رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید مکانیزمی طراحی شود تا دانشگاه‌ها و بخش تولید به یکدیگر نیازمند باشند.دانشگاه‌ها باید به سراغ رفع نیازهای کشور بروند.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید به سراغ رفع نیازهای کشور بروند.

وی امروز (یکشنبه، 22 بهمن ماه) که به شیراز سفر کرده است؛ در دیدار با هیات‌های علمی دانشگاه شیراز و علوم پزشکی اظهار داشت: در قانون برنامه ششم اختیارات وسیعی را به هیات امنای دانشگاه‌ها داده‌ایم تا به سمت استقلال بروند و یکی از وجوه استقلال دانشگاه‌ها بعد مالی آنها است. ما از استقلال دانشگاه حمایت می‌کنیم تا آنها با دست باز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در خصوص وزارت بهداشت که گفته شد برخی وجوه پرداخت نشده تلاش می‌کنیم تا سال آینده این مشکلات رفع شود و علت به وجود آمدن این مشکلات آن است که منابع را به درستی پیش‌بینی نکرده بودند.

دانشگاه‌ها باید به سراغ رفع نیازهای کشور بروند

وی افزود: ارتباط دانشگاه‌ها و بخش‌های تولیدی کشور باید برقرار شود و ظرفیت عظیمی مانند دانشگاه شیراز باید با بخش تولید نیز مرتبط باشد که البته این کار با دستور محقق نمی‌شود. باید به گونه‌ای عمل کنیم که بخش تولید و دانشگاه‌ها به یکدیگر نیازمند باشند و در این مکانیزم مجلس می‌تواند مشکلات قانونی را حل کند و دانشگاه‌ها نیز به سراغ رفع نیازهای کشور بروند. در مرکز پژوهش‌ها به این مسئله فکر می‌کنیم که چگونه باید بخش تولید و دانشگاه‌ها را به هم مرتبط کنیم و یکی از راهکارها می‌تواند این باشد که بخش‌های خصوصی در صورت ارتباط‌گیری با دانشگاه‌ها از تسهیلات بهره‌مند شوند.

 

انتقاد از بی توجهی به اجرای قانون حذف کنکور

دکتر لاریجانی با بیان اینکه مجلس قانونی را در زمینه برداشتن کنکور وضع کرد ولی اقدامی انجام نشد که این یک خسارت است، ادامه داد: فشار و استرس کنکور دانش‌آموزان را از خلاقیت دور می‌کند و آنها تبدیل به تست‌زن می‌شوند که این مسئله باید حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس به هر میزانی که بتواند به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا از نظر درآمدی فربه شوند، گفت: دانشگاهیان باید در سپهر اندیشه خود همه مشکلات کشور را ببینند زیرا وضعیت بودجه کشور مناسب نیست و ظرفیت حرکت پرشتاب را ندارد و این روند باید اصلاح شود مخصوصا در این وضعیت فعلی دنیا اگر توجه کافی نشود کشور از پیشرفت جا می‌ماند.

وی با بیان اینکه حدود 300 هزار میلیارد درآمد واقعی کشور است و 40 هزار نیز اوراق داریم که درآمد واقعی نیست، بیان کرد: حدود 290 هزار میلیارد به بودجه جاری اختصاص می‌یابد و رقمی که باقی می‌ماند حدود 10 تا 15 هزار میلیارد دلار باقی می‌ماند که این وضعیت نشان می‌دهد اوضاع بودجه مناسب نیست.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه وضعیت آموزش و پرورش از دانشگاه‌ها بهتر نیست، ادامه داد: پاداش پایان خدمت به گونه‌ای نوشته شده بود که برخی 600 میلیون تا یک میلیارد پاداش پایان خدمت می‌گرفتند ولی برخی دیگر فقط 40 میلیون دریافت می‌کردند و اکنون نیز عده‌ای پشت در مانده و هنوز پاداشی دریافت نکرده‌اند. با این شرایط توقعاتی ایجاد شده که حل آن ساده نیست.

 

اجرای پرداخت یارانه‌ها از پایه غلط بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود یارانه فقط به نیازمندان پرداخت شود و منابع حاصل از آن صرف امور دیگری شود ولی اجرای پرداخت یارانه‌ها از پایه غلط بود و اکنون نیز تشخیص دارا بودن یا دارا نبودن افراد ممکن نشده، هر چند که مجلس در این زمینه قوانین را وضع کرده ولی در اجرا به مشکل برخورده است.

وی با بیان اینکه طرح وزارت بهداشت برای طرح تحول سلامت خوب بود ولی هزینه سنگین اجرای آن را با مشکل مواجه کرد و تلاش می‌شود تا در سال آینده این مشکلات حل شود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه مسئله خشکسالی و حل بحران آب ساده نیست، گفت: هزینه صندوق‌های بازنشستگی نیز برعهده دولت است و به جز سازمان تأمین اجتماعی که سرپا است، دولت به سایر صندوق‌های بازنشستگی ارقامی را اختصاص می‌دهد ولی با این شرایط بازنشستگان به حق معترض هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه زیادی در کشور وجود ندارد، گفت: در چنین فضایی باید به گونه‌ای عمل کرد که دانشگاه‌ها سرپا بمانند و در مجلس تلاش می‌کنیم تا تخصیص بودجه به تحقیقات از سوی شرکت‌ها به شیوه‌ای قابل تحقق تغییر یابد تا مشکلات قبلی مشاهده نشود.

وی افزود: تلقی حکومت نسبت به دانشگاه‌ها مثبت است و ما به دنبال این هستیم دانشگاه‌ها را به مسیری بکشانیم که برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند.

 

فعالان دانشگاهی برای استقلال دانشگاه‌ها طرح‌های خود را ارائه کنند

دکتر لاریجانی گفت: باید به مکانیزمی برسیم که دانشگاه‌ها بتوانند موتور تولید را به حرکت درآورند و فعالان دانشگاهی نیز می‌توانند برای استقلال دانشگاه‌ها طرح‌های خود را ارائه کنند تا مشکلات ناشی از استقلال دانشگاه‌ه حل شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ در این دیدار روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و شیراز به همراه دیگر اساتید این دانشگاه به ارائه نظرات خود پرداختند.