رئیس جمهور گفت: ارزش پولی و مالی مردم افزایش می یابد. خانه فرسوده خراب می شود و در عوض، آپارتمان جدید در اختیارشان قرار می گیرد.

به گزارش مرور نیوز، حسن روحانی در مجمع عمومی بانک مرکزی به بیان توضیحاتی پیرامون اقدمات دولت تدبیر و امید پرداختند.

پنجاه و هفتمین مجمع بانک مرکزی صبح امروز به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور در ساختمان بانک مرکزی آغاز به کار کرد.

رئیس جمهور دراین نشست از رئیس کل بانک مرکزی و مدیران این بانک درخواست کرد تا تورم را در سال ۹۷ همچنان تک رقمی نگه دارند و اظهار داشت: تورم در سال ۹۶ تک رقمی خواهد ماند.

سیاست های اقتصادی دولت و اقدامات بانک مرکزی، سیاست های موفقی بوده است

روحانی ادامه داد: افرادی که در بانک مرکزی شاغل هستند می توانند برای آینده کشور برنامه ریزی کرده و تصمیم ساز و تصمیم گیر باشند؛ این در شرایطی است که در چهار سال اخیر یعنی تا پایان دولت یازدهم مجموعه سیاست های اقتصادی دولت و اقدامات بانک مرکزی، سیاست های موفقی بر مبنای شاخص های اقتصادی بوده است.

وی تصریح کرد: اولین کار مهمی که مسئولیت سنگینی را به دوش بانک مرکزی قرار داده، آن بود که با کمک سایر بانک ها و نظارت دقیق شفافیت را بر نظام بانکی حاکم کنند و کشور به یک هدف بزرگ در چهار سال اخیر دست یابد.

رئیس جمهور گفت: وقتی در آغاز دولت یازدهم صحبت از تورم تک رقمی می شد، بسیاری دولت را تمسخر می کردند و باور نداشتند که بتوان تورم را تک رقمی کرد، این در شرایطی است که تورم ۱۲ ماهه در آن زمان ۴۰ درصد، نقطه به نقطه ۴۵ درصد و تورم اقلام خوراکی ۵۰ درصد بود.

روحانی افزود: در آن شرایط قرار بر این بود که گام به گام به سوی تورم تک رقمی حرکت کرده و یکی از آرزوهای دولت را محقق کنیم که البته تحقق آن کار ساده ای نبود، ضمن اینکه عده ای با این تصمیم مخالف بوده و معتقد بودند، خروج از رکود و رونق اقتصادی باید هدف اول قرار گیرد و سپس تورم کنترل شود.

تورم تک رقمی اکنون تحقق یافت

وی خاطرنشان کرد: تورم تک رقمی اکنون تحقق یافته و این یک آرزوی بلندمدت است که تحقق آن ۲۶ سال به طول انجامید، این در شرایطی است که امسال که در هفته های پایانی سال به سر می بریم، تورم تک رقمی خواهد بود، پس دو سال پشت سر هم دارای تورم تک رقمی بوده ایم.

باید شرایط ثبات اقتصادی را فراهم کنیم

رئیس جمهور گفت: از بانک مرکزی درخواست می کنم تا روند تورم تک رقمی را در سال ۹۷ و سال های بعد از آن هم ادامه دهد، اگر چه ممکن است کار کمی سخت و سنگین باشد، ولی تعداد کشورهایی که تورم دورقمی دارند به تعداد انگشتان دست است، پس باید شرایط ثبات اقتصادی را فراهم کنیم.

روحانی ادامه داد: یک عامل ثبات اقتصادی با شرایطی که می تواند مردم را امیدوار کند، تورم تک رقمی است که به نظر می رسد باید زمینه را برای اجرای آن فراهم کرد.

مخالفت با دولت بی عقلی است!

رئیس‌جمهور گفت: مخالفت با دولت بی عقلی است؛ مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی، مبارزه با منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت و اعتماد مردم. این در حالی است که بزرگترین اعتماد مردم باید در بخش اقتصادی به بانک مرکزی و بانک‌ها باشد.

وی افزود: به نظر مردم این اعتماد مردم در چند سال اخیر نسبت به گذشته بیشتر شده است، چون هم نظارت بانک مرکزی بیشتر شده و هم غده‌های سرطانی از شبکه بانکی خارج شده است و هم رابطه بانک‌ مرکزی با بانک‌ها بیشتر شده است؛ با هر معیاری حساب کنید، اعتماد به بانک مرکزی بیشتر شده است.

روحانی تصریح کرد: اگر در این مدت نمی‌توانستیم بر رکود فائق شویم، چون بانک در نهایت دارای رونق اقتصادی است. اگر شرایط فعلی همانند ابتدای دولت، رشد ما منفی بود، اعتماد به بانک مرکزی وجود نداشت. این در حالی است که رشد اقتصادی ما در دنیا در سال ۹۵ در رتبه اول بود.

نفت هم کارِ سربازان جبهه تولید است

رئیس‌جمهور اظهار داشت: درست است که نفت بخش بزرگی از آن بوده است، اشکالی ندارد؛ نفت هم کارِ سربازان جبهه تولید است. کاری کردیم که در عرض پنج تا شش ماه نفت را به تولید سابق برگرداندیم. اینکه صادرات نفت خام در عرض چند ماه از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه افزایش یابد، کار بزرگی است. نفت به خاطر مجاهدت و تلاش کارکنان وزارت نفت و در سایه مجاهدت دیپلمات‌های ما رشد کرد.

وی سه شاخص اصلی اقتصادی را تورم، رشد و اشتغال دانست و گفت: شاخص‌های دیگری همچون سرمایه‌گذاری هم دخیل هستند، اما در بخش اشتغال در طول سال‌های ۹۲ تاکنون، رقم افرادی که در چهار سال گذشته شاغل شده‌اند، از ۲۱.۳ میلیون نفر به ۲۳.۳ میلیون نفر شاغل افزایش یافته است؛ یعنی اشتغال خالص ما ۲ میلیون نفر بیشتر شده است. این به بدان معناست که سالانه به طور متوسط ۵۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کردیم که رقم بسیار بالایی است.

روحانی ادامه داد: ما در همه شاخص‌های اقتصادی قدم‌های خوبی برداشتیم؛ نقش بانک‌ها هم در صنعت، هم در کشاورزی، هم در خرید محصول کشاورزی و هم طرح‌های اشتغال بسیار نقش برجسته‌ای است. ما برای سال ۹۷ طرح‌های اشتغال خوبی داریم که روز گذشته در شورای عالی اشتغال، این طرح‌ها را به تصویب رساندیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بخش ساختمان، طرح‌هایی داریم که اگر کاملاً اعمال شوند ۲۸۰ هزار اشتغال ایجاد می‌شود که عمدتاً در حوزه بازآفرینی شهری و محله‌ها است. ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در این طرح به زودی آغاز می‌شود. در قدم اول، زمین مجانی را در اختیار توسعه گر می گذارید؛ شما وام مناسب را در اختیار توسعه گر قرار می دهید؛ بخش های دیگر کارهای زیربنایی و روبنایی از بودجه خودشان اختصاص می دهند. مردم آن محله وارد خانه های جدید می شوند و زندگی شان آرامش بیشتری می گیرد.

ارزش پولی و مالی مردم افزایش می یابد

روحانی ادامه داد: با این طرح، ارزش پولی و مالی مردم افزایش می یابد. خانه فرسوده خراب می شود و در عوض، آپارتمان جدید در اختیارشان قرار می گیرد. توسعه گر هم می آید ۵۰ درصد از آپارتمانش را به مردم می فروشد؛ ما هم تسهیلات ویژه ای با سود ۶ درصد به خانه اولی هایی که می خواهند این خانه ها را بخرند، قرار می دهیم.  

رئیس جمهور گفت: ضمن اینکه دولت همه تسهیلات فراهم می کند، خودش وارد ساخت و ساز نمی شود. بانک ها در سایر طرح ها هم حضور خواهند داشت. نمی شود درباره تولید و رشد اقتصادی صحبت کنیم اما پایه اساسی اش بانک ها نباشند.

نامهربانی با مدیران بانک ها زیاد شده است

روحانی تصریح کرد: ناسپاسی ها و نامهربانی ها نسبت به مدیران بانک ها در یکی دو سال قبل، زیاد انجام شد که اکثر آن ها نادرست بود و خدمات بانک ها فراموش شد؛ البته من نمی خواهم بگویم که بانک ها نقص ندارند.  

وی گفت: اگر کار بزرگ بانک ها نبود، رشد اقتصادی و اشتغال چگونه حاصل می شد؟ شرایط بانک های ما در تلاش برای ایجاد رابطه با بانک های خارجی و  ایجاد ال سی حتما بهتر شده است اما هنوز مطلوب و کامل نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: اعتماد بانک های خارجی نسبت به بانک های ما باید بیشتر باشد. مساله سرمایه بانک ها، کفایت سرمایه، انضباط در بانک ها و ترازنامه شفاف یکی از این موارد است.

وی گفت: برای مبارزه با پولشویی، مبارزه با مسائل مالی تروریسم و اصلاحاتی که در یکی از قوانین قبلی بود، سه لایحه به مجلس داده ایم. تصویب این لوایح به دیدگاه جهانی نسبت به بانک های داخلی و روند پولی و مالی در داخل کشور، کمک می کند.

