فردا قرار است نمایندگان مجلس با حضور رئیس جمهور در صحن علنی به سه پیشنهاد دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه‌های ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش رای اعتماد بدهند و باید دید کرسی های این سه وزارتخانه آیا به هر سه گزینه روی خوش نشان می دهد یا نه.

به گزارش گروه سیاسی مرور نیوز، فردا (سه شنبه) قرار است در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و پس از سخنرانی رئیس جمهور، نمایندگان به رای گیری در مورد وزرای پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش بپردازند. تغییرات کابینه دولت یازدهم در آخرین ماه‌های عمر این دولت در حالی سریع انجام می‌شود که اظهارات ضد و نقیضی در مورد رای اعتماد منتخبین ملت به وزرای پیشنهادی شنیده می‌شود.

در همین رابطه سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد فراکسیون امید از سه وزیر پیشنهادی دولت حمایت می‌کند. حمایت فراکسیون امید در حالی مطرح شد که علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: «نمایندگان در مورد مواضع احمدی دانش آشتیانی در مسائل سال 88 سوال دارند و این مساله باید روشن شود.» وی همچنین به طور ضمنی اشاره کرد احتمال گرفتن رای اعتماد گرفتن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بسیار پایین است.

بحث مواضع دانش آشتیانی درخصوص حوادث سال 88 مهم‌ترین دلیل مخالفان پیشنهاد روحانی برای وزارت خانه آموزش و پرورش است. در این باره حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، بر این باور است اسنادی موجود است که نشان دهنده نقش دانش آشتیانی در حوادث انتخابات 88 است. به زعم ترقی دولت باید مرزها را در این باره رعایت می‌کرد اما با این پیشنهاد این مساله، درنظر گرفته نشده است.

مهرداد بائوج‌لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ضعیف دانستن دانش آشتیانی برای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرده است او برای اداره این وزارت خانه مهم برنامه مدونی ندارد.

با این حال سید حسین هاشمی استاندار تهران معتقد است هر سه گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای ترمیم کابینه دارای تجربه و تخصص کاری در زمینه فعالیت‌های مرتبط با وزارتخانه ها هستند.

بر این اساس به نظر می رسد بیش از دو وزیر پیشنهادی دولت، وضعیت دانش آشتیانی درخصوص کسب رای اعتماد از نمایندگان، دارای ابهام بیشتری است.

در خصوص رضا صالحی امیری، سعید جابری انصاری، دبیر سابق ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی را بهترین گزینه برای تصدی این وزارتخانه دانسته و معتقد است که کارنامه درخشان صالحی امیری نوید بخش آینده روشن فرهنگ و هنر کشور است.

جمشید جعفر پور، نماینده مردم لارستان در مجلس هم سوابق صالحی امیری را مهم‌ترین نقطه مثبت این شخص برای کسب رای اعتماد دانست.

مسعود سلطانی فر گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت ورزش است. وی به فاصله دو روز پس از استعفای ۲۷ مهرماه محمود گودرزی در حالی از سوی رئیس جمهوری به عنوان گزینه وزارت ورزش به مجلس معرفی شد که پیش از این یعنی در آغاز کار دولت تدبیر  وامید هم کاندیدای مدیریت این وزارتخانه بود اما موفق به گرفتن رای اعتماد از مجلسی‌ها نشد بود.

سلطانی فر آن زمان با ۱۴۸ رای مخالف، ۱۱۷ رای موافق و ۱۸ رای ممتنع نتوانست به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شود و همین موضوع ابهامات را در مورد وی و اینکه این بار می‌تواند از این آزمون مجلسی ها سربلند بیرون بیاید یا خیر؟، بیشتر کرده است.

در این خصوص مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، ارزیابی من این است که وزیر پیشنهادی ورزش با اطمینان از مجلس رای اعتماد می‌گیرد.

ارزیابی ها نشان می‌دهد که وزرای پیشنهادی ارشاد و ورزش راحت‌تر خواهند توانست رای اعتماد را از مجلسی ها بگیرند اما وزیر آموزش و پرورش با چالش بیشتری روبرو خواهد بود.

البته از انجا که مجلس دهم بیشتر رنگ و بوی اصلاح طلبی به خود گرفتهن و تفاوت معناداری با مجلس نهم دارد، می توان نسبت به گرفتن رای اعتماد سه گزینه پیشنهادی حسن روحانی رییس جمهوری برای تصدی وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و ورزش و امور جوانان بیش از پیش امیدوار بود.