حسن روحانی گفت:امروز قانون ضد تحریم را اروپا اعمال کرد و امروز اروپا مقابل آمریکا ایستاد و همه مردم حامی ایران هستند و ایران را به عنوان کشور متعهد قبول دارند.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در برنامه زنده تلویزیونی شبکه یک سیما در مورد مهمترین مسائل داخلی منطقه ای و بین المللی با مردم سخن گفت.

روحانی روز خبرنگار را به همه خبرنگاران صدا و سیما و مردم کشور تبریک گفت و در مورد بیانیه امروز ترامپ پس از خروج از برجام همچنین پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: من باید از این نکته شروع کنم که مردم ما در طول سال های گذشته تجربه بسیار خوبی از مقامات آمریکایی و دولتمردان ایران دارند.

وی ادامه داد: ما حتی با آمریکا و دیگر کشورها در طول دو سال مذاکره کردیم و آمریکایی ها کمتر متعهد بودند و ایران کاملا متعهد بود و کسی که به مذاکره تمایل دارد و ادعای مذاکره می کند امروز کسی است که بدون مذاکره از تعهدات خودش خارج شده است.

رئیس جمهور همچنین عنوان کرد: طرف آمریکا امروز ایران نیست و اگر کسی با رقیب خود می خواهد مذاکره کند و با چاقو به پهلو او ضربه وارد می کند باید اول چاقو را خارج کند. آمریکا ابتدا باید صداقت خود را ثابت کند.

روحانی گفت: به نظرم آنها می خواهند مردم را دچار تردید کنند با جنگ روانی و یا برای انتخابات داخلی خود آمریکا این سخنان را مطرح می کند و ما در حاشیه نشست سازمان ملل هم با وزیر خارجه آمریکا مذاکره کردیم و در گروه پنج به علاوه یک هم مذاکره کردیم.

وی در مورد اینکه صداقت آمریکا چگونه ثابت می شود؟ گفت: این صداقت با تحریم ثابت نمی شود. تحریم های آمریکا هم علیه تمام کودکان و بیمارانو مردم ایران است و هم شرکت های اروپایی است.

رئیس جمهور گفت: من شرطی برای مذاکره به آمریکا ندارم آنها بدهکار مردم ایران هستند و باید بر سر غرامت های آمریکا با ایران مذاکره کنند.

روحانی بیان کرد: آمریکایی ها اول به دنبال این بودند که بقیه گروه ۱+۵ را با خود همراه کند و این جواب نداد و ناچار شدند به تنهایی از برجام خارج شود و هدف آنها این بود که ایران هم از برجام خارج شود و پرونده به شورای امنیت برود و ما دستاورد قطعنامه ۲۲۳۱ است و به عنوان یک سند و پیمان بین المللی برجام در سازمان ملل اعتبار دارد و ترامپ می خواست دنیا را به تحریم وادار کند و موفق نبود.

رئیس جمهور از ایستادگی اروپا در برابر تحریم خبر داد و گفت: امروز قانون ضد تحریم را اروپا اعمال کرد و امروز اروپا مقابل آمریکا ایستاد و همه مردم حامی ایران هستند و ایران را به عنوان کشور متعهد قبول دارند و گروه کشورهای پنج  یا ۱+۴ از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشتند و موضع گیری کردند و مقررات گذاشتند و به صراحت کار آمریکا را غیر قابل قبول دانستند.

چین و روسیه به طور کامل متعهد به تعهدات خود هستند

روحانی گفت: برای ما در روابط خارجی منافع ملی مهم است و چین هم رآکتور اراک را بر اساس منافع خود دنبال می کند و در حاشیه اجلاس شانگهای مقامات چینی متعهد به اجرای تعهدات خود بودند و هم چین و هم روسیه به صراحت می گویند ما قرار داد را اجرا می کنیم و شاهد بودید با خروج توتال چین بر توافق خود باقی ماند و در شرایط فعلی روابط ما با آسیا بسیار مهم است و هیچ مانعی برای گسترش رابطه با اروپا و دیگر کشورها نداریم.

