رئیس مجلس با بیان اینکه برخی فول پرفسور ایجاد آشفتگی در کشور بودند اما شهید بهشتی در سخت‌ترین شرایط آرامش ایجاد می‌کرد.

به گزارش مرور نیوز، رئیس مجلس امروز سه شنبه 5 تیر با حضور در همایش سراسری قوه قضائیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

علی لاریجانی رئیس مجلس در همایش قوه قضائیه با بیان اینکه نماد قوه قضائیه شهید آیت‌الله بهشتی است همانطور که مرحوم مدرس نماد مجلس شورای اسلامی است، گفت: وقتی شهید بهشتی نماد قوه قضائیه است، برای ملت امیدوارکننده است.

حضور شهید بهشتی برای دیگران تکیه گاه بود

وی افزود: من با شهید دکتر بهشتی چند سالی از نزدیک مراوده داشتم. ایشان شخصیتی ذوابعاد بود و این خصوصیت در ایشان بسیار برجسته بود. فکر می کنم ایشان برای همیشه تاریخ، برای قوه قضائیه یک نماد و پایه است. حضور شهید بهشتی برای دیگران تکیه گاه بود.

رئیس مجلس گفت: ما در 40 سال گذشته انقلاب اسلامی، شخصیت های مختلفی را در کشور دیدیم. بعضی از شخصیت‌ها حتی در جایگاه های مهم که قرار می گرفتند به جای اینکه آرامش و اطمینان به جامعه داده و روال اداره کشور را در مسیر آرام قرار بدهند، آشفته‌سازی می کردند. یکی از نمونه‌ها بنی صدر بود که در زمان شهید بهشتی مسئله اصلی‌اش مبارزه با رهبران حزب جمهوری به خصوص شهید بهشتی بود. او بجای اینکه سکینه و آرامش در جامعه ایجاد کند از هر ابزاری برای آشفته کردن جامعه استفاده می‌کرد.

لاریجانی با بیان اینکه برخی فول پرفسور ایجاد آشفتگی در کشور بودند اما شهید بهشتی در سخت‌ترین شرایط آرامش ایجاد می‌کرد.

بازدید علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از ستاد انتخابات کشور

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه روی هم رفته قوه قضاییه در سال های گذشته تلاش بسیار خوبی داشته است، گفت: در بین قوای مختلف قوه قضاییه یک وظیفه ذاتی دارد که تحقق عدالت است. البته رویکرد تمام دستگاه ها در جمهوری اسلامی باید تحقق عدالت باشد اما این وظیفه ذاتی قوه قضاییه است که مسئولیت بسیار مهمی است. باید نتیجه کار خود را با این میزان بسنجید که در تحقق عدالت چقدر موفق بوده اید.

وی ایجاد امنیت را یکی دیگر از وظایف قوه قضاییه دانست و افزود: امنیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یکی از وظایف قوه قضاییه است و قوای دیگر در کنار قوه قضاییه هستند. شما جلودار تامین امنیت اقتصادی هستید و من فکر می کنم در شرایط فعلی بیشتر باید روی آن تمرکز کنید.

لاریجانی تصریح کرد: وجه دیگر قوه قضاییه پیشگیری از جرم است و این تنها مربوط به قوه قضاییه نیست بلکه همه دستگاه ها در این حوزه مسئولیت دارند اما قوه قضاییه محور آن است. شرایط کشور اقتضا می کند که ما برای پیشگیری از جرم بیش از گذشته کار کنیم. همه دستگاه ها باید به کمک قوه قضاییه بیایند. البته رئیس قوه قضاییه شورایی را تشکیل دادند که باید پرکارتر باشد. باید شرایط را به شکلی پیش ببرید که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی از وقوع برخی پرونده ها جلوگیری شود.

 

قوه قضاییه علیرغم تلاش های بسیار با کمبود رو به رو است 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسائلی که من فکر می کنم در قوه قضاییه علیرغم تلاش های بسیار با کمبود رو به رو است مسائل رسانه ای است.  تصور می کنم برخی از مقامات قوه قضاییه اعتقادی به کار رسانه ای ندارند و کار رسانه ای در قوه قضاییه محدود شده به سخنرانی آیت الله آملی و آقای اژه ای که گاهی صحبت می کنند. بار عظیمی که بر دوش قوه قضاییه است نیازمند کار رسانه ای عظیم است. باید روی آن کار روانی شود و از متخصصین امر استفاده شود تا مردم از کار شما اطلاع یابند تا جنبه بازدارندگی تقویت شود.

شاهد سیل پرونده ها به سمت قوه قضاییه هستیم

وی افزود: باید با کسانی که امنیت اقتصادی را تهدید می کنند برخورد جدی شود و وجه مشترک این اقدام در دنیا این است که طوری انعکاس یابد که بازدارنده شود. به نظرم رادیو و تلویزیون باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند و قوه قضاییه نیز از آنها بخواهد تا خدماتی که انجام می شود منعکس و وجه بازدارندگی آن تقویت شود تا تعداد پرونده ها کاهش یابد. من احساس می کنم در این وجه کاستی داریم. به دلیل این خلا ما شاهد سیل پرونده ها به سمت قوه قضاییه هستیم البته من نمی گویم که تنها عامل کاهش تعداد پرونده ها کار رسانه ای است بلکه ممکن است مسائل اقتصادی هم موثر باشد اما عمده آن به دلیل عدم کار درست رسانه ای است.

لاریجانی ادامه داد: در دنیا از کار رسانه ای بسیار بهره می‌گیرند و کاری می کنند که کار یک قاضی تاثیری بر روی وجدان عمومی بگذارد تا دیگران جرات نکنند به سمت خلاف بروند. من توصیه می کنم روی بعد رسانه ای قوه قضاییه تلاش بیشتری شود.