سردار حسین دهقان اعتماد سازی، تنش زدایی، امنیت سازی و تولید قدرت را از اصول و مولفه های اصلی آن برشمرد و نقش وابستگان نظامی، دفاعی و انتظامی در این زمینه را پیشتاز و تعیین کننده توصیف کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اولین همایش مشترک وابستگان نظامی و نمایندگان دفاعی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور طی سخنانی از دیپلماسی دفاعی بعنوان ابزاری موثر در پیشبرد اهداف و سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و اعتماد سازی، تنش زدایی، امنیت سازی و تولید قدرت را از اصول و مولفه های اصلی آن برشمرد و نقش وابستگان نظامی، دفاعی و انتظامی در این زمینه را پیشتاز و تعیین کننده توصیف کرد.

سردار دهقان با تحلیل شرایط سیاسی و آشوبناک منطقه و جهان به ویژه محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت، آمریکا بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برای ایجاد، توسعه و تثبیت نظام یک جانبه گرایی و اعمال و استقرار هژمونی خود دشمن سازی را با راهبرد اسلام هراسی و ایران هراسی در دستور کار قرار داد.

وی افزود نظام سلطه امروز با این راهبرد شرایطی را ایجاد کرده که سرمایه و عناصر قدرت در جهان اسلام به جای مواجهه با دشمنان اصلی در حال خودزنی است و قطعا آنان این روند را تا تخلیه قابلیت ها و توانمندی های راهبردی کشورهای اسلامی دنبال خواهند کرد.

وزیر دفاع جنگ های نیابتی توسط گروه تروریستی داعش و جبهه النصره در عراق و سوریه و حمله به مردم مظلوم یمن را در همین راستا ارزیابی کرد و افزود: البته شکل گیری جریان مقاومت بعنوان یک مجموعه عظیم و قدرتمند این راهبرد  نظام سلطه را با چالشی جدی مواجه کرده و با استمرار پایداری و حفظ انسجام، راهبرد آنان را با شکست قطعی مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز بعنوان کانون و محور مقاومت نقش مهمی در ثبات سازی و ایجاد امنیت پایدار در منطقه دارد گفت : ایجاد، تقویت و گسترش مناسبات و همکاری دفاعی و امنیتی با کشورهای جهان از راهبردها و اولویت های مهم وزارت دفاع به شمار می رود و وابستگان دفاعی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران باید بعنوان یک عنصر اثرگزار با جسارت، شجاعت و تعامل سازنده و بدور از هرگونه انفعال بر پایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در اجرای این راهبرد و اولویت مهم بطور مستمرتلاش کنند.
وزیر دفاع با بیان اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی با همه توان برای نا امن کردن منطقه تلاش می کنند تصریح کرد: کشورهای منطقه باید با همکاری و ایجاد ائتلاف منطقه ای اقدامات نا امن ساز دشمنان را بی اثر کنند.

وی با تشریح عملکرد وزارت دفاع در حوزه دیپلماسی دفاعی اظهار داشت : امروز با نقش آفرینی وزارت دفاع و همکاری دستگاه دیپلماسی کشور سطح مناسبات و همکاری دفاعی با کشورهای مهم از سطح تاکتیکی به راهبردی ارتقا یافته است و مصمم هستیم این روند را با سایر کشورهای موثر در ترتیبات سیاسی – امنیتی منطقه ادامه دهیم.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تا کنون و نه در آینده بنای جنگ و مواجهه با کشوری را نداشته و ندارد ولی با هرگونه اقدام تجاوز کارانه و یا فزون خواهانه با قدرت و قاطعیت برخورد خواهد کرد به طوری که اقدام کننده را از اقدام خود پشیمان کند.

سردار دهقان در پایان تصریح کرد، ما با الهام از پیام عاشورا و در دفاع مقدس آموخته ایم که با رهبری بصیر، آگاه و شجاع و ملتی متحد و منسجم و معتقد به اصول و مبانی اسلام قادریم هر قدرت زورگو و متجاوزی را به زانو در آورده و پیروز باشیم.