رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مسئولان فدراسیون فوتبال سلطنت عمان بر تعمیق همکاری عمان و ایران تاکید شد.

به گزارش مرورنیوز، بهمن اکبری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مسئولان فدراسیون فوتبال سلطنت عمان که با حضور «حمید استیلی» مدیر تیم فوتبال المپیک کشورمان برگزار شد، بر آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌ها در راستای دیپلماسی ورزشی و فرهنگی دو کشور تاکید کرد.

 رایزن فرهنگی کشورمان در مسقط، با اشاره به روابط دیرینه و پیوند عمیق تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و عمان، خاطر نشان کرد: تسهیل صدور روادید در فرودگاه‌های دو کشور و نزدیکی جغرافیایی، زمینه را برای ارتقای روابط در سطوح فرهنگی و ورزشی تسهیل کرده که باید از این فرصت برای تعمیق همکارهای هرچه بیشتر استفاده کرد.

وی افزود: فوتبال می تواند اتحاد و همدلی ایجاد کند و اختلاف های سیاسی را به دوستی و همکاری تبدیل سازد.

اکبری در این دیدار با تاکید بر ضرورت بازگشت آرامش و کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، اظهار کرد: به عنوان رایزن فرهنگی ایران در عمان طرحی برای بازگشت آرامش در منطقه در راستای دیپلماسی ورزش بویژه فوتبال نوشته‌ام.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه گفت: رویدادهای ورزشی، هم  همگرایی‌های درون یک جامعه را تقویت می کند و هم ابزاری در راستای دیپلماسی عمومی و فرهنگی در عرصه بین الملل است؛ بر این اساس باید بپذیریم که فوتبال پدیده‌ای نوظهور است و قدرت نرم اجتماعی در آن نهفته است.

وی افزود: از نکات جالب اینکه پدر فوتبال منطقه و ورزش‌های رزمی مربیان خوش نام ایرانی هستند و کشورهای منطقه خلیج فارس نزدیک به نیم قرن است که وامدار تلاش‌های آنان هستند.

سعید بن عثمان البلوشی، دبیرکل فدراسیون فوتبال عمان نیز با تایید سخنان رایزن فرهنگی ایران در این دیدار تاکید کرد: ورزش فوتبال هرچند هیجان انگیز است اما زمینه مناسبی برای همزیستی مسالمت آمیز ایجاد می کند.

وی همچنین آمادگی این فدراسیون را برای همکاری با فدراسیون فوتبال و تیم المپیک ایران اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که همکاری شایسته‌ای میان دو طرف شکل بگیرد.

حمید استیلی نیز در این دیدار با اشاره به نزدیکی بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ خواستار برگزاری رقابت‌های دوجانبه میان تیم نوجوانان و جوانان دو کشور و برگزاری  تورنمنت‌های دوستانه در منطقه آزاد کیش شد.

در این دیدار که در محل فدراسیون فوتبال عمان برگزار شد، حسین کلانی، قهرمان ملی و پیشکسوت فوتبال و عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران نیز حضور داشت.

همچنین در این دیدار ناصر الحارثی، مدیر تیم‌های ملی عمان، صلاح العریمی، مدیر تیم ملی المپیک عمان، مهنا العدوی، کمک مربی تیم ملی عمان، مقبول البلوشی، مربی تیم ملی این کشور و جمعه الکعبی، از مسئولان فدراسیون فوتبال عمان حضور داشتند.

مسئولان فنی فدراسیون فوتبال عمان نیز با استقبال از پیشنهادات رایزن فرهنگی ایران و استیلی اعلام کردند که تیم‌های نوجوانان و جوانان حاضر هستند تا در نخستین فرصت با تیم‌های ملی فوتبال نوجوانان و جوانان رقابت دوستانه ای داشته باشند.

آنها همچنین بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه ورزشی میان کشورشان و ایران تاکید کردند.