وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به دنبال تشویق دو شرکت دیگر جهت تولید فایبر هستیم اما تا الان تولیدات داخل در این حوزه کیفیت برتر نداشته و از سال ۸۰ که تولید آن شروع شده هیچ بازاری پیدا نکرده است.

به گزارش مرور نیوز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز سه شنبه 28 فروردین با حضور در مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

قاضی‌زاده هاشمی با حضور در مجلس در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه درباره اینکه چرا با وجود تولید صافی دیالیز در کشور مجوز واردات صادر می‌شود؟ اظهار کرد: مواد اولیه این صافی‌ها از خارج از کشور می‌آید و آنچه مهم است فایبرهایی است که در صافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سم را تصفیه می‌کند. کسی که کلیه‌اش از کار افتاده باید با استفاده از کلیه مصنوعی سموم را تصفیه کند. ما در این زمینه تولیدی نداریم و این همان سرهم کردن و صنعت مونتاژ است ولی ما آن را به عنوان تولید داخل قبول کردیم.

وی اضافه کرد:‌ در حال حاضر دو شرکت داخلی سه میلیون و ۶۰۰ هزار صافی را تولید می‌کنند در حالیکه مصرف ما در سال ۴.۵ میلیون عدد است. ضمن اینکه ۲۸ درصد بازار کشور دست بخش خصوصی و مابقی دست ماست.

حمایت از تولید داخل به معنی ثروت آفرینی و ارزآوری برای کشور است

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه دارو، تجهیزات و درمان تنش و التهابی وجود ندارد، یادآور شد: شعار امسال حمایت از تولید داخل است و کسی نباید از آن سوء استفاده کند و جنس کم کیفیت را به دو برابر قیمت بفروشد. ما که ثابت کرده‌ایم طرفدار حمایت از داخل هستیم و به همین خاطر انقلاب کردیم و چهل سال عمرمان را گذاشتیم اما تولید داخل در واقع تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا انتهاست که به معنی ثروت آفرینی و ارزآوری برای کشور است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در پنج سال گذشته ۲۰ میلیون صافی دیالیز مورد استفاده قرار گرفته در حالیکه کمتر از ۵۰۰ هزار عدد وارد شده، ‌اظهار کرد: من می‌توانم طبق قانون ۱۰ درصد از این نیاز را از خارج وارد کنم در حالیکه تا الان کمتر از سه درصد از خارج وارد شده است اما مشکل آنجاست که بخش خصوصی علاقه‌ای ندارد تولید داخل را با دو برابر قیمت بخرد و اگر بخواهیم این اجبار را ایجاد کنیم انحصار و ظلم به جیب مردم است.

می‌خواهیم به اسم حمایت از تولید داخل چیزی مثل ایران خودرو را در هر حوزه ایجاد کنیم

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه تفاوت قیمت بهترین برند خارجی با تولید داخل ۲۵ میلیون دلار است، گفت:‌ این به این معناست که ما سالانه می‌توانیم دو تا سه هزار ماشین دیالیز وارد کشور کنیم البته به دنبال تشویق دو شرکت دیگر جهت تولید فایبر هستیم اما تا الان تولیدات داخل در این حوزه کیفیت برتر نداشته و از سال ۸۰ که تولید آن شروع شده هیچ بازاری پیدا نکرده است. ما می‌خواهیم به اسم حمایت از تولید داخل چیزی مثل ایران خودرو را در هر حوزه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه مسیر طی شده از سوی وزارت بهداشت در این حوزه مسیر قانونی و درستی بوده، تصریح کرد: وقتی تولیدکننده حاضر نیست قیمت را پایین بیاورد ما هم با قیمت پایین و کیفیت بهتر همان کالا را وارد می‌کنیم.