودجه‌ آن نیست.

به گزارش مرور نیوز، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ششمین همایش نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری اظهار کرد: یکی از مهمترین ارکان کشورداری، قانونگذاری است و به عبارت دیگر قوام و دوام یک جامعه وابستگی زیادی به تدوین قوانین اثرگذار و تحول آفرین دارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس بود که در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی، موضوع توسعه قانونگذاری مورد توجه نمایندگان ملت قرار گرفت و در اوایل دهه 1370 به منظور ایجاد عقبه کارشناسی و پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس بر قوه مقننه ایجاد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اقداماتی که این مرکز انجام می‌دهد، گفت: در بخش معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌ها به مسائل مهمی چون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تهیه پیش‌نویس قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی و همچنین تهیه پیش‌نویس قانون بودجه ریزی می‌پردازد و این مسائل را مورد توجه قرار می‌دهد.

جلالی ادامه داد: مسائل ریشه‌ای اقتصاد ایران در حوزه‌های مختلف چون نظام بانکی، نظام بودجه ریزی و نظام برنامه ریزی همواره در دستور کار مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به فعالیت های این مرکز در بخش معاونت‌ سیاسی و حقوقی تصریح کرد: در این راستا می‌توان به بررسی طرح تعدیل مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر و همچنین اصلاح کنوانسیون پالرمو اشاره کرد که گزارش‌های قابل توجهی در این باره تهیه شده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ‌در بخش معاونت زیر بنایی هم موضوعاتی چون بحران آب، طرح مدیریت جامع شهری و پیامدهای زیست محیطی آلودگی هوا به دقت مورد بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفته است.

جلالی با اشاره به اقدامات مرکز پژوهش‌ها در معاونت اجتماعی بیان کرد: موضوع آسیب‌های اجتماعی و الزامات و برنامه‌های مقابله با این آسیب‌ها در پژوهشی‌ جامع مورد بررسی قرار گرفته و مرکز پژوهش‌ها راهکارها و راهبردهای متناسب را ارائه کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه با اشاره به برخی موانعی که پیش روی فعالیت مرکز پژوهش‌های مجلس قرار د ارد، اظهار کرد: موانع بودجه‌ای یکی از مشکلات اساسی مرکز پژوهش‌ها است چرا که انتظارات پژوهشی و کارشناسی مجلس از مرکز پژوهش‌ها متناسب با بودجه‌ای که در اختیار آن قرار می‌گیرد، نیست.

وی با انتقاد از اینکه تخصیص بودجه به شکل کمرشکنی برای بخش‌هایی چون مرکز پژوهش‌ها درآمده است، اظهار کرد: ‌متاسفانه در کشور ما ظرفیت انتقاد کم است و گاهی انتقادات با انتقاد بودجه‌ای مواجه می‌شود و در بودجه مرکز پژوهش‌ها این انتقادات اثرات خودش را می‌گذارد.

جلالی موانع ارتباطی را هم یکی دیگر از مشکلات اساسی این مرکز قلمداد کرد، گفت: از آ‌نجایی که وظیفه مرکز پژوهش‌ها ارائه خدمات به مجلس شورای اسلامی است، طبیعی است که ارتباط سهل الوصولی میان نمایندگان و پژوهشگران وجود داشته باشد و بر این اساس انتظار می‌رود که هرچه زودتر ساختمان مرکز پژوهش‌ها در مجموعه بهارستان مستقر شود تا ما بتوانیم بیش از پیش به مجلس شورای اسلامی خدمت کنیم.