عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ما موظف هستیم با در نظر گرفتن مصالح کشور انتخابی خطیر داشته باشیم چرا که فرهنگ ایران با این تکثر و گستردگی نیاز به سکانداری دارد که فرهنگ را از نوع یک سرمایه اجتماعی و با نگاه امنیت فرهنگی نه فرهنگ امنیتی ببیند.

به گزارش مرور نیوز، محمد بیرانوندی در نشست علنی امروز (سه شنبه 11 آبان) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی بر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جهانیان هر کشوری را با شاخص‌های آن می شناسند، اما ایران بزرگ نه با صنعت، معدن و تجارت، بلکه با گستره فرهنگی و باورهای انسانی، اسلامی، ادبیات و تاریخ غنی‌اش می‌شناسند و شعر سعدی را از بر دارند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرهنگ مقوله پیچیده‌ای است که پرداختن در ایران و در دوران کنونی کاری بس مشکل و اساسی است چرا که ایران سرزمینی پهناور، اقوام، فرهنگ و حتی هویت‌های مختلف فرهنگی دارد لذا تفاوت فرهنگی جوامع صنعتی و شهری در ایران به پیچیدگی امر مدیریت بر فرهنگ می‌افزاید.

وی با بیان اینکه امروزه همه دلسوزان نظام به ویژه مقام معظم رهبری نگرانی‌های بسیاری بابت گسترش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی دارند، اضافه کرد: ما موظف هستیم با در نظر گرفتن مصالح کشور انتخابی خطیر داشته باشیم چرا که فرهنگ ایران با این تکثر و گستردگی نیاز به سکانداری دارد که فرهنگ را از نوع یک سرمایه اجتماعی و با نگاه امنیت فرهنگی نه فرهنگ امنیتی ببیند.

بیرانوندی با بیان اینکه صالحی امیری تخصص و تعهد را توأمان دارد، اضافه کرد: آیا30 سال خدمت صادقانه و تألیف 40 مقاله به همراه داشتن انواع سمت‌ها در دانشگاه ها نمی‌تواند این صلاحیت و تخصص را تضمین کند.

وی در ادامه تصریح کرد: دوران "بگم بگم" ها تمام شده است و اگر حرفی برای گفتن وجود دارد چه جایی برای بیان آنها بهتر از محضر مردم و نمایندگان آنها می‌توان یافت، این چه فرهنگی است که همیشه باید بگوییم "بگم"؟! بله بگویید، بفرمایید. همه آنها که "بگم بگم" می گفتند مرده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه افزود: آثاری که از ما به جا مانده بیان می‌کند که بوده‌ایم و چه کرده‌ایم. صالحی‌امیری کتاب‌های متعدد ننوشت که وزیر شود بلکه دغدغه‌های خود را در این نوشته‌ها و تألیفات بیان کرده است و آن همکاران عزیزی که می‌فرمایند ممکن است دیگری نوشته باشد باید بگویم؛ اگر دیگری نوشته چرا همه در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده است.

بیرانوندی با بیان اینکه صالحی امیری دغدغه فرهنگ دارد، افزود: این وزیر پیشنهادی چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی را می‌شناسد، از مهاجرت نخبگان و هنرمندان هراس دارد و می‌ترسد فرزندان این دیار به دلیل تنگناها فرار کنند، با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی آشناست، چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی را می‌شناسد و به ارتقاء الگوی سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی می‌اندیشد. صالحی امیری خطر حاشیه‌نشینی بر فرهنگ را می‌شناسد و آسیب‌شناسی نهادهای فرهنگی را بررسی کرده است.

وی با استناد به بیانات حضرت آیت الله نیکی ملکی استاد حوزه علمیه قم درباره صالحی امیری گفت: گروه‌ها و افکار متضاد و متفاوت با وزارت فرهنگ کار دارند که وزیر باید این افکار و گرایشات را شناخته و مانند نخ تسبیح این مهره‌ها را به هم متصل نگه دارد و من معتقدم صالحی امیری می‌تواند سکان وزارت را به خوبی در دست گیرد.

بیرانوندی با اشاره به صحبت‌های برخی از نمایندگان در رابطه با دغدغه هنرمندان و سینماگران افزود: داریوش ارجمند پیشکسوت سینمای ایران در مورد صالحی امیری می گوید؛ من ایشان را با توجه به سوابق برای تصدی بر وزارت فرهنگ و ارشاد صالح می‌دانم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: ما قرار است امروز در مورد تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد قضاوت کنیم اما اگر این قضاوت درست نباشد به مشکلات گذشته برخواهیم خورد، لذا توقع داریم انتخابی صورت گیرد  که رضای خدا و مردم در آن لحاظ شوند.