رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: بانک مرکزی ایتالیا به تازگی برای رفع مشکلات بانکی با ایران اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش مرور نیوز، رییس سازمان برنامه و بودجه امروز یک شنبه 16 اردیبهشت با وزیر اقتصاد و معاون نخست وزیر کرواسی دیدار کرد.

محمد باقر نوبخت گفت: با توجه به مواضع خصمانه و غیرمنطقی و غیرمعمول رییس‌جمهور آمریکا نسبت به برجام، ‌ اتحادیه اروپا موضعی متفاوت را در پیش گرفته و کشورهای اروپایی از جمله کرواسی تلاش می کنند در این ایام روابط شان را با ایران گسترده‌تر کنند.

وی افزود: در همین راستا معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی به سازمان برنامه و بودجه آمد و برای توسعه مناسبات هم در بخش انرژی و نفت و هم در ارتباط با گسترش گردشگری بین ایران و کرواسی و فعال تر کردن فعالیت بخش خصوصی دو طرف پیشنهادهایی را مطرح کردند.

نوبخت گفت: در این سفر وی با سایر مسئولان دولتی نیز ملاقات دارد و چارچوب‌هایی که در توافقات قبلی وجود داشت را دنبال خواهد­ کرد. رییس سازمان برنامه و بودجه افزود:‌ ما نیز استقبال می‌کنیم از کشورهایی که مواضع و آراء آنها در مجامع جهانی نشان می دهد واقعیت های جمهوری اسلامی را درک می کنند و کرواسی از جمله این کشورهاست.

نوبخت سخنگوی دولت

معاون رییس جمهور یکی از مسائل محوری که باید در گفتگوها بررسی شود را مسئله روابط بانکی و موانع موجود در این زمینه دانست و بر رفع موانع بانکی تاکید کرد. وی با اشاره به هدف گذاری ۸ درصدی رشد سالانه در ایران گفت: ما ظرفیت صادرات نفتی و خدمات فنی و مهندسی و همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم که می‌تواند زمینه همکاری دو کشور باشد.

 سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار تراز مثبت بازرگانی داریم

نوبخت اظهارداشت: ما سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار درآمد نفتی و ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و در عین‌حال واردات کالای ما حدود ۴۷ میلیارد دلار و واردات خدمات ۲۰ میلیارد دلار بوده که با این به حساب سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار تراز مثبت بازرگانی داریم.

وی افزود: بر اساس گزارش روز گذشته صندوق بین المللی پول، ‌میزان ذخایر ارزی کشور حدود ۱۰۸ میلیارد دلار است و این صندوق رشد اقتصاد ایران را حدود ۱۴ درصد پیش‌بینی کرده است. رییس سازمان برنامه و بودجه گفت:‌ بانک مرکزی ایتالیا نیز به تازگی برای رفع مشکلات بانکی با ایران اعلام آمادگی کرده است.