حسن روحانی در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت: امروز مشخص شد کشوری که به توافقات بین المللی عمل نمی کند کیست.

به گزارش مرور نیوز،  روحانی با بیان اینکه امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم، گفت: بر همان سخنی که از 40 سال پیش آن را تکرار می‌کردیم و آن اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبنده بوده اما امریکا هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

وی با یاداوری توطئه‌های آمریکا علیه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: آمریکایی‌ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند این تسریعی بود بر کاری که آنها در ماه‌های گذشته هم به شکل دیگری انجام داده بودند.

روحانی ادامه داد: آنها هرگز به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکرده بودند. اما ملت و دولت ایران طبق اذعان آژانس بین‌المللی و شورای امنیت به تعهدات خود پایبند بوده، امروز شاهد آن هستیم کشوری که به تعهدات خود احترام نمی گذارد کیست.

رئیس جمهور تصریح کرد: برجام توافق بین ایران و آمریکا نبوده که آمریکا اعلام کند از آن خارج می شود. برجام توافق بین‌المللی و مورد تایید آژانس وشورای امنیت بوده و آمریکا رسما اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی نمی‌کند. ترامپ از تعهدات آب و هوایی و‌محیط زیست هم قبلا خارج شده بود.

وی افزود: از این لحظه توافق بین ایران و 5 کشور‌است. 5+1 دیگر یکی را از دست داده و از این پس باید منتظر باشیم که 6 کشور چگونه به تعهد خود عمل می‌کنند.

روحانی گفت: به وزارت خارجه دستور دادم ظرف هفته های آینده با 5 کشور مذاکرات را ادامه دهد اگر به این نتیجه رسیدیم با همه این کشورها به نتایج برجام می رسیم علی رغم خواسته امریکا برجام پایدار می ماند اما اگر ببینیم منافع ما تضمین نمی شود تصمیمات نظام را اعلام می کنم.

مردم نگران آینده کشور نباشند

رئیس جمهور با بیان این که مردم برای آینده کشور نگران نباشند، گفت: ما از ماه ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ در برجام نمی ماند و تصمیمات لازم را گرفته ایم.

آماده غنی سازی بدون محدودیت هستیم

وی‌خاطرنشان کرد: به سازمان انرژی اتمی دستور دادم امادگی لازم را برای غنی سازی صنعتی بدون محدودیت داشته باشد اما چند هفته برای رایزنی صبر می کنیم اما اگر منافع ملت تضمین نشود راه روشنی پیش رو داریم.

روحانی گفت: ما با برجام بدون آمریکا مواجهه هستیم. مردم می‌بینند که رشد اقتصادی ادامه خواهد داشت. ارز مورد نیاز بازار را تامین خواهیم کرد. در کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هیچ نگرانی وجود ندارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ملت ایران از امشب مصمم‌تر و متحدتر خواهد بود، کار ترامپ یک جنگ روانی و فشار اقتصادی بود و ما اجازه نمی‌دهیم موفق شود.