وزیر خارجه روسیه در آغاز مذاکرات دو جانبه با همتای ایرانی خود اعلام کرد، محور نشست سه جانبه امروز (جمعه) که با حضور وزیر خارجه سوریه در مسکو برگزار می شود.

به گزارش مرور نیوز، وزیر خارجه روسیه در آغاز مذاکرات دو جانبه با همتای ایرانی خود اعلام کرد، محور نشست سه جانبه امروز (جمعه) که با حضور وزیر خارجه سوریه در مسکو برگزار می شود، برخورد بی اغماض با تروریست های ضدسوری است.

لاوروف گفت: بی شک توجه و تمرکز عمده امروز ما بر موضوع سوریه و تاکید بر مبارزه جدی و بدون اغماض با تروریست ها است.

وی افزود: در مذاکرات دوجانبه و نشست سه جانبه، جزئیات اوضاع سوریه از جمله کمک های انسان دوستانه و راههای جلوگیری از تجهیز و تسلیح تروریست ها را بررسی می کنیم.

وزیر امورخارجه روسیه همچنینن محورهای دیگر مذاکرات دو جانبه با همتای ایرانی خود را اجرایی شدن توافق های روسای جمهور دو کشور در نشست چندی پیش در باکو، آماده سازی مقدمات برگزاری پنجمین نشست سران کشورهای ساحلی خزر و نهایی کردن کنوانسیون این دریا اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ایران نیز پس از ورود به فرودگاه مسکو گفت: متاسفانه گروهی از کشورها همواره بدنبال جنگ و راه حل نظامی در سوریه بوده اند، در حالیکه راه حل این بحران سیاسی و همچنین مبارزه با گروههای تکفیری است.

وزیر امور خارجه ایران به خبرنگاران اظهار کرد: ما همواره بر ضرورت برقراری آتش بس همه جانبه، کمک رسانی انسان دوستانه گسترده و پیدا کردن راه حل سیاسی برای موضوع سوریه تاکید کرده ایم.

ظریف تاکید کرد: کشورهایی که خواهان صلح و برخورد با گروههای تکفیری در سوریه هستند، باید با هماهنگی بیشتر برای گسترش روش های صلح آمیز با هدف پایان دادن به مخاصمه تلاش کنند و رایزنی های امروز مسکو نیز در چارچوب همین رویکرد انجام می شود.

هیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران به ریاست ظریف ساعت 9 و 30 دقیقه بامداد امروز وارد فرودگاه ونوکوو در مسکو شد و از سوی تنی چند از مقام های روسی و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران درروسیه مورد استقبال قرار گرفت.

خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در باره ابعاد بین المللی مذاکرات امروز اعلام کرد: ظریف، لاوروف و ولیدالمعلم اوضاع سوریه و مسائل این کشور را با توجه به پایبندی سه طرف به مبارزه بی امان با گروههای تروریستی، تامین شرایط برقراری آتش بس، پایان دادن به مشکلات سوری ها، حل مسائل انسانی و آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران بررسی می کنند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در مصاحبه تلفنی با خبرنگار ایرنا در مسکو، گفت که جبهه ضدتروریستی و حمایت از دمشق شامل روسیه و ایران و همراهی های عراق با توجه به گسترش پدیده تروریسم به این کشور، دستاوردهای زیادی داشته است که نتایج آن و همچنین ادامه همگرایی ها در مذاکرات یک روزه ظریف در مسکو و همچنین نشست سه جانبه بررسی خواهد شد.

در نشست سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که 18 مرداد ماه در باکو برگزار شد، افزون بر تفاهم ها و توافق های متعدد سه کشوری، روحانی و پوتین برای افزایش روابط دو جانبه در عرصه های گوناگون به ویژه اقتصادی، توسعه همکاری های منطقه ای، سیاسی، امنیتی و بازرگانی توافق کردند.