مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: یکی از پروژه های مهم درخصوص آب منطقه، پروژه «گات» است که صهیونیست ها، سرمایه گذاری قابل توجهی در آن کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری موج، مشاور عالی فرمانده کل قوا طی سخنانی به اهمیت موضوع آب و نقش آن در تعامل و یا چالش بین کشورها پرداختند.

سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاوره عالی فرمانده معظم کل قوا در همایش دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپولتیک غرب آسیا که از صبح امروز در دانشگاه خوارزمی آغاز شده است گفت: مسئله آب های مشترک بین کشورها و کمبود منابع آب می تواند به عاملی برای تعامل و همکاری و یا چالش بین کشورها تبدیل شود.

وی ادامه داد: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و با ۱۲ کشور منابع مشترک آب دارد که این منابع مشترک آب می تواند به عاملی برای تعامل و یا چالش میان کشور ما و کشورهای منطقه شود.

سرلشکر صفوی در ادامه با تاکید بر جدی بودن مسئله آب و خشکسالی در کشورمان تصریح کرد: اگر نتوانیم به مردم بیاموزیم که آب را درست مصرف کنند و اگر به کشاورزها که ۹۰ درصد آب مصرفی در این حوزه است نگوئیم که صرفه جویی کنند، با مسائل و مشکلات بسیاری روبه رو می شویم.

سرلشکر صفوی در ادامه به فعال شدن دیپلماسی آب اشاره کرد و گفت: دیپلماسی آب، مجموعه ای از اصول و عملکردهای اقدامات و فرآیندهای مرتبط با سیاست خارجی، نهادهای دولتی و غیردولتی و ابزارهای سیاسی به صورت همکاری مستقیم و یا پنهان در حوزه تولید، توسعه و کنترل مصرف منابع آب در قبال سایر کشورها و مجامع بین‌المللی است.

 وی در ادامه به آب هایی که از کشور خارج می شود اشاره و تاکید کرد: ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از ایران خارج می شود که بیش از ۷ میلیارد آن وارد کشور عراق می‌شود.

سرمایه گذاری صهیونیست ها در پروژه گات

مشاور عالی نظامی مقام معظم رهبری  ادامه داد: ما باید با کشورهایی مانند عراق، افغانستان، ترکیه و دیگر کشورها که با آن ها منابع آبی مشترک داریم، در این خصوص وارد گفتگو و مذاکره شویم.

سرلشکر صفوی گفت: یکی از پروژه های مهم درخصوص آب منطقه، پروژه «گات» است که صهیونیست ها، سرمایه گذاری قابل توجهی در آن کرده‌اند.

وی به حضور کشورهای بیگانه در منطقه اشاره و تصریح کرد: تاثیر حضور بیگانگان در کشورهای همسایه می‌تواند در موضوع آب های مشترک قابل توجه باشد.

ایران، یکی از خاص ترین کشورهای دنیا از نظر هیدروپولیتیک است

سرلشکر صفوی با اشاره به ویژگی های ایران اظهار داشت: ایران، یکی از خاص ترین کشورهای دنیا از نظر هیدروپولیتیک است. آسیای میانه می تواند در آینده مناقشه برانگیزترین نقطه جهان و افغانستان هم منشا تحولات آبی آینده باشد.

دیپلماسی آب باید بسیار فعال شود 

رئیس همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپولیتیک غرب آسیا گفت: دیپلماسی آب باید بسیار فعال شود چون  ما ۷ رودخانه ورودی به ایران و ۴۱ رودخانه خروجی داریم؛ لذا باید به این موضوع توجه خاصی شود تا منافع ملی کشور تامین شود.

سرلشکر صفوی خاطرنشان کرد: ما به اندازه کافی هزینه ۸ سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را داده‌ایم و می خواهیم با استفاده از قدرت نرم به تعاملی مشترک با کشورهای منطقه برسیم.

وی با تا کید بر لزوم استفاده از دیپلماسی فعال آب گفت: امروزه مقامات آمریکا در جهان پیشرو استفاده از دیپلماسی عمومی بعنوان ابزار قدرت نرم برای اهداف خود هستند.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: ایران به صورت جدی به دنبال تامین امنیت پایدار در غرب آسیاست و می‌خواهیم در این همایش این موضوعات را بررسی و نتیجه آن را در اختیار وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه های مرتبط قرار دهیم.