برخی مشکلات بانک های ما مرتبط به قبل از انقلاب است

رئیس جمهور در تحلیل نرخ ارز در کشور در ماه های ابتدای سال گفت: یک سری بیماری هایی اقتصادی داریم که برخی از آن ها به قبل از انقلاب مرتبط است و مشکلات مضمن سالهاست و موضوع نقدینگی یکی از آن موارد است و تخریب هایی را به وجود می آورد و اعتماد مردم به آینده متزلل می شود و دسترسی ما به ارز مهم است بر اساس روابط ما با بانک های دنیا در شرایطی تغییر کند و توقع و انتظار در آینده را با شرایط جدید رقم می زند.

روحانی بیان کرد: روند ما در آغاز دولت این بود که قیمت ارز کاهش داشت و در حال چاره جویی بودیم که در حال افت نرخ دلار بودیم و دلیل آٖن خوش بین بودن مردم بود که روابط ما با دنیا رو به بهبود بود و برخی از ارزها آزاد می شود و این شرایط به وجود آمد و دو عامل باعث مشکل ارزی شد.

وی ادامه داد: در دی ماه پارسال تقریبا اعتراضات در شهری از ایران آغاز شد و سرایت کرد به شهرهای دیگر مردم می دانند برخی دنبال اعتراض بودند و برخی به دنبال اغتشاش بودند و مردم می دانند که عده ای می خواهند اغتشاش کنند و با دولت همکاری کردند و پیام این رویدادها از آمریکا افزایش فشار بود و اعلام ترامپ در دی ماه که گفت اگر دیگران از برجام خارج نشوند ما خارج می شویم.

رئیس جمهور یادآور شد: اگر همه با هم در کنار هم قرار می گرفتیم التهاب ارز رخ نمی داد و قیمت ۴۲۰۰ تومان که اعلام کردیم بر مبنای تفاضل تورم افزایش پیدا می کند و طرح به گونه ای شد که در کنار آن رانت و فساد به وجود آمد و همزمان با اردیبهشت و خروج آمریکا از برجام توام شد.

بسته جدید ارزی از فردا آغاز خواهد شد

روحانی از بسته جدید ارزی خبر داد و گفت: بسته جدید با بسته گذشته تفاوت های اساسی دارد و در بسته گذشته بانک مرکزی تامین همه ارزها را بر عهده می گرفت و شرایطی بود که ایجاد رانت کرد و در شرایط جدید بانک مرکزی تعهدات بسیار کمتری دارد و امروز بانک مرکزی برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی متعهد است با قیمت ثابت و از فردا که این بسته اجرا می شود و نوسانات ارز تاثیری بر ارز کالای اساسی نخواهد داشت و با نرخ ۴۲۰۰ تومان ادامه خواهد داشت.

وی گفت: کالای اساسی هم باز تر از کالای اساسی قبلی است و حبوبات را اضافه کردیم و فهرست را در همین هفته اعلام می کنیم و ارز باید به طور شفاف به مردم گفته شود که به چه کسانی ارائه می شود و برای چه کالاهایی و تا رسیدن به مصرف کننده همه نظارت می کنند و باید همه با هم همکاری کنند برای اینکه این قیمت به دست مردم برسد و خیال مردم راحت باشد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: این بسته جدید با نرخ ۴۲۰۰ تومان تا پایان فروردین ۹۸ اجرا می شود و نظارت بر آن شفاف خواهد بود و مابقی ارز در بازار و بر اساس نرخ بازار تعیین می شود و بازار بزرگی است و رقم بزرگی ارز وارد این بازار می شود و چارچوب آن را تعیین کردیم و لیست اقلام ممنوعه را اعلام کردیم و قیمت ارز بازار آزاد نرخی را در روزهای آینده پیدا می کند و دولت در این نرخ وارد نمی شود.

فعالیت صرافی ها آزاد می شود

روحانی از آزاد شدن فعالیت صرافی ها و ورود طلا خبر داد و گفت: از فردا اسکناس ارز در صرافی ها خواهد بود و آن حالت قبل که اسکناس در صرافی ها ممنوع بود و قاچاق حساب می شد، از فردا دیگر قاچاق نیست و مردم می توانند ارز خود را به بانک ببرند و در این بسته جدید بانک مرکزی متعهد است که همان ارز را با سود به افراد پرداخت کند و دولت و بانک مرکزی این تعهد را دارد و همه اینها موجب اعتماد مردم خواهد شد و البته در تمام این طرح ها دولت و مردم باید در کنار هم قرار بگیرند و ارز آبروی ملی هم هست و این آبروی ملی را باید با همکاری حفظ کنیم و باید دولت و مردم در کنار هم باشند و هر دو وظیفه خود بدانیم و مردم به دولت اعتماد کنند.

