نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اهداف و برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه عملیاتی ضعیف است.

به گزارش مرور نیوز، حسن نوروزی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 11 آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سید رضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سخنی دارم با جناب آقای دکتر روحانی با اینکه من شما را اهل اندیشه، فکر و همگرایی می‌دانم و پیش از انقلاب شما را می‌شناسم، جای جانبازان، ایثارگران و فرزندان شاهد در بین وزرای معرفی شده به مجلس شورای اسلامی خالی است. انتظار ایثارگران مجلس شورای اسلامی این بود که حداقل یکی از این وزرا را از میان ایثارگران، جانبازان، آزادگان و فرزندان شاهد انتخاب می‌کردید.

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: من نسبت به برنامه‌های آقای صالحی امیری اشکالاتی دارم و مطالبی را مطرح می‌کنم. انتظارم این است که ایشان پاسخ بدهند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این مرده باد، زنده باد و احسنت گفتن‌ها در پیشگاه خداوند متعال زمانی ارزش دارد که ما تکالیف شرعی خود را انجام بدهیم. به هر حال ما باید دقت کنیم و به گونه‌ای رأی بدهیم که در پیشگاه خداوند مسوول نباشیم.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: آقای ایثارگری که می‌گویی تا کی می‌‌گویید فتنه، مقام معظم رهبری فرموده است خط قرمز ما فتنه است و ما نیز مقلد ایشان هستیم.

وی خطاب به وزرای کشور گفت: سه وزیر پیشنهادی موضع خود را نسبت به فتنه مشخص کنند. بگویید ما بودیم ولی الان تبری می‌جوئیم یا نبودیم. آقای دکتر آشتیانی اشاراتی هم داشتند. آقا می‌گوید فتنه ادامه دارد، افرادی هم که متهم هستند اگر معذرت‌خواهی کنند آقا کد داده‌اند ولی خوب معذرت‌خواهی نکردند.

نوروزی با بیان اینکه در مجلس هشتم بعد از خانه‌نشینی آن آقا، اولین نطق را من کردم، گفت: ما باید انقلاب خود را نگه داریم، ایشان فرمودند خط قرمز ما فتنه است، وزرای پیشنهادی نیز باید موضع خود را مشخص کنند.

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به صالحی‌امیری گفت: از اهداف حوزه فرهنگ تعالی سازی فرهنگی و مقاوم سازی فرهنگی و مبارزه با نفوذ فرهنگی است که جزء اهداف نظام در حوزه فرهنگ است. من می‌خواهم نظر شما را نسبت به این موضوع بدانم چون در برنامه‌های شما این موضوعات را مشاهده نکردم.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی ادامه داد: من سوالی کردم از رئیس جمهور محترم به اعتبار اینکه وزیری وجود ندارد در کتاب هدیه‌های آسمانی موضوع اشغال مسجد القصی توسط رژیم صهیونیستی، حذف شده است. نظر شما در این زمینه چیست و شما با این نفوذ فرهنگی می‌خواهید مبارزه کنید. برای تحقق این اهداف راهبردهایی چون تقویت نهاد خانواده، تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرهنگ سازی در خصوص اصلاح الگوی مصرف و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور و تهیه پیوست فرهنگی است که در برنامه‌های شما دیده نمی‌شود. انتظار دارم در این زمینه توضیح دهید.

وی افزود: در زمینه تحول فرهنگی در کشور در وزارت ارشاد که مظلوم‌ترین وزارتخانه از اول انقلاب تاکنون است چه برنامه‌‌ای دارید. هدف گذاری‌های غیر واقعی، درست است که شما اهداف راهبردی خود را بیان کردید ولی اهداف عملیاتی شما در حوزه فرهنگ ضعیف است و انتظار دارم که در این زمینه توضیح دهید. پیچیدگی‌های ابزارهای فرهنگی از کانونی‌ترین معضلات تحقق اهداف فرهنگی در ایران است. مباحثی مانند سینما، رسانه دیجیتال، مساجد و کانون‌های فرهنگی از جمله پیچیدگی‌های فرهنگی است. انتظار دارم در این زمینه برنامه‌های خود را ارائه کنید. عدم برنامه در بهینه‌سازی فرآیند صدور مجوز و بروزرسانی مکانیزم‌های نظارت و ارزیابی با هدف ممانعت از فعالیت‌های فرهنگی مضر نگران کننده است.

نوروزی متذکر شد: برای جلوگیری از سیاسی شدن وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و دخالت مسائل سیاسی در موضوعات فرهنگی به صورتی که سبب ایجاد مشکلات در عرصه فرهنگ نشود چه برنامه‌هایی دارید. در حال حاضر برخی از ادارات کل به اشتباه فرهنگسراها را به ستاد انتخاباتی تبدیل کرده‌اند که کار بسیار زشتی است و نتایج معکوسی می‌دهد.

وی افزود: در فرهنگ عمومی همواره تقابل دو دیدگاه خصوصی سازی و دولتی سازی فعالیت‌های فرهنگی مطرح است. نوع همکاری‌ نهادهای عمومی و اجتماعی را شما چگونه ارزیابی می‌کنید و موضوع خصوصی سازی در عرصه فرهنگ را توضیح دهید. یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در عرصه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهاجم فرهنگی است و اخیرا نیز نفوذ فرهنگی، برای این موضوع چه برنامه‌ای دارید. مراجع و حوزه‌های علمیه نیز در این زمینه نگرانی هایی دارند.

نوروزی گفت: همان گونه که حضرت عالی مطلع هستید، اوقاف یکی از ظرفیت‌های عرصه فرهنگ کشور است در این زمینه چه برنامه‌ای دارید. در زمینه اقتصاد فرهنگی آیا برنامه‌ای پیش بینی کرده‌اید یا خیر که قابل اجرا باشد. برای مبارزه با اسلام هراسی و ایران هراسی در عرصه بین‌المللی چه برنامه‌ای دارید. فضای مجازی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ساماندهی فضای مجازی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید.