وزیر امور خارجه کشورمان گفت:آنچه که انتظار داریم این است که روز جمعه بسته ای را که ارائه می دهند تعهدات مجموعه کشورهای باقی مانده از ۱+۵ یعنی کشورهای چین و روسیه و سه کشور اتحادیه اروپایی و خود اتحادیه اروپا در واقع تعهداتی باشد که حقوق مردم ایران از برجام، حال چه حقوق اقتصادی و چه سایر حقوقشان را مد نظر قرار داده باشد.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در بدو ورود به فرودگاه وین برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با موضوع برجام، گفت: انتظار می‌رود در بسته پیشنهادی، تعهدات مجموعه کشورهای باقی‌مانده در برجام به گونه‌ای باشد که حقوق مردم ایران از این توافق در سایر زمینه ها از جمله اقتصادی، سیاسی و هسته ای را تضمین کند.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه روز جمعه بسته اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران ارائه خواهد شد، انتظارات شما از این بسته چه خواهد بود؟ بیان کرد: آنچه که انتظار داریم این است که روز جمعه بسته ای را که ارائه می دهند تعهدات مجموعه کشورهای باقی مانده از ۱+۵ یعنی کشورهای چین و روسیه و سه کشور اتحادیه اروپایی و خود اتحادیه اروپا در واقع تعهداتی باشد که حقوق مردم ایران از برجام، حال چه حقوق اقتصادی و چه سایر حقوقشان را  مد نظر قرار داده باشد.

وی ادامه داد: برجام منحصرا حقوق اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایجاد نکرده، بلکه در حوزه هسته ای و سیاسی اقداماتی را پیش بینی کرده  که باید توسط طرف های دیگر انجام می شده است.

ظریف گفت: بسیاری  از این اقدامات  در حوزه اقتصادی منوط به برداشته شدن تحریم های آمریکا بوده است، اما  اکنون که بر اثر رفتار  غیرقانونی ایالات متحده تحریم ها بازگشته، سایر اعضای برجام به عنوان مسئولیت مشترکی که داشتند باید  جبران بکنند.

وی تصریح کرد: آنچه که ما توقع داریم این است که حقوق مردم ایران دیده بشود البته ریز توقعات خودمان را به اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام اطلاع داده و حال روز جمعه باید ببینیم که تا چه میزان این انتظارات جمهوری اسلامی که انتظارات به حقی است را اینها مورد توجه قرار می دهند.