وزیر جهاد کشاورزی، گفت: دولت برای حمایت از تولید کنندگان، خرید تضمینی گوجه فرنگی و سیب زمینی را در دستور کار دارد و تاکنون ۸ هزارتن سیب زمینی طرح استمرار در خارج از فصل تولید خریداری شده است.

به گزارش مرور نیوز، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه 9 خرداد هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون تاثیر اعتصاب کامیون داران بر حمل محصولات کشاورزی، گفت: اعتصاب کامیون داران در مبادی بندری تاثیراتی داشته در حالی که این اقدام در بازار میوه و سبزی چندان موثر نبوده است.

وی همچنین درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اظهار داشت: اکنون سهمیه سطح تولید به مناطق داده شده است، اما به دلیل مسائل اقلیمی و زودتر گرم و سرد شدن برخی مناطق کشور، ممکن است همزمان محصول گوجه فرنگی از دو استان جیرفت - کهنوج و بندرعباس وارد بازار شود که موجب افت قیمت می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت برای حمایت از تولید کنندگان، خرید تضمینی گوجه فرنگی و سیب زمینی را در دستور کار دارد و تاکنون ۸ هزارتن سیب زمینی طرح استمرار در خارج از فصل تولید خریداری شده است.

حجتی درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار نیز، خاطرنشان کرد: کنترل قیمت ها در حیطه وظایف سازمان بازرسی و تعزیزات کشوری قرار دارد اما در بحث تامین بازار، تقاضا برای گوشت قرمز دام سبک به عرضه پیشی گرفته است.

وی گفت: عمده تولید گوشت دامی در کشور از طریق تولیدکنندگانی همچون چوپانان عشایر و روستاییان رمه گردان صورت می گیرد که به دلیل کمبود ظرفیت مراتع و مشکلاتی که در تامین علوفه مواجه هستند؛ این امر مشکلاتی را برای تولید و تامین دام سبک ایجاد کرده است.

حجتی33

 برای واردات گوشت منجمد هیچ مشکلی نداریم

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای واردات گوشت منجمد هیچ مشکلی نداریم، تصریح کرد: آنچه که امکان پذیر بوده، تجار در حد کشش بازارهای آسیای میانه آن را تامین و وارد می‌کنند. برای واردات از مناطق دوردست به دلیل طولانی بودن مسیر، محصول باید صرفا با هواپیما حمل شود که با توجه به تمهیداتی که در این زمینه انجام شده الان این اتفاق می‌افتد. امروز شاهدیم  گوشت گرم گوسفندی استرالیایی تامین و وارد می شود اما قیمت تمام شده آن بالاست.

حجتی ادامه داد: به دلیل اینکه ذائقه مردم به سمت مصرف گوشت گرم گوسفندی است که این موضوع باعث شده در بحث عرضه و تقاضا مقداری کسری در بازار پیش بیاید. علاوه بر مشکل کمبود تولید بخشی از گرانی گوشت قرمز به سوء استفاده برخی در بازار برمی گردد که باید توسط دستگاه های نظارتی کنترل شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: تلاش داریم از کشورهای مختلف گوشت گرم مورد نیاز کشور را تامین و در فروشگاه های زنجیره ای و بازار عرضه کنیم تا بتواند در قیمت ها تاثیر بگذارد.