سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین با اشاره به سفر شهردار سارایوو به تهران و اهمیت افزایش همکاری های شهری بین تهران و سارایوو گفت: هدف از انجام این سفر توسعه دیپلماسی شهری بین پایتخت های بوسنی و هرزگوین و جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش مرور نیوز، ایوو کومشیچ شهردار شهر سارایوو به دعوت 'محمد باقر قالیباف' شهردار تهران؛ بامداد امروز سارایوو را به مقصد کشورمان ترک کرد.
محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین به خبرنگار ایرنا گفت: با دعوت محمد باقر قالیباف شهردار تهران، ایوو کومشیچ شهردار سارایوو و هیات همراه از روز یکشنبه نهم آبان میهمان پایتخت کشورمان خواهند بود. در این سفر، راههای مختلف همکاری میان دو پایتخت و توسعه دیپلماسی شهری مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت. 
حیدری با اشاره به اینکه در این سفر رئیس اداره همکاری های بین المللی و همگرایی اروپایی سارایوو، مشاور رسانه ای شهردار، رئیس مجلس شهری سارایوو و نماینده دانشگاه سارایوو؛ شهردار سارایوو را همراهی می کنند، افزود: در عصر کنونی شهرها با ایفای نقش فراملی خود در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حضور در سازمان های بین المللی به بازیگرانی فعال در عرصه روابط بین الملل بدل شده اند و امروزه پایتخت ها خود محرک توسعه کشورها هستند.
سفیر کشورمان اظهار داشت: اشتراکات تاریخی و فرهنگی فراوان میان دو ملت و علاقه مردم دو کشور به یکدیگر در کنار اراده سیاسی دو دولت برای ارتقای سطح همکاری ها، فرصتی را پدید آورده تا دیپلماسی شهری میان تهران و سارایوو فعال شود و بر این اساس تفاهم نامه خواهرخواندگی میان تهران و سارایوو در این سفر به امضا طرفین خواهد رسید. 
وی افزود: پیوندهای خواهرخواندگی موجبات توجه ویژه بین کلان شهرها را فراهم می آورد و تعامل و دیالوگ بین پایتخت ها موجب تبادل تجربیات و دانش در حوزه های مختلف می شود، همچنین عقد پیمان خواهرخواندگی بین شهرها نشان از علایق و نزدیکی فرهنگی، آداب و رسوم و تمدن میان دو ملت است که ملت ایران و بوسنی از آن برخوردارند.
سفیر کشورمان در پایان گفت: امیدوارم روابط میان تهران و سارایوو روز به روز گسترش یابد و شاهد توسعه همه جانبه روابط از جمله دیپلماسی شهری میان دو پایتخت و همکاری های بیشتر در تمام زمینه ها باشیم.
هیات بوسنیایی علاوه بر دیدار با شهردار تهران، با رئیس شورای شهر تهران و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز دیدار و گفت و گو خواهند کرد. 
در برنامه های سفر هیات بوسنیایی، آشنایی با مرکز کنترل ترافیک تهران، اتوبوسرانی بی آر تی، پروژه های عمرانی شهرداری منطقه 22 تهران و توسعه مترو شهری قرار گرفته و بازدید از برخی آثار تاریخی، فرهنگی و جاذبه های گردشگری پایتخت و همچنین حضور در مراسم افتتاحیه جایزه جهانی خشت طلایی تهران، پیش بینی شده است. 
قابل ذکر است هفته گذشته نیز «باقر عزت بگوویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین به دعوت حجه الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در صدر هیات عالی رتبه ای به ایران سفر و با مقامات عالیرتبه کشورمان از جمله مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو کرد. 
در این سفر طرفین بر توسعه همه جانبه روابط تاکید کردند.