رئیس مجلس شورای اسلامی به اینکه دشمنان قصد دارند برای ایران مشکل ایجاد کنند، افزود: برای صیانت از ایران باید اقتدار کشور حفظ شود اما متاسفم که در رسانه ها برخی افراد متوجه این موضوع نیستند.

به گزارش مرور نیوز، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر خود به مشهد به بیان توضیحاتی پیرامون جان فشانی شهدا در حفظ انقلاب اسلامی کردند.

علی لاریجانی در جریان سفر خود به استان خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۲۱ اسفندماه) در اولین یادواره امیران، سرداران و ۷۳۴ شهید شهرستان قوچان گفت: جلسه یادواره شهدا، جلسه دلنشینی است چرا که موضوع آن مجاهدت و شهادت است و این جلسه قداست دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری یادواره شهدا افزود: استعدادهای خوبی در شهرستان قوچان وجود دارد که می تواند باعث توسعه بیشتر این شهرستان شود، در سال های قبل از انقلاب شهید مطهری از مرحوم آیت الله نجفی که کتاب سیاحت غرب و سیاحت شرق را نوشته است تجلیل کرده اند، غالبا روحانیون از این جنس کتاب ها کمتر می نویسند.

در قلوب ما علاقه به مجاهدت زنده است

لاریجانی افزود: برگزاری یادواره شهدا بیانگر این است که در قلوب ما علاقه به مجاهدت زنده است و ملتی که در قلبش عاشق مجاهدت باشد در مقابل ستمکاران سر فرود نمی آورد.

رئیس قوه مقننه افزود: پس از انقلاب اسلامی شرایط کشور سخت بود و بخش های انتظامی و ارتش کشور ضربه خورده بود و گروهک ها به دنبال تجزیه کشور بودند و ترور نیز انجام می دادند و بعد نیز جنگ را بر ما تحمیل کردند و تمام دنیا یک طرف قرار گرفت و تنها یک الی دو کشور در جریان دفاع مقدس کمک های کوچکی به ایران داشتند اما با این وجود ایران اسلامی موفق و سرفراز بود چرا که روحیه مجاهدت در دل جوانان بود و امام خمینی(ره) این روحیه مجاهدت را در بین جوانان مواج کرد و این عوامل باعث شد در آن شرایط سخت موفق شویم.

ایران به خاطر پشتوانه مجاهدت توانست ایستادگی کند

وی ادامه داد: در جنگ و دسیسه های دیگری که خارجیان به آن دامن زدند ایران به خاطر پشتوانه مجاهدت توانست ایستادگی کند.

وی ادامه داد: باید به این موضوع بیندیشیم که چرا شهدا جان فشانی کردند و وظیفه امروز ما چه است، شهدا نیاز به این جلسات ندارند و مقام آن ها بلندمرتبه است و ما نیاز به این جلسات داریم تا حال، روز و وظیفه خود را درک کنیم.

توانستیم در برابر دشمنان بایستیم

لاریجانی تصریح کرد: شهدا برای اسلام جان دادند و امام راحل این موضوع را در دل مردم قرار داد که باید در راه خدا مجاهدت و حرکت کرد که البته ثمره آن را دیدیم، شهدا براساس وظیفه اسلامی خود در برابر گروهک ها و صدام از کشور دفاع کردند و با وجود اینکه شرایط جنگ سخت بود توانستیم در برابر دشمنان بایستیم.

وی افزود: اگر مقام معظم رهبری روی حفظ فرهنگ اسلامی تاکید دارند به خاطر این است که باید راه شهدا را ادامه بدهیم، اگر محتوای انقلاب اسلامی از درون دچار مشکل شود، خیلی از دستاوردهای انقلاب از بین می رود. همه روحانیون و علما آمدند تا نسل جوان کشور قدر اسلام را بداند بنابراین باید هم قدردان بود و هم از انقلاب اسلامی صیانت شود.

نباید از هجوم افکار مختلف ترسید

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید از هجوم افکار مختلف ترسید، شهید مطهری این فکر را القاء کرد که از افکار مختلف نباید ترسید باید به مفاهیم و تعالیم اسلامی مسلط شد و پاسخ مناسب به هجمه ها را داد.

لاریجانی تصریح کرد: در زمان قبل از انقلاب شهید مطهری، آیت الله خامنه ای، دکتر شریعتی و مرحوم فخرالدین حجازی نشستی داشتند که گفت وگوهای این نشست بعد از انقلاب به چاپ رسید، در آن نشست مقام معظم رهبری و شهید مطهری تاکید داشتند فکر اسلامی تحرک جدیدی در جوامع مختلف یافته که البته بعد از ۴۰ سال نیز مشاهده می شود این اتفاق در جوامع مختلف افتاده است.

