بهرام قاسمی گفته بود که اجازه مذاکرات از سوی دولت صادر شده است و اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای سفارتخانه در ایران هستند.»

به گزارش مرور نیوز، پارلمان اتحادیه اروپا در قطعنامه ۲۵ اکتبر خود خواستار عادی‌سازی روابط با ایران شده است. تصمیمی که تهران با احتیاط از آن استقبال کرده است. 

سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره می‌کند که سیاستمداران ایران درباره قطعنامه تازه پارلمان اروپایی به‌نفع عادی‌سازی روابط با ایران نظرات مختلف و بعضا متعارضی با یکدیگر دارند. 

دلواپسی‌جدید تندروها؛ مخالفت با افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران

این سایت می‌نویسد: «در پاسخ به این قطعنامه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته که پارلمان اروپایی به دنبال گسترش روابط بلند‌مدت با جمهوری اسلامی ایران است. او اظهار کرد این موضوع نشان می‌دهد که اراده مثبتی از جانب اتحادیه اروپا برای گسترش و تعمیق همه‌جانبه روابط با ایران وجود دارد. با این حال، یک روز پس از تصویب این قطعنامه، محمد جواد لاریجانی رییس شورای حقوق بشر قوه قضاییه ایران اظهار کرد که نقض آشکاری در این‌باره وجود دارد؛ این سند برای فروش کالاهای اروپایی به ایران است. او با اشاره به برنامه‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد دفتر در تهران اظهار کرد در صورتی که برنامه آنان تنها برای مسائل تجاری باشد این موضوع بدون مشکل است اما آنان اعلام کرده‌اند که پس از استقرار دفتر می‌خواهند تماس نزدیک با مدافعان حقوق بشر داشته باشند تا به‌زعم خود از روند اجرای حقوق بشر در ایران اطمینان حاصل کنند. آنان باید بدانند که نظام قضایی ایران اجازه نمی‌دهد که لانه فساد ایران ایجاد شود.»

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که علیرغم اظهارات لاریجانی، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در تاریخ ۲۶ اکتبر با حضور حسن روحانی و همتای فنلاندی‌اش، رییس‌جمهور‌ ایران ابراز تمایل کرد که تهران وارد گفت‌و‌گوهای بیش‌تر با اتحادیه اروپا خواهد شد. روزنامه اعتماد تا جایی پیش رفت که در تاریخ ۲۷ گزارشی با تیتر چراغ سبز به اتحادیه اروپا را منتشر کرد. هم‌چنین، بهرام قاسمی در مصاحبه با روزنامه «وقایع اتفاقیه» در واکنش به اظهارات لاریجانی گفته بود که اجازه مذاکرات از سوی دولت صادر شده است و اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای سفارتخانه در ایران هستند.»

المانیتور اما اشاره می‌کند که تندروها در ایران به شدت نسبت به گسترش روابط با اتحادیه اروپا نگران هستند و در این‌باره می‌نویسد: «روزنامه کیهان در این‌باره در مطلبی در تاریخ ۲۷ اکتبر از تمایل اتحادیه راوپا برای عادی‌سازی روابط با ایران به عنوان مداخله در امور ایران یاد کرد. همچنین خبرگزاری «میزان» نیز با انتشار گزارشی اشاره کرد که اصرار اتحادیه اروپا برای تغییر رویکرد حقوق بشری ایران نشان می‌دهد که اروپایی‌ها دقیقا سیاست امریکایی‌ها را در قابل ایران دنبال می‌کنند و سند اخیر نشان‌دهنده آن است که اروپا هنوز راه خود را از ایالات متحده جدا نکرده است. همچنین، حسین نقوی حسینی نماینده محافظه‌کار مجلس ایران نیز در مصاحبه‌ای اما نظری متفاوت دارد و گفته است که قطعنامه تازه پارلمان اتحادیه اروپا برای گسترش روابط با تهران نشان‌دهنده شکاف میان اروپا و ایالات متحده است و اروپا در تلاش برای تعریف ارتباط با تهران و جدا کردن آن از نوع رویکرد واشنگتن نسبت به ایران است. در مقابل اما مهدی مطهرنیا استاد علوم سیاسی در دانشگاه آزاد در یادداشتی در روزنامه «همدلی» نوشته است که مذاکرات اروپا با ایران با کسب جراغ سبز اروپایی از ایالات متحده انجام شده است. او اشاره می‌کند که اروپا علیرغم اختلافات با امریکا از یک اردوگاه سحن می‌گوید که به عنوان جبهه غرب شناخته شده است.»