مقامات قضایی آمریکا از بازداشت دو مرد به اتهام تلاش برای قاچاق قطعات هواپیمایی ممنوع به ایران خبر دادند.

به گزارش مرور نیوز، به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، زاویک زرگریان 52 ساله و واچه ناییریان 57 ساله روز چهارشنبه در ایالت کالیفرنیا به اتهام تلاش برای نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت و زندانی شدند.

کیفر خواستی که علیه این افراد منتشر شده نشان می‌دهد که دو متهم دیگر به نام‌های هانری ترمیناسیان 55 ساله و هرمز نوروز 56 ساله در این پرونده نقش داشته‌اند که واشنگتن بر این باور است در حال حاضر در ایران هستند.

الن دکر، دادستان کل آمریکا گفت: اتهامات مطرح شده در این کیفر خواست تهدید بسیار جدی علیه امنیت ملی هستند. به عنوان یک ملت باید بتوانیم از تکنولوژی نظامی خود حفاظت کنیم و اجازه ندهیم این تجهیزات بدون مجوز به دست دیگران بیفتد.

در این کیفر خواست آمده است: ترمیناسیان در یک تماس تلفنی با زرگریان از  ایران خواستار کمک برای خرید قطعات هواپیمایی می‌شود. زرگریان سپس تلاش می‌کند تا از یک مامور مخفی وابسته به آژانس امنیت ملی به عنوان تامین کننده قطعات خرید را انجام دهد. ترمیناسیان به آمریکا می‌آید تا با هر دوی آن‌ها در این معامله دیدار و گفت‌وگو کند.

اگر اتهامات این افراد ثابت شود، قاضی می‌تواند زرگریان را به حبس تا 115 سال و جریمه نقدی 4.77 میلیون دلاری و ناییریان را تا 95 سال حبس و جریمه 3.77 میلیون دلاری محکوم کند. روند رسیدگی به این پرونده قرار است از روز 20 دسامبر (30 آذر) آغاز شود.