با اتحاد تحریم را شکست خواهیم داد

وی ادامه داد: همه ما در شبانه روز در حال فعالیت هستیم و همه قوا توان خود را گذاشتند و همه در این کار فعالیت دارند و با قرار گرفتن مردم در کنار دولت تحریم نمی تواند ما را شکست دهد و با اتحاد ما تحریم هر چه زودتر شکست می خورد و خیلی زود آمریکا را پشیمان می کنیم و آمریکایی ها می فهمند که تحریم آنها بی اثر است و به نظر من ترامپ یک قدم به عقب برگشته هر چند امروز حرف های تند زده و باید به قبل از دوران خود و چند قدم به عقب برگردد تا منافع جهان تضمین شود و ما می توانیم با اتحاد تحریم را از بین ببریم.

وی گفت: اگر از من سوال بپرسید تحریم چه زمانی پایان می یابد می گویم زمان تحریم دست ما است و مردم و دولت دست به دست هم می دهند و زمان را کوتاه خواهند کرد.

رئیس جمهور در بخشی از سخنانش یادآور شد: در گذشته هم موفق به کنترل نرخ ارز بودیم و نیازمندی مردم را تأمین کردیم.

ایران هیچ گاه آغاز کننده جنگ نبوده است

روحانی در مورد احتمال تنش در منطقه و غرب آسیا بیان کرد: در حال حاضر نیروی خارجی در منطقه وجود دارد و شرایط منطقه به سمت امن تر شدن پیش می رود و نیروهای خارجی ناچارند از منطقه خارج شوند و کل منطقه در آینده امنیت بیشتری خواهد داشت به دلیل ایستادگی مردم و ضعیف شدن تروریسم. جمهوری اسلامی هیچگاه آغاز کننده جنگ نبوده و در ۲۰۰ سال گذشته مبنای ایران جنگ نبوده و با همسایگان خود روابط خوبی داریم و از طرف ما مانعی وجود ندارد.

از مردم سپاسگزارم

وی گفت: تا زمانیکه مردم ما در صحنه هستند و نیروهای نظامی ما مقتدر است خطر جنگ وجود ندارد و باید از مردم سپاسگزاری کنم و به طور مداوم مردم به صورت تلفنی و نامه با ریاست جمهوری در تماس هستند و من مردم را می بینم و در فضای مجازی هم وقت می گذارم و نظرات مردم را می بینم مردم ما امسال با فشار مضاعفی مواجه بودند و در کنار مشکلات برق مشکل ارزی مشکل محیط زیستی به وجود آمد و مردم ما مردم صبوری هستند و می خواهند مشکلات را با دست خود حل کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: تمام دنیا تلاش می کند که مردم را به خیابان دعوت کند و مردم صبورند و عده کمی آمدند.

در برابر حرف زور می ایستیم

روحانی یادآور شد: به زودی هیئت هایی را به همه کشورهای منطقه و صادر کنندگان نفت در کشور های منطقه و خارج از منطقه اعزام می کنم برای گفت و گو و دولت ایران تصمیمی به جنگ و تخاصم ندارد و برنامه ما همچنان صلح آمیز است و البته در برابر حرف زور می ایستیم و اجازه نمی دهیم حقوق ما زیر پا گذاشته شود و هیج دلیلی نمی بینم منطقه ما با نا آرامی مواجه شود.

