رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر یکی از موضوعات مهم جهان اسلام مساله فلسطین و حرکت در راستای دفاع از حقوق مردم این منطقه است.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که با حضور رییس جمهور برگزار شده است، در ابتدای سخنان خود با تشکر از ریاست کشور مالی بر اجلاس دوازدهم این کنفرانس و اقداماتی که در طول یک سال گذشته این کشور انجام داده است، اظهار کرد: کشور مالی در یک سال گذشته اهتمام ویژه‌ای داشت که این اتحادیه در مسیر مناسب خود حرکت کند و متناسب با چالش‌های پیش روی جهان اسلام، اجلاس‌ها و نشست‌هایی را برگزار کرد.

وی ادامه داد: بعد از ماجرای قدس شریف و تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه سفارت کشورش را از تل اویو به قدس شریف منتقل کند این اتحادیه نشست‌هایی را در این ارتباط برگزار کرد.

ابراز همدردی مقامات کشور های شرکت کننده به حادثه نفتکش سانچی

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با تشکر از ابراز همدردی مقامات کشورهای شرکت کننده در این اجلاس نسبت به حادثه رخ داده برای نفتکش ایرانی و سرنشینان آن ادامه داد: امروز مسائل پیچیده‌ای پیش روی جهان اسلام قرار دارد. ما باید در این اتحادیه در مورد موضوع فلسطین بحث و گفت‌وگو کنیم. در کنار این مساله موضوعات دیگری نیز پیش رو داریم.

لاریجانی در ادامه خطاب به رییس جمهور که مهمان ویژه این نشست است، گفت: امروز سیزدهمین نشست مجالس کشورهای عضو همکاری اسلامی برگزار می‌شود. این نشست محورهای مهمی را برای همکاری مورد توجه قرار داده است.

همکاریی هایی برای توسعه روابط اقتصادی بین کشور های عضو انجام شده است

وی با اشاره به اهمیت همکاری کشورهای عضو در راستای توسعه اقتصادی اظهار کرد: سازوکارهایی را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم و همکاری‌هایی برای توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای عضو انجام شده است.

حقوق بشر یکی از محور های مورد توجه در این کنفرانس است

رییس مجلس شورای اسلامی موضوع حقوق بشر اسلامی را نیز یکی دیگر از محورهای مورد توجه در این کنفرانس عنوان و اظهار کرد: تاکنون بحث‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و ما بر این موضوع تاکید داریم که کشورهای اسلامی دارای مبانی قوی‌ای در زمینه حقوق بشر هستند.

لاریجانی همچنین به توجه این کنفرانس به موضوع زنان و افزایش حضور زنان در مجالس کشورهای اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: در مورد زنان در این کنفرانس کمیته خاصی وجود دارد و خوشبختانه حضور زنان در پارلمان‌های کشورهای اسلامی رشد چشمگیری داشته است.

کمیته دائمی ویژه ای برای موضوع قدس ایجاد شده است

رییس مجلس گفت: همچنین در این کنفرانس کمیته دائمی ویژه‌ای برای موضوع قدس ایجاد شده است، این کنفرانس همواره بر موضوع قدس و مسائل مرتبط با آن حساس بوده و به صورت جدی مسائل مرتبط با آن را پیگیری می‌کند.

امیدواریم این نشست به اهداف مورد نظر خودت دست پیدا کند

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدوارم این نشست با مشارکت و همکاری کشورهای شرکت کننده به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند. من بار دیگر از حضور آقای روحانی در این نشست تشکر می‌کنم.

 در این مراسم ریاست کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از کشور مالی به ایران و به ریاست علی لاریجانی منتقل شد.