وزیر امور خارجه حقابه رودخانه هیرمند و هریرود را مشکل دیگر با افغانستان عنوان و اظهار کرد: همه اینها در پنج کمیته و در بسته جامعی تنظیم شده، این کمیته‌ها شامل آب، امنیت، مرزها، آموزش و روابط اقتصادی است.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف در جلسه علنی امروز (یکشنبه) به سوال مشترک کیخواه، دهمرده، و شهریاری نمایندگان زابل، زاهدان در خصوص استراتژی و برنامه ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با توجه به وجود رودخانه‌ها و اکوسیستم آبی مشترک پاسخ داد.

افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد 

وزیر خارجه در توضیح این سوال گفت: افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد چون همواره تنش و بحران در این کشورخسارات زیادی به ما وارد کرده است، نمونه آن تقدیم 11 شهید به خاطر این تنش‌ها در حمله طالبان به مزارشریف است؛ به همین دلیل تامین امنیت افغانستان، پیشرفت توسعه و آبادانی این کشور برای ما اهمیت دارد.

تروریسم از نگرانی‌های اصلی ما است

وی افزود: تروریسم از نگرانی‌های اصلی ما است که به خاطر دخالت‌های خارجی به وجود آمده، این روزها داعش به افغانستان منتقل شده که خطر تروریسم را افزایش داده است.

وزیر خارجه با بیان اینکه ایران دو موضوع بسیار مهم در روابط با افغانستان دارد، گفت: اولین موضوع رفت و آمدهایی است که به داخل کشور می‌شود که بعضا رفت و آمدهای غیرقانونی مشکلاتی را به وجود می‌آورد. از این رو ما تسهیلات جدیدی را جهت اعطای ویزا به اتباع افغانستانی به ایران در نظر گرفتیم، ودیعه‌ای که باید می‌گذاشتند را برداشتیم تا رفت و آمدها تسهیل داده شود.

ظریف

به گفته وی، در حوزه موادمخدر نیز توافقات دو جانبه‌ای صورت گرفت، لذا در حوزه حفظ امنیت با افغانستان تلاش شد ازطریق گفت‌وگو، ورود اتباع افغانستانی را تسهیل ببخشیم.

ظریف حقابه رودخانه هیرمند و هریرود را مشکل دیگر با افغانستان عنوان و اظهار کرد: همه اینها در پنج کمیته و در بسته جامعی تنظیم شده، این کمیته‌ها شامل آب، امنیت، مرزها، آموزش و روابط اقتصادی است. مجموعه روابط و توافقات در پنج کمیته به صورت جامع دیده شده که می‌تواند تمامی نگرانی‌ها را رفع کند و همکاری جامعی را تامین نماید.

وی یادآور شد: ما این بسته را آماده کردیم تا بتوانیم از امتیازاتی که در 40 سال گذشته از روی برادری و احساس همسایگی ارائه کردیم استفاده کنیم البته ما در حوزه آب و موادمخدر نگرانی جدی داریم.

وزیر خارجه مجددا به موضوع اهتمام برای توسعه اقتصادی شرق کشور اشاره کرد و گفت: از اولویت‌های اصلی معاونت اقتصادی وزارت کشور، بحث توسعه اقتصادی شرق کشور است که در نهایت به نفع ایران، سیستان و بلوچستان، افغانستان و پاکستان خواهد بود.

وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته همه گونه مساعدت و همکاری را از روی احساس برادری، اخوت و همسایگی با مردم افغانستان داشته چون امنیت افغانستان را امنیت خود می‌داند.

وی در پایان گفت که تمامی تلاش‌ها برای همکاری با افغانستان در قالب سند کامل و کمیته‌های پنج‌گانه گنجانده است.