رئیس جمهور به تعمیق دموکراسی تأکید کرد و گفت:‌ مردم اسلام را قبول دارند و با تعمیق جمهوریت نظام مستحکم تر می شود و باید باورمان شود این کشور با رای مردم و برای مردم است و معتقدم قانون اساسی بسیار مترقی داریم و من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی آزادی عمل مردم را بیش از گذشته دنبال می کنم و اگر مردم بدانند ما با فساد مبارزه نمی کنیم و این قوه با آن قوه فرق دارد دیدگاهشان عوض می شود اما اگر دموکراسی را تعمیق ببخشیم و اصل ۵۹ قانون اساسی را چرا اجرا نکنیم و ممکن است دولت لایحه دهد و مجلس رای دهد و رهبری فرمان دهد و موضوع مهم را به رای مردم بگذاریم و بر اساس نظر مردم با اصل ۵۹ نظام را تثبیت می کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: هر مقدار به مردم تکیه کنیم و در عمل نشان دهیم که خادم مردم هستیم آنها هم اسلام را می خواهند و هم جمهوری اسلامی را و من نگرانی از نظام ندارم و این حرف چهار نفر در آمریکاست که در گروهک تروریستی منفور در تاریخ ایران هستند و در زمانی که مردم از سرزمین خود دفاع می کردند با صدام حسین متحد شدند.

برای تسهیل زندگی مردم هرکاری می کنیم

روحانی گفت: در مسائل اساسی کشور هر سه قوه متحد هستیم و رهبری با همان استحکام نظارت خود را اعمال می کند و نباید دغدغه ای برای  آینده داشته باشیم و این به آن معنا نیست که ما مشکل نداریم و ممکن است در جایی ۷۰ درصد موفق باشیم و در جای دیگری ۳۰ درصد موفق باشیم و اگر از ابتدا به سراغ برجام رفتیم بری تسهیل زندگی مردم بود تا صادرات ما تسهیل شود و مشکلات مردم حل شود و وقتی صادارت ما رونق می یابد یعنی نقدینگی ما به سمت صادارت می رود همچنین در رونق گرفتن اشتغال و توالید که نقدینگی به آن سمت سوق پیدا کرده است.

اشتغال در کشور بهبود یافته است

وی از اشتغال ۷۶۵ هزار نفر در بهار ۹۷ خبر داد و گفت: این به معنای آن نیست که مشکل بیکاری حل شده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: اقشار کم درآمد باید طرف کمک های دولت باشند و بسته های غذایی آنها را افزایش می دهیم و یارانه تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را افزایش دادیم.

باید قاطعانه با مفسد و فاسد برخورد کرد

 

وی در مورد جدیت دولت در برخورد با متخلفان بیان کرد: باید قاطعانه با مفسد و فاسد برخورد کرد و به او رحم نکرد با کسی که ارز دولتی را گرفته و کالای مورد نیاز مردم را وارد نکرده و به آنها شش ماه فرصت دادیم و ترخیص کالاها را تسریع کردیم و مراقبت می کنیم که پول دریافتی با جنس و کالای وارد شده متناسب بوده و نکته این است که هر چیزی که یارانه ای به مردم تعلق گیرد و اختلاف قیمت در منطقه داشته باشد زمینه رانت و فساد است و از مرزها مراقبت کنیم و با فساد مبارزه کنیم و امروز در جنوب صیانت از مرز آبی بر عهده نیروی دریایی سپاه است و در شرق و غرب هم مرز در دست سپاه است و باید مدیریت ما به گونه ای باشد که رانت و فساد به حداقل برسد.

روحانی در مورد سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور گفت: نه تنها گله مند نمی شوم خوشحال هم می شوم اما دو نوع می توانیم تعامل کنیم و مجلس هر زمانی می تواند در چارچوب قانون برخورد کند و نیازی نبود به این روش و ما هم طبق قانون عمل می کنیم و در عین حال دوستی ما محفوظ است و من هم تذکر قانون اساسی می دهیم و همه ما باید زمان را در نظر بگیریم و می توانیم از راه های سهل تر مشکلات را حل کنیم و استفاده از حق قانونی در این گونه موارد مهم حداقل باشد بهتر است تا حداکثر و برای من فرصت خوبی را به وجود می آورد و خیلی از سخنان در سخنرانی و مصاحبه سخت است بگویم و شاید در برابر سوال نمایندگان حرف هایی را بگویم که برای مردم ما مفید باشد.

رئیس جمهور در پایان از مردم برای تحمل سختی ها تشکر کرد و گفت: در این پنج سال 30 درصد بهره وری آب را افزایش دادیم و با تغییر کشت و آبیاری مدرن و اصلاح بذر کمک به بهره وری آب کردیم و در زمینه محیط زیست هم اقدامات خوبی داشتیم و در دولت هم مقرر شد همه وزراء با خبرنگاران سخن بگویند.