مخالفان اف‌ ای‌ تی‌ اف (FATF) در حالی بر طبل مخالفت خود می‌کوبند که برخی از آن‌ها هنوز به‌ درستی از چند و چون اف‌ ای‌ تی‌ اف اطلاعات کافی و وافی ندارند.

به گزارش مرور نیوز، برخی از نمایندگان اصولگرا از هیچ هجمه ی انتقادی برای توافق اف‌ ای‌ تی‌ اف فروگذار نیستند اما نکته جالب توجه این است که بیشتر این نمایندگان هیچ سابقه ی دیپلماتیک نداشته اند.

برخی از این نمایندگان فریاد می زنند، طومار امضاشده پهن می‌کنند، پرچم آتش می‌زنند و خلاصه دست به هر کاری می‌زنند تا بگویند ایران نباید در راستای استانداردهای بین‌المللی برای شفاف شدن تراکنش‎های مالی و بانکی گامی بردارد.

مخالفان اف‌ ای‌ تی‌ اف (FATF) در حالی بر طبل مخالفت خود می‌کوبند که برخی از آن‌ها هنوز به‌درستی از چند و چون اف‌ای‌تی‌اف اطلاعات کافی و وافی ندارند.

هرچند گفته شده است باید به سخن پرداخت نه به صاحب سخن، اما در موضوعاتی که تخصص جزو لاینفک تحلیل آن است، طبیعی است که صاحب سخن از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود، مانند همین مسئله اف‌ای‌تی‌اف و سی‌اف‌تی که به قول علی مطهری نایب رئیس مجلس، هنوز برخی تلفظ آن را نمی‌دانند اما در مخالفت با آن سخن می‌گویند. (اینجا) این دو مقوله بیش از هر چیز با اصول روابط بین‌الملل، حقوق بین‌الملل و معاهدات اقتصادی مرتبط هستند. اما مخالفان  اف‌ای‌تی‌اف و سی‌اف‌تی از چنین دانش و تجربه‎ای برخوردارند؟

تنها ۶ درصد مخالفان سابقه دیپلماتیک دارند

وقتی صحبت از مسائل بین‌الملل به میان می‌آید طبیعی است افرادی که دستی بر آتش دیپلماسی دارند در تحلیل موضوعات از قدرت بیشتری برخوردار هستند و بهتر می‌توانند مسائل و مشکلات کشور در عرصه بین‌المللی را در ترازوی قضاوت قرار دهند. در این راستا از میان ۳۱ نماینده مخالفی که این روزها بیش از همه بر طبل مخالفت با  اف‌ای‌تی‌اف و سی‌اف‌تی می‎کوبند، تنها ۲ نفر یعنی حدود ۶% از مخالفان سوابق دیپلماتیک دارند و  ۹۴% آنان فاقد هرگونه سابقه دیپلماتیک هستند.

۵۵ درصد مدرک تحصیلی مغایر

اظهارنظرهای برخاسته از علم و آگاهی از موضوعات دیگری است که می‌تواند میزان دقت تحلیل افراد را مورد سنجش قرار دهد. از آن‌جایی که موضوع اف‌ای‌تی‌اف و سی‌اف‌تی مباحثی مرتبط با امور اقتصاد و البته مسائل پولی و بانکی هستند طبیعی است که متخصصین و تحصیل‌کردگان در این رابطه بیش از دیگران می‌توانند نبض بحث را به دست بگیرند. در این رابطه نیز در بین ۳۱ نماینده مخالف مورد بحث، تنها ۲ نماینده یعنی ۶ درصد از مخالفان دارای مدرک تحصیلی اقتصادی هستند.

از سوی دیگر چون این موضوعات به نوعی به روابط و قواعد بین‌الملل مرتبط هستند، افرادی که مدارک علوم سیاسی یا حقوق بین‌الملل دارند نیز می‌توانند در این میدان صاحبن‌ظر باشند. ۱۲ نفر از نمایندگان مذکور، دارای مدرک حقوق بین‌الملل و علوم سیاسی هستند. لذا با جمع آن ۲ نفر باید گفت ۵۵ درصد از مخالفان، مدرک مرتبط با مباحث مطرح شده ندارند.  

از میان این ۳۱ نماینده تنها ۹ نفر عضو کمیسیون‌های امنیت ملی، اقتصادی و برنامه و بودجه هستند که به طور تخصصی درباره این لوایح اعلام موضع کرده‌اند. یعنی ۷۰ درصد این نمایندگان اساسا عضو کمیسیون های غیرمرتبط با بررسی این لوایح به شمار می‌روند.