عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از آنجا که دانش آشتیانی با بدنه وزارت آموزش و پرورش آشنایی ندارد، نمی توان امیدی به رفع مشکلات این وزارتخانه داشت.

به گزارش مرور نیوز، حشمت الله فلاحت پیشه در نشست علنی امروز (سه شنبه 11 آبان) مجلس شورای اسلامی، در مخالف با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شروع بحثم را با گلایه ای از رئیس جمهور آغاز می‌کنم. دید ترمیمی شما خوب است اما باید آسیب‌شناسانه باشد. مشکلات اساسی کشور در شرایط کنونی در حوزه اقتصاد و مفاسد اقتصادی بیش از تحریم‌ها به کشور آسیب رسانده که باید در این حوزه ترمیم صورت گیرد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صحبت‌ها در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید صنفی باشد و وارد موضوعات سیاسی نشود، افزود: اولین دلیل مخالفت من با وزیر پیشنهادی این است که تحصیلات دانش آشتیانی به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود و فضای فکری وزیر آموزش و پرورش باید با مدیریت وی در این وزارتخانه همخوان باشد. مهندسی ساختمان، راه و سازه تا زلزله با وزارت آموزش و پرورش همخوانی ندارد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به سوابق کاری دانش‌آشتیانی ادامه داد: سوابق کاری شما عمدتاٌ مربوط به حوزه ای غیر از آموزش و پرورش است و در برخی زمینه ها همانند مجتمع مفید که فعالیت آموزش و پرورشی داشته‌اید در میان غیرانتفاعی‌ها اثرات منفی به جای گذاشته‌اید و به اصل 30 قانون اساسی در این خصوص عمل نکرده‌اید که سبب شده از آموزش دولتی دور شویم.

وی با بیان اینکه جای آموزش دولتی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خالی است، یادآور شد: در برنامه‌های کاری هر جا که وعده داده شده برنامه عملیاتی ذکر نشده است و شما در تحصن، فتنه و تحریم انتخابات نقش داشته‌اید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای حساس است و سیاسی شدن آن به ضرر کشور است، افزود: از آنجا که دانش آشتیانی با بدنه وزارت آموزش و پرورش آشنایی ندارد، نمی توان امیدی به رفع مشکلات این وزارتخانه داشت؛ برخی که با پاداش چند صد میلیونی بازنشسته می شوند چطور می‌توانند درد معلمان بازنشسته را درک کنند.

فلاحت پیشه خطاب به رئیس جمهور ادامه داد: برای معرفی وزیرآموزش و پرورش باید از بدنه این وزارتخانه فردی انتخاب می شد که درد صنفی داشته باشد.

وی با اشاره به صفحه 5 برنامه دانش آشتیانی اظهار کرد: بررسی صفحه 5 و مقایسه آن با برنامه وزرای گذشته متوجه شدم که فقط در این برنامه شعار ذکر شده است و هیچ طرح عملیاتی برای تحقق این شعارها آورده نشده است و وضعیت کرامت و درآمد معلمان در این برنامه مشخص نیست که این سبب شکاف بیشتر آنها با سایر اقشار جامعه می شود و حتی برخی دستورات رأس وزارتخانه در بدنه وزارت آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود.

فلاحت پیشه افزود: برخی مدیرانی که بخش اعظم خانواده آنها خارج از ایران درس خوانده و زندگی کرده‌اند نمی‌توانند مدیر موفقی در کشور باشند. چگونه این افراد می‌توانند برای کشور تصمیم مناسب اتخاذ کنند؟

وی با اشاره به صفحه 20 و 30 برنامه ارائه شده دانش آشتیانی به مجلس ادامه داد: در این صفحات ذکر شده که بر اساس تعهدات بین‌المللی در وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی می کنیم که تعهدات بین‌المللی شامل یونیسف، یونسکو و سایر نظام‌های لاییک غربی می شود و این بدین معناست که وزارت آموزش و پرورش بر اساس نظام‌های لاییک غربی شکل می‌گیرد.

 فلاحت پیشه بیان کرد: اجرای تفکر خانم ماریا مونته سوری که هر محصلی که هر چیزی را در مدرسه تجربه کند برای نظام آموزش کشور خطرناک است، در کشور اسلامی باید مضامین اسلامی اجرا شود نه تعهدات بین‌المللی که در متون ما تأثیر منفی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه دانش آشتیانی در برنامه خود بر تمرکز بر اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرده‌ است، افزود: مشکل ما این است که چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفته بر آن تمرکز می شود، تمرکز بر مضامین یعنی چه؟ و در جای دیگر ذکر شده که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید بررسی محتوایی شود یعنی این را قبول نداشته که باید بررسی محتوایی صورت بگیرد که به معنای بازگشت به گذشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: از رئیس جمهور به خاطر توضیحات مفصل سپاسگزارم و بر این نکته تأکید می کنم که فضای فکری آموزش و پرورش نباید با واقعیت‌های موجود متفاوت باشد، خیلی از برنامه‌های ارائه شده قابلیت اجرایی شدن ندارد و باید هر چه سریعتر مشکلات معلمان و خانواده دانش‌آموزان در نظام آموزشی کشور رفع شود.