سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه به اینکه هنوز به صورت رسمی مصوبه بودجه به شورای نگهبان ارسال نشده است، ما به صورت غیررسمی بررسی بودجه را در دستور داریم که در جلسه امروز تا تبصره ۵ و جزء ۶ بررسی و اشکالات و ایرادات به مجلس منتقل خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی راجع به جلسه‌ی امروز شورای نگهبان که برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل قرار گرفتن در زمان تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی و اینکه هنوز به صورت رسمی مصوبه بودجه به شورای نگهبان ارسال نشده است، ما به صورت غیررسمی بررسی بودجه را در دستور داریم که در جلسه امروز تا تبصره ۵ و جزء ۶ بررسی و اشکالات و ایرادات به مجلس منتقل خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: در هفته‌های آینده این شورا جلسات فوق‌العاده‌ای خواهد داشت تا با بررسی همزمان لایحه بودجه 97، در فرصت مناسبی پس از تصویب نهایی اعلام نظر کند.

کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر درخواست دولت برای برداشت بودجه از صندوق ذخیره ارزی جهت تأمین نیازمندی‌های خود، گفت: استفاده از این منابع به مجوز خاص نیاز دارد و شورای نگهبان مانند سال‌های قبل اگر دولت مجوز خاص برای برداشت از این صندوق داشته باشد، ایرادی نخواهد گرفت.

وی در خصوص پرداخت یارانه‌ها با بیان اینکه بحث‌های کارشناسی پرداخت یارانه بر عهده دولت است، افزود: شورای نگهبان درباره مغایرت مصوبه با موازین شرع و قانون اساسی اعلام نظر می‌کند.

کدخدایی در پایان در خصوص تطبیق مصوبه بودجه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: مصوبه بودجه و یا لوایح برنامه و بودجه باید با سیاست‌های کلی منطبق باشد و نظارت بر این موضوع بر عهده کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است و اگر آنها تشخیص دهند که مصوبه با سیاست‌های کلی منطبق نیست و مغایرت دارد، اعلام و شورای نگهبان نیز این موارد را طبق اصل ۱۱۰ به مجلس شورای اسلامی منعکس می‌کند و مجلس مکلّف به رعایت آنها خواهد بود.