رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه تولید بخشی از محصولات کشاورزی استان متناسب با میزان منابع آبی نیست از این رو کشاورزان باید کشت جایگزین را در دستورکار خود قرار دهند.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به استان قم سفر کرده است، ظهر امروز (پنجشنبه) با جمعی از اعضای شورای شهر، شهرداران و بخشداران بخش های تابعه استان قم دیدار و گفت وگو کرد.

صرفا ایجاد زیرساخت در مناطق روستایی تاثیری در کاهش مهاجرت روستانشینان ندارد

در این دیدار لاریجانی با اشاره به اهمیت توسعه و تقویت اقتصاد روستا گفت: قطعا تا زمانی که اقتصاد روستاها فعال و تقویت نشود به هر میزان که زیرساخت آب، برق و گاز در این مناطق ایجاد شده تاثیری در کاهش مهاجرت روستانشینان به شهرها نخواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توجه و حمایت از موضوع اشتغال در مناطق روستایی افزود: خوشبختانه در بودجه 97 اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شده تا با ارائه تسهیلات ارزان قیمت، سرمایه گذاران جذب روستاها شوند و در این مناطق اقدام به سرمایه گذاری و توسعه صنعت و کشاورزی کنند.

لاریجانی با اشاره به معضل کم آبی در کشور به ویژه استان قم تصریح کرد: متاسفانه تولید بخشی از محصولات کشاورزی استان متناسب با میزان منابع آبی نیست از این رو کشاورزان باید کشت جایگزین را در دستورکار خود قرار دهند البته تحقق این امر نیازمند آن است که اعضای شوراهای شهر، شهرداران و بخشداران و تمامی مسئولان مربوطه در جهت ترویج این مسئله اقدام کنند.

وی ادامه داد: به طور حتم اگر کشت جایگزین در مناطق کشاورزی استان قم صورت گیرد آب به روش درست مصرف شده و این امر زمینه ساز باقی ماندن افراد در روستاها خواهد شد از طرفی دیگر متاسفانه هنوز بسیاری از روستاها و اراضی کشاورزی تحت آبیاری نوین قرار نگرفته اند و این مسئله موجب صرف منابع آبی بسیاری شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا اشتغال و رفع بیکاری در روستاهای استان قم زمینه ساز ماندگاری افراد و جوانان در این مناطق می شود البته این موضوع نیازمند سرمایه گذاری و تقویت اقتصاد روستایی است.

در ابتدای این دیدار جمعی از اعضای شورای شهر، شهرداران و بخشداران بخش های تابعه استان قم مسائل و مشکلات این حوزه ها به ویژه نبود راه، بیکاری، تقویت گردشگری، تقویت زیرساخت های منطقه ای از جمله برق، آب و گاز را مطرح کردند.

توصیه به صداوسیما/ ضرورت آگاه‌سازی مردم با هدف فراهم شدن مسیر توسعه

لاریجانی در دیدار با مدیرکل و معاونان صدا و سیمای مرکز قم گفت: زمانی که وقوف و توجه مردم به مسائل کشور بیشتر شود، قطعا مسیر برای توسعه فراهم‌تر خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی که به استان قم سفر کرده است، ظهر امروز با حجت الاسلام لطفی مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم و معاونان وی دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار لاریجانی با اشاره به جایگاه و نقش مهم رسانه ملی گفت: زمانی که وقوف و توجه مردم به مسائل کشور بیشتر شود قطعا مسیر برای توسعه فراهم تر خواهد شد به طور مثال در شرایط کنونی مردم از برخی از مسائل در نظام بودجه ریزی مانند میزان صادرات غیرنفتی مطلع نیستند از این رو مفید است که بدانند مجلس به عنوان نمونه در سال جاری مشوق های بسیار خوبی را برای گسترش صادرات ایجاد کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: همچنین مفید است که مردم مطلع شوند که به طور مثال مجلس در سال جاری مقرر کرده که برای توسعه سرمایه گذاری در روستاها تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران ارائه شود از این رو رسانه ملی و صدا و سیما با توجه به جایگاه بسیار خوب خود می توانند مسائل مهم و کلیدی را نشر دهند تا افراد و سرمایه گذاران به مشارکت در این امور تشویق شوند.

لاریجانی افزود: از طرفی دیگر در شرایط کنونی بسیاری از استان ها به ویژه استان قم با کمبود آب روبه رو هستند، حال رسانه ملی می تواند با فرهنگ سازی و آموزش کشاورزان را ترغیب به اصلاح روش های کشت و توسعه آبیاری نوین کند.    

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وظیفه و کار رسانه ملی بسیار مهم است از این رو در استان قم رسانه ملی باید خدمات صورت گرفته را بیان کند زیرا این مسئله موجب افزایش امیدواری در میان جامعه می شود.

در ابتدای این دیدار لطفی مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم گزارشی از اقدامات یکساله صدا و سیما در این استان به ویژه توسعه زیرساخت های فنی، اجرای برنامه های نمایشی به ویژه در حوزه انیمیشن، اجرای برنامه های سریال سازی در رادیو و پیشرفت های صورت گرفته در حوزه فضای مجازی ارائه کرد.