وزیر جهاد کشاورزی گفت: تراز واردات مواد غذایی را از منفی ۸ میلیارددلار به منفی ۳.۱ میلیارد دلار کاهش دادیم و این یعنی صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری در واردات مواد غذایی از خارج.

به گزارش مرور نیوز، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه امروز مجلس - چهارشنبه 23 اسفند - به دفاع از خود در جریان استیضاحش پرداخت.

محمود حجتی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در جلسه استیضاح با دفاع از عملکرد شش سال گذشته خود گفت: سخنان امروزم به منزله نبود ضعف و نارسایی در عملکردم نیست و امیدوارم با تذکرات نمایندگان بتوانم به مرور زمان آنها را رفع کنم.

وی در عین حال گفت: موفقیت‌هایی که در حوزه کشاورزی حاصل شده است و مقام معظم رهبری ما را مورد لطف قرار داده و به آنها اشاره کردند، به لطف همکاری مجلس و دولت و زحمتکشان عرصه کشاورزی به دست آمده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اساس نگاهم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیتهای داخلی به ویژه ظرفیتهای نهفته در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور یکپارچگی در وزارت جهاد کشاورزی را تحقق بخشیدم تا جامعه کشاورزی و عشایری با وجود خشکسالی بلندمدت دستاوردهای موفقی در تاریخ کشاورزی کشور رقم بزند.

حجتی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد و تقویت ارتباط وزارت جهاد کشاورزی ایران با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و حمایت‌های دولت و مجلس و به کارگیری فناوری ها و تجهیزات مدرن روز به اهداف و چشم اندازهای تعیین شده برسیم.

گرفتاری های کشاورزان را آگاهم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گرفتاری های کشاورزان را آگاهم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق ضرورت برنامه ریزی از سفره تا مزرعه و تامین نهاده‌های کشاورزی مسئولیت سنگین اجرای قانون تمرکز وظایف را پذیرفت و تولید را با بازار گره زد و کارهای بزرگی را از طریق پروژه های مختلف رقم زد. با رفع برخی موانع تولید و صادرات رشد بخش کشاورزی طی پنج سال گذشته براساس گزارش بانک مرکزی به صورت مستمر مثبت بوده است. این رشد چیزی در حدود چهار تا پنج درصد بوده است.

تراز واردات مواد غذایی

وی گفت: همچنین در بخش تولید محصولات کشاورزی با رشد ۲۵ میلیون تنی، تولید محصولات کشاورزی را از طریق دانش، فناوری و تجهیزات مدرن به ۱۲۲ میلیون تن افزایش دادیم که در پی آن واردات محصولات کشاورزی چهار تا پنج میلیون تن کاهش یافت آن‌هم زمانی که جمعیت کشور بالغ بر چهار - پنج میلیون نفر افزایش یافت.

وی اظهار کرد: تراز واردات مواد غذایی را از منفی ۸ میلیارددلار به منفی ۳.۱ میلیارد دلار کاهش دادیم  و این یعنی صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری در واردات مواد غذایی از خارج.

 حجم پروژه‌های  بررسی شده در وزارت جهاد کشاورزی بی سابقه است

حجتی حجم پروژه‌های انجام شده طی شش سال گذشته در چهار دهه گذشته در وزارت جهاد کشاورزی را بی سابقه دانست و افزود: در بحث های زیربنایی، احداث شبکه های آبیاری و زهکشی و اجرای طرحهای نوین آبرسانی که با حمایت مقام معظم رهبری و مساعدت مجلس در برنامه ششم و بودجه سالانه انجام گرفت، اقدامات بزرگی در حوزه آب و خاک انجام گرفته است که در هیچ دوره‌ای از دوران ۴۰ ساله گذشته این وزارتخانه حتی در دوران وزارت گذشته خودم، اتفاق نیفتاده است. در طول شش سال گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه آب و خاک انجام و اجرا شده است که در هیچ دوره‌ای انجام نگرفته بود. طی چهار - پنچ سال گذشته ۷۰۰ هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری اجرا شده است که ۲۸۵ هزار هکتار آن مربوط به سال ۱۳۹۶ است.

ادامه دارد...