وی افزود: باید معارف اسلامی متناسب با مقتضیات زمان و با روش تخصصی دنبال شود، همان روش تخصصی که علمای اسلامی و در حوزه های علمیه به کار گرفته شد، بنابراین صیانت از فرهنگ اسلامی بسیار مهم است و برای اینکه در راه شهدا تلاش کنیم باید از فرهنگ اسلامی صیانت بشود و نکته دوم حفظ انقلاب اسلامی است.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: انقلاب اسلامی به موضوع استقلال و آزادی فکر توجه کرده و این موضوعات جزء اصول انقلاب اسلامی محسوب می شود بنابراین باید همواره نسبت به مستکبرین موضع داشت و به مستضعفین خدمت کرد و هیچ گاه زیر بار ظلم نرویم چرا که این موضوعات از اصول نظام اسلامی است.

وی ادامه داد: اگر نسبت به موضوع فلسطین و حوادث آن بی توجه باشیم، یعنی عزتی وجود ندارد البته ممکن است در رسانه های مختلف نقد، تعریض و گاهی تحقیر کنند اما سیاستمداران خارجی که حتی زبان تحقیر دارند در دل خود انقلاب اسلامی را تحسین می کنند و خود بنده از آنان شنیدم که گفتند با وجود اینکه انقلاب اسلامی را نقد می کنند اما ایستادگی مردم ایران را تحسین می کنند، عزت در اثر ایستادگی به وجود می آید البته جمهوری اسلامی می توانست هزینه کمتری بدهد و به مانند کشورهای کوچک شیخ نشین خلیج فارس باشد اما ملت ایران بزرگ است و قابل قیاس با کشورهای کوچک نیست چرا که هدف بزرگی دارد بنابراین برای حفظ بزرگی باید سختی ها تحمل شود.

شهدا نگذاشتند ایران تجزیه شود

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: شهدا با صیانت از ایران نگذاشتند ایران تجزیه شود و حتی یک وجب از خاک ایران به دست دشمنان نرسید چرا که ارتش و سپاه و بسیج و همه توده مردم در مقابل دشمنان ایستادگی کردند.

لاریجانی تصریح کرد: در زمان سلاطین قاجار بخشی از خاک ایران به دشمنان داده شد چرا که آن سلاطین در مقابل مردم کشور قلدری می کردند و در مصاف با دشمنان خاضع بودند اما در نظام جمهوری اسلامی باید مسئولان در مقابل مردم نوکری کنند و در برابر دشمنان بایستند.

وی ادامه داد: گاهی توطئه هایی در صحنه بین المللی وجود دارد تا به ایران ضربه بزند به طور مثال کمی شرایط کشور عراق نامناسب شد ماجرای تجزیه کردستان عراق را سامان دادند اما در ایران اسلامی رهبری فرزانه وجود دارد و باعث شده ایران با اقتدارش دشمنان را پس زند بنابراین باید از ایران صیانت کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه دشمنان قصد دارند برای ایران مشکل ایجاد کنند، افزود: برای صیانت از ایران باید اقتدار کشور حفظ شود اما متاسفم که در رسانه ها برخی افراد متوجه این موضوع نیستند یا عمدی دارند که می خواهند اقتدار ایران را از بین ببرند. وقتی لطمه به اقتدار کشور وارد شود دشمن نسبت به مردم ایران حریص می شود و امنیت ایران بهم می ریزد و اگر امنیت نباشد توسعه ایجاد نمی شود به طور مثال در سوریه، عراق، لیبی و افغانستان مردم با مشکل روبه رو شده اند به دلیل اینکه هیمنه و اقتدارشان شکسته شده است.

دشمنان

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از آرمان های شهدا حفظ ایران بود و باید ایران از لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی در آرامش باشد چرا که اگر از نظر امنیتی با تلاطم روبه رو باشیم بقیه امور سامان نمی یابد و همه مسئولان باید به دنبال حل مشکلات امنیتی باشند و به طور طبیعی سرمایه گذاری و اشتغال نیز با مسئله روبه رو می شود.

وی ادامه داد: در جامعه ای که اختلافات، مشاجره و دشمنی باشد ذهن ها به سمت یکپارچه شدن برای توسعه نمی رود، در ایرانی که مردم سالاری دینی و دموکراسی وجود دارد و در آن سه قوه و شوراها فعالیت دارند و امور به دست مردم است طبیعی است که اختلاف نظر وجود داشته باشد که باید تحمل کرد اما همه باید بدانند تمامی قوا و مردم یک رهبر دارند و باید هدف همه آرامش، آبادانی و امنیت باشد.

