یک فعال سیاسی اصلاح طلب‌ گفت:‌ امام خمینی در تمام تصمیمات به شرایط روز جامعه ایران و جامعه جهانی توجه می‌کردند؛ هنر ایشان برگزیدن شعارهای مردم و در صدر قرار دادن خواست مردم بود.

به گزارش مرور نیوز، محمود میرلوحی در ارتباط با تاثیر افکار امام خمینی (ره) در ادامه دار شدن راه انقلاب و رسیدن آن به 40 سالگی اظهار کرد:‌ برای این که به علت این موضوع پی‌ببریم باید افکار و عقاید امام خمینی (ره) را از دوران نهضت ، تبعید ، پیروزی انقلاب و حوادث پس از انقلاب بررسی کنیم. فراموش نکنیم که هم دانش دینی و  فقهی ایشان خیلی سرآمد بود و هم آشنایی ایشان با جامعه زبانزد بود، از سویی دیگر از حیث اخلاق  و ویژگی‌های اخلاقی خود ساخته بودند؛ همه این موارد باعث شد که ایشان در طراحی ساختار حکومت درست عمل کنند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) چه زمانی که گفتند سلطنت بماند و چه زمانی که می‌گفتند دیگر سلطنت در ایران جوابگو نیست، بر اساس شرایط روز تصمیم می‌گرفتند و نظر می‌دادند. همچنین با وجود آنکه خودشان حکومت اسلامی را نوشته بودند، وقتی بعد از پیروزی انقلاب به ایران آمدند، بر اساس شرایط روز جامعه جمهوری اسلامی را پذیرفتند. بعدها هم اعلام کردند که جمهوی اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. تمام این مثال‌ها نشان می‌دهد که ایشان به دنیای حال و شرایط کنونی دنیا توجه ویژه‌ای داشتند و این اصل می تواند امروز هم مد نظر مسئولین قرار بگیرد .

این فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح اهمیت نوع حکومت نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: کنار هم قرار گرفتن جمهوریت و اسلام و از سوی دیگر تاکید بر استقلال و آزادی و در نهایت همسو شدن این چهار رکن با یکدیگر ابتکار امام خمینی بوده است. هنر ایشان برگزیدن شعارهای مردم و در صدر قرار دادن خواست مردم بود.

وی سپس یاد آور شد: امام بحث نه شرقی و نه غربی را در شرایطی مطرح کردند که دنیای آن زمان تصور نمی‌کرد که یک کشوری بدون اتکا به بلوک شرق و غرب و بدون اتصال به ورشو یا ناتو بتواند روی پای خود بایستد و دوام بیاورد.

میرلوحی با اشاره به تاکید امام خمینی(ره) در تنفیذ اختیارات به قوا ، اظهار کرد:‌ خاطرات فراوانی از امام درباره نوع دیدگاه ایشان به سیستم اداری کشور به جای مانده است. نگاه ایشان به ولایت مطلقه فقیه نیز در راستای گره گشایی بوده است. دولت، قوه قضاییه و مجلس مشکلاتی پیدا کرده بودند که راه حل نداشت. مثلا بعضی‌ها می گفتند برطرف کردن مشکلاتی که در احکام ثانویه و مصوباتی که مجلس در آغاز انقلاب داشت، شدنی نیست؛ اما امام اجازه دادند که مجلس برای این موضوعات راه حل هایی پیدا کنند. از سوی دیگر ایشان مجمع تشخیص مصلحت نظام را درمقابل لحظاتی که شورای نگهبان و مجلس به بن بست می‌رسیدند، طراحی کردند.

وی در ادامه گفت: نگاهی که امام داشتند این بود که چهار عنصر استقلال، آزادی و جمهوریت و اسلامیت به صورت متعادل جامعه را به پیش ببرد. مشی ایشان کمترین مداخله در امور اداری کشور بود. ایشان چندین بار مجلس را در راس امور خواندند و یعنی نه تنها تمام اختیارات را به سه قوه واگذار کردند بلکه مجلس را راس تمام امور قرار دادند. مرحوم هاشمی رفسنجانی چندین دفعه این خاطره را نقل کردند که وقتی آیت‌الله بهشتی می‌خواستند رئیس جمهور شوند امام تاکید می‌کردند که بروید و مجلس را قوی کنید.

میرلوحی افزود:‌ در این شرایط  مردم جامعه ایران دریافتند از طریق تعلیمات حضرت امام و با تلفیقی از دین، سنت، و مدرنیته می‌توانند آینده را به سمت آبادانی ببرند . ممکن است امروز ما انتقاداتی به قانون اساسی داشته باشیم اما اقدامی که خود حضرت امام در تصویب قانون اساسی در اولین روزهای پیروزی انقلاب کردند، حرکتی پیش رو به حساب می‌آمد. رهبران انقلابی آن زمان همواره می‌خواستند که خودشان قانون گذاری کنند؛ اما حضرت امام در اولین فرصت دستور تنظیم قانون اساسی را دادند که باعث شد دنیا متوجه تمایز ایشان با سایر رهبران آن زمان بشود. تاکید بر آسیب ندیدن قانون اساسی ، تشکیل سریع مجلس موسسان و تسهیل مسیر گسترش قانون اساسی درکشور از جمله اقدامات ایشان برای همه گیر شدن قانون اساسی در کشور بود.

وی در پایان گفت: این ویژگی‌های حضرت امام(ره) باعث شد که همواره مردم قدردان حضور ایشان باشند. پس از رحلتشان هم مردم قدردان اقدامات ایشان باقی ماندند. آن بدرقه باشکوه در روز رحلتشان و برگزاری سالگرد این واقعه دردناک توسط مردم طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مردم همچنان قدردان امام هستند. دراین میان حضور چهره‌هایی همچون مقام معظم رهبری، آیت‌الله رفسنجانی و  سران نظام در تثبیت انقلاب و دوام آن بی تاثیر نبوده است.