روحانی اظهار داشت: از بانک مرکزی می خواهم نظارت خود بر همه بانک ها و موسسات را افزایش دهد و بانکها و موسسات هم باید با شفافیت کار کنند. اگر با شفافیت کار کنیم، به نفع ماست.  

رئیس جمهور گفت: اگر کسی فکر کند که عدم شفافیت به نفعش است، حتما منافعش کوتاه مدت است؛ در حالی که نفع بلند ما در شفافیت است.

بانک مرکزی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای حل مشکل موسسات اعتباری درنظر گرفته است

روحانی تصریح کرد: بانک های ما هم باید مدرن و هم اسلامی باشند، وگرنه بانک رفاقتی بانک خوبی نخواهد بود. یکی از مشکلات ما با دنیا این است که بانکداری ما در سال های اخیر کمی عقب افتاده است. بانک های ما باید خودشان را سازگار و مدرن کنند و با قوانین و مقرراتی که در بانک های دنیا وجود دارد خودشان را تطبیق دهند.

روحانی

وی ادامه داد: اگر ما برخی قوانین و لوایح را تصویب کنیم، می توانیم حداقل یک قدم از آن لیست سیاه فاصله بگیریم. وضعیت ما در خصوص ریسک شرایط بهتری شده و دو درجه پیشرفت داشته ایم، از ۷ به ۵ رسیده ایم و شما هر معیاری را که در نظر بگیرید شرایط بانک های ما از دیروز بهتر شده است و اعتماد مردم نسبت به بانک ها بیشتر شده است و این در حالی است که باید روابط بانک های ما با بانک های جهان بهتر و سهل تر شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی توان بدون ارتباط با بانک های جهان روابط مناسب مالی در کشور داشته باشیم، افزود: اگر می خواهیم منابع مالی ارزان قیمت داشته باشیم و اگر می خواهیم از منابع و امکانات مالی دنیا به خوبی استفاده کنیم که بزرگترین منبعی که می توانیم داشته باشیم اعتماد دنیا به بانک های ماست و اعتماد مردم خودمان به بانک هایمان است، باید بتوانیم شرایط مناسب و قابل اعتمادتری را میان بانک مرکزی با بانک های کشور داشته باشیم.

روحانی اظهار کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که بانک مرکزی، دولت و دو قوه دیگر توانسته اند از یک مشکل بزرگ که موسسات مالی غیرمجاز باشد، عبور کنند. موسساتی که مردم را به دام می انداختند، آنها را تشویق می کردند، با سود و بهره بیشتر و از آن طرف زمانی که کم می آوردند ناچار می شدند سود خود را بالاتر ببرند تا جذب پول بیشتری داشته باشند اما از آن طرف بدهکاری شان به مردم بیشتر می شد.

وی عنوان کرد: این موسسات مالی و اعتباری چقدر مردم را گرفتار کردند، چقدر دولت را گرفتار کردند و چقدر وقت قوا را گرفتند و تا همین جا هم هر سه قوه دست به دست هم دادند تا بتوانند این مشکل را حل و فصل کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: نمایندگان سه قوه کنار هم نشستند و تصمیمات عاجلی در این رابطه گرفتند. بانک مرکزی رقمی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای نجات از این وضعیت اعتبار در نظر گرفته که باید این کارها را برای مردم و آن کسانی که بیگناه گرفتار این مسائل شدند توضیح بدهیم.

روحانی گفت: کسانی که فریب موسسات مالی غیرمجاز را خوردند برای تامین زندگی خودشان به سمت آن موسسات رفتند اما آنها اطلاعی از پشت پرده این ماجرا نداشتند. بانک مرکزی ما نباید اجازه دهد که این مساله هیچ وقت تکرار شود و این مهم صرفا با نظارت دقیق بانک مرکزی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه زمان تاسیس موسسات مالی غیرمجاز به دهه هشتاد بازمی گردد، ادامه داد: این موسسات مربوط به دولت های یازدهم و دوازدهم نمی شود اما بار این مساله بر دوش ما افتاد. به چه دلیل؟ به خاطر عدم شفافیت، عدم نظارت ها و به خاطر اینکه موسسات و بانک های ما پرهزینه هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر بانک مرکزی مجوزی می خواهد، از دولت، مجلس یا هر جای دیگر آن را تهیه کند چرا یک بانک در یک خیابان تعداد زیادی شعبه دارد مبنای این مساله چیست؟ در کجای دنیا چنین اتفاقی افتاده است که اول، وسط و انتهای خیابان از یک بانک سه شعبه وجود داشته باشد؟ از کجا این همه پول را آورده اند؟ از کجا این همه ساختمان گرانقیمت آورده اند؟