در ایران کارها دست مردم است

لاریجانی تصریح کرد: ما مانند برخی از کشورها نیستیم که شاه داشته باشند بلکه در ایران کارها دست مردم است. قوا مستقل هستند اما باید با هدف مشترک حرکت کنند تا در کشور آبادانی ایجاد شود اگر کشور هدف عالی داشته باشد اما از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی نداشته باشد به اهداف خود نمی رسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز مشکلات بیرونی وجود دارد و آمریکایی ها هر روز یک ماجرا درست می کنند و سر موضوع هسته ای شیطنت های مختلف را دنبال کرده اند و نیروهای داعش را با هلی کوپتر از عراق به افغانستان انتقال دادند و ماجرای جدیدی در سوریه ایجاد کردند که فکر نمی کنم تا سال های آینده دست بردار این مسائل شوند.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: در کشور باید امنیتی به وجود بیاید که وضع اقتصادی مردم ارتقاء یابد و اگر کسی آشفتگی به وجود بیاورد تا ذهن ها متفرق شود به کشور خیانت کرده است یا اینکه بخواهد با حرف های فرعی از یکپارچگی جامعه جلوگیری کند به کشور خیانت کرده است.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ سال از انقلاب می گذرد و فراز و فرودهایی داشته ایم اما در آستانه دهه پنجم انقلاب باید از گذشته پند گرفت هرچند که سوءمدیریت هایی وجود داشته اما امروز کشور بلوغ پیدا کرده و نباید مشکلات تکرار شود.

لاریجانی ادامه داد: استانداران، وزرا و فرمانداران باتجربه شده اند و باید با استفاده از امکانات چرخ تولید را به حرکت در آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های امام جمعه قوچان گفت: افراد با استعدادی در قوچان هستند و اینکه باید در این منطقه سرمایه گذاری شود تا تولید راه بیفتد نکته خوبی است چرا که اگر تولید رونق نیابد شغل ایجاد نمی شود بنابراین باید زمینه سازی و حمایت از سرمایه گذاران در بخش تولید انجام شود.

وی ادامه داد: مجلس، دولت و بخش های مختلف باید برای رونق تولید تلاش کنند و با توجه به وجود ظرفیت نیروی انسانی در روستاهای کشور باید چرخه اقتصادی روستا مطلوب شود و مجلس در این راستا مصوبات خوبی داشته که از حمایت های مقام معظم رهبری قدردانی می کنم و با توجه به مصوبه مجلس امکان ارائه تسهیلات ارزان قیمت به روستاییانی که در روستا سرمایه گذاری می کنند فراهم شده است.

 

لاریجانی گفت: به طور مثال اگر معدنی در کنار یک روستا قرار دارد باید معدن فعال شود یا اگر زمینه های گردشگری و یا ایجاد سیستم گلخانه ای در روستاها وجود دارد باید به آن توجه شود و در این راستا با برداشت از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین منابع بانکی ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده تا در قالب تسهیلات بانکی با نرخ سود ۴ تا ۷ درصد به روستاییان ارائه شود هر چند تاخیری در این موضوع بوده اما کارها راه افتاده و باید استانداران و فرمانداران این موضوع را پیگیری کنند و حتی مقام معظم رهبری نیز به موضوع اشتغال روستاییان توجه ویژه دارد و موضوع را با حساسیت پیگیری می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در زمینه حمایت از صادرات نیز کارهای خوبی انجام شده و با توجه به اینکه شهرستان قوچان مرزهای مشترک با کشور ترکمنستان دارد باید از صادرکنندگان این منطقه حمایت ویژه شود.

 باید از سیستم های آبیاری نوین استفاده شود

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی کشور باید از سیستم های آبیاری نوین استفاده شود و در بودجه سال ۹۷ نیز با کمک مقام معظم رهبری موضوع اختصاص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای ارتقاء سیستم های آبیاری در نظر گرفته شده است.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: علاوه بر تقویت بخش کشاورزی باید به موضوع حمایت از صنعت گردشگری در شهرستان قوچان توجه شود، همچنین پیگیری های لازم را برای موضوع پتروشیمی در این شهرستان انجام خواهم داد. خوشبختانه تدابیر خوبی نیز برای بزرگراه قوچان به مشهد در نظر گرفته شده است.

لاریجانی افزود: باید سرمایه گذاری های متنوعی در شهرستان قوچان انجام شود البته آقای شوشتری نماینده نجیب و فعال شهرستان قوچان پیگیری های لازم را برای انجام امور داشته و دارد و بنده نیز کمک می کنم نیازهای مردم منطقه از طریق دستگاه های اجرایی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس پیگیری های لازم را برای رفع مشکلات این استان انجام داده اند.