رئیس مجلس شورای اسلامی در سالروز صدور فرمان مشروطیت گفت: تاریخ مجلس بعد از انقلاب تغییر کرد و نمایندگان واقعی ملت در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند که منشأ خدمات بودند.

به گزارش مرور نیوز جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی پس از حدود دو ساعت جلسه غیرعلنی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

مشروطیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی گفت: امروز ۱۴ مردادماه سالروز فرمان مشروطیت است. مشروطیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: در زمان دیکتاتوری قاجار، کشور بدون مرکزیت قانونگذاری بود، بنابراین با دخالت مراجع عظام نجف و تهران، تشکیل عدالتخانه با تلاش مردم به نتیجه رسید.

علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از آن پارلمان یا مجلس شورای ملی تشکیل شد، البته در هشت دوره اول مجلس پرتوان و نیروهای ملی و اسلامی در مجلس قوی بودند و کارهای مهمی را پیگیری کردند، بعد از آنکه رضاشاه دیکتاتوری خود را به وجود آورد، عملا مجلس را از حَیِز انتفاع انداخت و مجلسی کاملا دولتی و دست نشانده ایجاد کرد.

رضاشاه را انگلیسی ها کنار گذاشتند

وی افزود: تا زمانی که در جنگ جهانی رضاشاه را انگلیسی ها کنار گذاشتند، فضای باز به وجود آمد و چند دوره ای مجددا مجلس نفسی کشید و نمایندگان مردم مثل آیت الله کاشانی و مصدق در مجلس حضور یافتند و ملی شدن صنعت نفت در همین دوره تصویب شد اما مجددا دچار دیکتاتوری صغیر شد.

لاریجانی اظهارداشت: تاریخ مجلس بعد از انقلاب تغییر کرد و نمایندگان واقعی ملت در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند که منشأ خدمات بودند.