سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: براساس تجربه و تحقیقات، مشارکت زنان در عملیات انساندوستانه همواره به حفظ جان غیر نظامیان کمک کرده و نقش موثری در ایجاد صلح پایدار و بازسازی اقتصادی داشته است.

به گزارش مرور نیوز،غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست عمومی روزچهارشنبه شورای امنیت این سازمان که به بحث پیرامون 'زنان، صلح و امنیت' اختصاص داد گفت:زنان می توانند نقشی محوری در روند برقراری صلح و امنیت داشته باشند.
وی افزود: تجربه و تحقیقات نشان داده است که مشارکت زنان در عملیات انسان دوستانه همواره موثر تر بوده، به حفظ جان غیرنظامیان بیشتر کمک کرده و به مصالحه سیاسی، ایجاد صلح پایدار و بازسازی اقتصادی سرعت بخشیده است.
خوشرو در ادامه گفت: در آستانه بیستیمن سالگرد بیانیه و برنامه اقدام پکن و شانزدهمین سال تصویب قطعنامه 1325 شورای امنیت در مورد زنان، صلح و امنیت؛ نقش زنان بعنوان عناصر پیشگام در اجرای برنامه هایی با هدف ایجاد توسعه پایدار، صلح و امنیت بیش از پیش برای عموم روشن شده است. 
سفیر کشورمان به این نکته نیز اشاره کرد که زنان در عین حال از جمله قربانیان اصلی بحران ها و نابسامانی هایی هستند که توسط گروه های افراطی و تروریستی در منطقه خاورمیانه ایجاد شده است و اضافه کرد که جای بسی تاسف است که گسترش افراط گرایی خشونت آمیز و اندیشه های تکفیری، نقش و جایگاه والای زنان را یکسره بی ارزش کرده و زندگی و حقوق انسانی زنان و دختران را با خطرات بی سابقه ای روبه رو ساخته است. 
وی خاطرنشان کردکه ما در شرایط کنونی شاهدیم چگونه عناصر افراطی و تروریست، زنان و دختران را به شکلی نظام مند مورد بهره برداری جنسی، بردگی، خشونت جنسی و تجاوز های خود قرار داده و در معرض انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار می دهند.
نماینده دائم کشورمان همچنین یادآور شد: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از گنجانده شدن نقش زنان و توانمند سازی آنان در برنامه پیشنهادی به دبیر کل سازمان ملل برای مبارزه با افراط گرایی خشونت آمیز حمایت می کند.
خوشرو گفت: نقض نظام مند حقوق انسانی مردم فلسطین از جمله زنان سرزمین های اشغالی و ادامه محاصره شریرانه مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی بعنوان مانع اصلی بهره مندی مردم فلسطین از حقوق انسانی خود، به واقع بارزترین شکل تروریسم علیه یک ملت است که بی محابا توسط این رژیم ادامه دارد.
سفیر ایران در سازمان ملل در پایان با اشاره به وضعیت نگران کننده یمن اظهار کرد: زنان و دختران یمنی نیز قربانی تجاوز به این کشور شده اند و طبق اسناد و گزارش های تایید شده، در جریان تهاجم یک سال و نیمه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن حداقل 10 هزار تن غیر نظامی کشته و هفده هزاریمنی زخمی شده اند که 1677 تن آنان زنان و 2260 کودک این سرزمین بوده‌اند.