نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه استان کرمان دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش مرور نیوز، حسن روحانی در دومین روز از سفرش به استان کرمان در جمع خبرنگاران حضور یافت.نشست خبری رئیس جمهور در سفر دو روزه اش به استان کرمان است که هم اینک در سالن آمفی تئاتر فرودگاه بین اللملی کرمان در حال برگزاری است.

حسن روحانی پیش از ظهر جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمان اظهار کرد: با وجود وقوع تخریب خانه ها در اثر زمین لرزه مردم این مناطق مردم بسیار صبور و با ایمانی هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم مناطق زلزله زده در چادر و کانکس زندگی می کنند، عده ای از این افراد تا زمان ساخت خانه هایشان اقدام به اجاره خانه در شهری دیگر کرده اند.

روحانی با اشاره به اینکه صبر، استقامت، اطمینان و امیدواری در چهره مردم مناطق زلزله زده قابل مشاهده است، افزود: این در حالیست که خانه های این افراد به طور کامل یا بخشی از ساختمان آنها خراب شده است.

رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در روستای گورک و حضور وزیر کشور در کوهبنان گفت: صبح امروز به مردم این مناطق قول دادیم اسکان دائمی آنها تا پایان تیرماه سال آینده نهایی می شود و از مسئولان قول گرفتیم تا پایان تیرماه همه افراد اسکان دائمی داده شوند.

وی مردم از خدمات و تسهیلات رضایت داشتند اما باید توجه داشت که همیشه در خدمات کم و کسری وجود دارد و مردم به خاطر بزرگواری که دارند گلایه نمی کنند و آنچه ابراز می کنند رضایت است.

روحانی گفت: قاطعانه به بنیاد مسکن اعلام می کنم که دولت از مناطق زلزله زده حمایت می کند و باید ساخت همه خانه ها در خردادد و تیرماه نهایی شود.

روحانی بیان کرد: روز گذشته در استان کرمان بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه در سیرجان، سرچشمه و دیگر شهرستان های استان کرمان افتتاح شد که طرح های مهم و ارزشمندی بودند.

وی تصریح کرد: با افتتاح این پروژه ها بیش از ۹۰۰ مگاوات برق به استان اضافه شد و کرمان از این پس صادر کننده برق به شبکه سراسری خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی و آب طرح های خوب و مهمی افتتاح و کلنگ زنی شود، ابراز داشت: روز گذشته بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ طرح در بخش‌های مختلف کشاورزی در سراسر استان کرمان افتتاح شد و این امر نشان از تلاش مردم این سرزمین داشته و موجب امیدواری است.

رئیس جمهور بیان کرد: عملیات اجرایی راه آهن سیرجان - کرمان روز گذشته آغاز شد و امیدواریم طی سال‌های آینده و تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب از جنوب به کرمان موجب تحول در صنعت استان می‌شود، عنوان کرد: امیدواریم در سال‌های آتی آب از جنوب به سیرجان و سد صفارود برسد.

روحانی گفت: اقدامات تشریفاتی، حقوقی و آیین نامه ای پارک گردشگری خبر بافت آغاز شد.

روحانی در جواب یکی از خبرنگاران در مورد کنترل ریزگردها در استان کرمان گفت: طوفان هایی که در سیستان بلوچستان به صورت فصلی می آیند کرمان را تحت تاثیر قرار می دهند و در نتیجه این استان هم با ریزگرد مواجه می شود.

وی راه حل ریزگردها را تثبیت شن های روان در منطقه به وسیله مالچ پاشی ذکر کرد و در خصوص تالاب جازموریان گفت: احیای این تالاب با شرایط اقلیمی فعلی و خشکسالی دشوار است.

رئیس جمهور ادامه داد: برای مبارزه با آلودگی ناشی از ریزگردها در بودجه سال ۹۷ بودجه بیشتری اختصاص خواهد یافت.

روحانی در جواب یک خبرنگار دیگر در مورد برنامه های عملیاتی برای افزایش اختیارات استانداران و کاهش بروکراسی اداری افزود: همه باید به اصلاح کشور امیدوار باشیم و در دولتی یازدهم خیلی از بروکراسی ها را حذف کردیم.

وی ادامه داد: در این رابطه ۴۰۰ مورد از مواردی که نیاز به مجوز داشت، حذف شد؛ اما هنوز بروکراسی پر پیچ و خمی در کشور داریم که باید اصلاحات در این زمینه صورت گیرد.

روحانی در زمینه تفویض اختیارات به استان ها گفت: در زمینه واگذاری اختیارات قرار شد استان کرمان به صورت پایلوت اجراگر این طرح باشد و بعد به صورت سراسری در استان های دیگر تعمیم دهیم.

روحانی تصریح: باید کاهش بروکراسی های اداری و انتقال برخی اختیارات از مرکز به استان ها را دنبال کنیم و این یک ضرورت است.

روحانی عنوان کرد: ما مشکلات را می بینیم و از آنها مطلع هستیم؛ اگر امیدوار باشیم و به هم اعتماد داشته باشیم می توانیم خیلی از مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی تا کید کرد: مصاف بخش خصوصی و دولتی مربوط به زمانهای طولانی است و هنوز هم ادامه دارد و باید اختیارات را از بخش دولتی به بخش خصوصی انتقال دهیم و از اختیارات دولت بکاهیم.

رئیس جمهور در جواب سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه استان کرمان نیاز به مرکز زلزله نگاری و بررسی گسل های استان دارد، گفت اینکه در مسائل زلزله مرکزی داشته باشیم خوب و لازم است.

وی گفت: زلزله جزو حوادث غیرقابل پیش بینی است و باید ساختمان های اداری و مسکونی در مقابل زلزله مقاوم سازی شوند.

روحانی بیان کرد: در زمینه زلزله آموزش و فرهنگ لازم است و مقاوم سازی یکی از مسائل اساسی است که دولت آن را دنبال می کند.