رئیس مجلس اظهار کرد: امروز تصمیم گرفتند پایتخت رژیم صهیونیستی را منتقل کنند تا کشور‌های اسلامی ماجرای فلسطین را فراموش کنند.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست اضطراری کمیته فلسطین، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامیر که صبح امروز در هتل اسپیناس برگزار شد، اظهار کرد: امروز برای رسیدگی به موضوع مهمی گرد هم آمده‌ایم.

وی افزود: کمیته فلسطین مسئولیت مهمی در شرایط فعلی بر عهده دارد چرا که اقداماتی علیه فلسطین در حال انجام است و باید اقدام و تصمیمات مهمی صورت بگیرد.

لاریجانی با طرح این سوال که چرا آمریکا در مقطع کنونی قصد انتقال سفارت خود را به قدس دارد، گفت:‌ آیا این تصمیم می‌تواند امری سلیقه‌ای باشد یا اینکه این طرح، برنامه جدیدی برای مردم فلسطین است. اگر نگاهی اجمالی به تحولات کشورهای اسلامی بیندازیم در می‌یابیم در گذشته آمریکا در افغانستان و برخی کشورها جریان تروریستی راه انداخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سال‌های اخیر نیز شاهد خیزش‌هایی در کشورهای اسلامی بودیم و مردم برخی کشورها مطالباتی داشتند که این مطالبات در هر کشوری مطرح است و باید به این درخواست‌ها پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: با توجه به بستری که در برخی کشورهای اسلامی ایجاد شد آمریکا با صهیونیست‌ها تبانی کردند از این بستر استفاده کنند تا شرایط را به گونه دیگری رقم بزنند.

لاریجانی بیان کرد: آمریکا و صهیونیست‌ها قصد داشتند مطالبات مردم را به آشفتگی سازی سیاسی در کشورهای اسلامی تبدیل کنند، آنها این روند را در کشورهای مصر، عراق، سوریه، تونس و لیبی دنبال کردند اما این سیاست آنها در همه کشورها موفق نبود، برخی کشورها آشفته سازی را مهار کردند و برخی دیگر نتوانستند با آن مقابله کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط کشور سوریه و اینکه چندین سال درگیر مبارزه با تروریست‌هاست، گفت: آمریکا اعلام کرد که مردم سوریه به دنبال مطالبات دموکراتیک هستند به همین دلیل شرایط کشور آنها آشفته است، اما باید بدانیم اگر بر فرض مثال اظهارات آمریکا صحیح باشد، چرا تروریسم و جریان تروریستی به داخل عراق برده شد، آیا عراق دموکراتیک نبود. پس چرا جریان تروریستی در شهرهای عراق به جریان افتاد.

وی ادامه داد: کسی شک دارد که داعش با کمک آمریکا به وجود آمده است. پیدایش و شکل گیری داعش توسط آمریکا بوده و این موضوع توسط آمریکایی‌ها نیز بیان شده است. با این حال معتقدم آنها در سوریه برنامه دیگری داشتند و می‌خواستند انرژی کشورهای اسلامی را مستهلک و آنها را درگیر مسائل داخلی کنند تا رژیم صهیونیستی بتواند اهداف خود را پیش ببرد.

لاریجانی تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها تصور می‌کنند انرژی کشورهای اسلامی مستهلک شده و رژیم صهیونیستی می‌تواند یک گام به جلو حرکت کند، از سوی دیگر آنها قصد دارند با تغییر پایتخت اسرائیل به قدس، هویت فلسطین را تغییر دهند و کشورهای اسلامی موضوع فلسطین را فراموش کنند به هر حال بدیهی است که هدف از این اقدام تنها نقل و انتقال پایتخت نیست، مسئله این است که شرایط را در کشورهای اسلامی به گونه‌ای طراحی کنند که از فلسطین بگذرند به همین دلیل معتقدم مسئله تنها به قدس ختم نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر رژیم صهیونیستی از این مسیر عبور کند ماجرای جدیدی برای کشورهای اسلامی به وجود خواهد آمد، افزود: بنده ابا دارم کلمه رژیم صهیونیستی را برای این رژیم به کار ببریم چرا که استفاده از همین لفظ هم برای اسرائیل زیاد بوده و حقش لفظ بروکراسی شر است.

وی با تاکید بر اینکه حقیقت رژیم صهیونیستی بروکراسی شر است، اظهار کرد: انتقال پایتخت اسرائیل به قدس شریف شروع برنامه‌ای جدید است و باید توجه داشته باشیم که سرنوشت فلسطین با سرنوشت کشورهای اسلامی عجین است و همه باید به آن بپردازیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کمیته فلسطین متشکل از پارلمان کشورهای اسلامی باید با تحلیل واقع بینانه اقداماتی در مجالس کشورهای اسلامی صورت دهد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی روابط اقتصادی، سیاسی و... دارند اما این روابط باید تغییر کند تا آمریکا و صهیونیست‌ها احساس نکنند این شرایط موقت است، اگر اقدام عملی صورت نگیرد در سال‌های آینده پشیمان خواهیم شد.

وی با بیان اینکه باید از ملت شجاعی که امروز در سرزمین خود انتفاضه راه انداخته، حمایت کنیم، متذکر شد: نیروی انتفاضه صهیونیست‌ها را به عقب می‌راند و امیدواریم این نشست هم متناسب با وزن اتفاقات رخ داده از تصمیمات لازم برخوردار باشد. امروز نگاه‌های بسیاری به پارلمان‌ کشورهای اسلامی است تا شاهد تصمیمات اتخاذ شده برای دفاع از حقوق مردم فلسطین باشند.