رییس جمهور با تاکید بر اینکه "اسلام دین مردمسالاری و صلح و نه دین جنگ است"، از نمایندگان مردم مسلمان در مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی خواست همه تلاش خود را بر کمک به رهبران و مقامات سیاسی حکومتی خود برای تقویت روحیه برادری و اتحاد توسعه محور در جهان اسلام بکار گیرند.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کلیه کشورها، راه حل ریشه‌کن کردن معضلات امّت اسلامی را تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی می داند.

رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای اسلامی بر مبنای مودت و رافت اسلامی تعریف می‌کند، اظهارداشت: ما هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف نظر داریم می‌توانیم بر مبنای احترام متقابل، گفت وگو و همکاری کنیم.

متن سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم​

والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة و یطیعون الله و رسوله اولئک سیرحمهم الله ان الله عزیز حکیم

 جناب آقای  لاریجانی، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ایران،

رؤسای محترم مجالس کشورهای اسلامی،

نمایندگان محترم پارلمان‌ها،

خانم‌ها و آقایان،

در ابتدا مایلم مراتب خوشنودی خود را از حضور در این نشست ارزشمند نمایندگان امت اسلامی اعلام نمایم. مَقْدم کلیه میهمانان گرامی را به جمهوری اسلامی ایران خوشامد گفته و ضمن آرزویِ اقامتی خوش برای شما در ایران، توفیق شما را در مباحث مطروحه در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از خداوند متعال مسئلت نمایم.

در شرایط بسیار حساس کنونی جهان اسلام، بدون تردید حل بخش عمده‌ای از مشکلات کشورهای اسلامی در گرو مشارکت واقعی و منصفانه مردم در امور جاری کشورشان است و همین مهم، نقش مجالس قانونگذاری که در حقیقت نماد حضور و مشارکت مستقیم مردم در تمشیت امور خود می‌باشند، را به خوبی آشکار می‌سازد. در این زمینه نمی‌توان نقش ارزشمند اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تقویت وحدت و اخوت اسلامی و تبادل تجربه‌ها میان اعضای آن را انکار کرد. بدون تردید، تداوم این‌گونه نشست‌ها، آثاری مبارک برای تقویت روح برادری و توسعه در جهان اسلام و هماهنگی امت اسلامی در سطح جهان، برجای خواهد گذاشت.

امروز جهان اسلام با چالش های متعددی روبرو است. تلاش قدرت‌های خارجی برای تسلط بر امور مسلمین و دست اندازی به منابع خدادادی آنها، فقر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توسعه نیافتگی و اختلافات میان کشورهای اسلامی، نمونه‌هایی از معضلات و چالش‌هایی است که با آنها روبرو هستیم. راه مقابله با این چالش‌ها، نگاه و توسل به قدرت‌های خارجی نیست. تجربه تاریخ معاصر به ما می‌آموزد که این قدرت‌ها صرفا به فکر منافع خود و آن هم به هزینه دیگران هستند. آنها در جهت کاهش آلام دیگران قدم بر نمی‌دارند و توسل این قدرت‌ها به اقدامات زورمدارانه‌ اقتصادی و نظامی از جمله دخالت مستقیم نظامی و یا تهدید به استفاده از نیروی نظامی، فروش تسلیحات مرگبار به کشورهای مختلف که منجر به کشتار و تخریب و مسابقه تسلیحاتی می شود و همچنین ایجاد تفرقه و اختلاف میان امت اسلامی برای حفظ و تداوم سلطه‌طلبی و برتری‌جویی و دست زدن به سیاست‌های حذفی در سطح مناطق مختلف، نمونه‌هایی از تداوم کنش‌های کهنه و استعماری درشرایط کنونی جهانی است.

برای پرداختن به مشکلات و چالش های پیش رو و یافتن راه‌حل برای آنها، نگاه ما باید به درون باشد تا به بیرون. باید با اتکا به ظرفیت ها و توانمندی‌های درونی، معضلات جوامع خود را از پیش رو برداریم، نه اینکه چشم امید به دیگران داشته باشیم تا حلاّل مشکلات ما باشند. این به معنای انزواطلبی نیست. به عکس، ما حامی تعامل سازنده و از موضع برابر جهانِ اسلام، با دیگران هستیم که در آن جایی برای استثمار و دخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی نباشد. ما معتقدیم اگر روابط بین‌الملل بر اساس تعامل سالم و بر مبنای حقوق بین الملل شکل بگیرد، بسیاری از معضلات کنونی جهان از بین می‌رود. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که برخی قدرت ها تمایلی به روابط سازنده و برابر با دیگران ندارند. نگاه آنها به دیگران نگاه از بالا به پایین است و در پی روابطی یک طرفه و البته به نفع خود می باشند. ما باید اختلافات خود را کنار گذاشته و با هم افزایی و اتکا به ظرفیت‌های داخلی و بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و منابع غنی خود، وابستگی به بیگانگان را کاهش داده و در جهت بالندگی و توسعه روزافزونِ جهان اسلام، حرکت کنیم. ما باید این باور را در خود تقویت کنیم که تنها از طریق عدم اتکا به بیگانگان و همبستگی بیشتر امت اسلامی، قادر خواهیم بود بر معضلات جهان اسلام فائق آییم.

حضار محترم:‌

جهان اسلام هرگز خود را بازنخواهد یافت مگر آنکه ملل مسلمان کفایت و شایستگی خود را در برخورداری و ارتقای حاکمیت مردم به اثبات برسانند و در سایه امنیت اجتماعی و سیاسی، شکوفایی اقتصادی را برای همه طبقات و اقشار به ارمغان آورند.