چند روز است که کمپین فرزندت کجاست؟ در فضای مجازی آغاز به کار کرده است و تعدادی از مسئولان کشور به آن پیوسته اند.

به گزارش مرور نیوز، با نگاهی گذرا به فضای مجازی و پاسخ هایی که مخاطبان به مسوولان می دهند و یا لطیفه هایی که در خصوص کمپین فرزندت کجاست؟ هر روز منتشر می شود، بیشتر می توان به کارکرد این کمپین پی برد.

به عنوان نمونه شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور شهروندی با پیوستن به چالش فرزندت کجاست در فضای مجازی نوشت: "دو دخترم؛ اولی فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی به ترتیب از دانشگاه های تهران و شهید بهشتی، فاقد شغل ثابت و مترجم آزاد. دومی فارغ التحصیل کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر و مشغول مهارت آموزی در دوره آموزشی فنی و حرفه ای جواهرسازی."

یکی از مخاطبان نیز در پاسخ توییت مولاوردی نوشته است: "مسئولی که نتوانسته برای فرزند خودش شغل معقول و حلال ایجاد کند دلش به حال مردمش نمی سوزد"

مخاطب دیگر نیز خطاب به مولاوردی می نویسد: "بمیرم واسشون. اگه کمکی چیزی میخان در خدمت هستیم. تعارف نکن تو رو خدا"

اما پاسخ های محمدعلی وکیلی نماینده تهران در مجلس بیشترین واکنش ها را به همراه داشته است.

وی مدعی است: "دارای سه فرزند هستم. هادی؛ فوق لیسانس هفت سال است. کارمند یک شرکت است. مهدی؛ فوق لیسانس (همانکه به دروغ مدیرعامل معرفی می شود) بدون اشتغال در جای دولتی، سردبیر روزنامه ابتکار. راضیه؛ لیسانس و بیکار. خداوند از سر تقصیر ناشران دروغ بگذرد"

بلافاصله پس از این اظهارات وکیلی، برخی از کاربران که با فضای رسانه بیگانه نیستند، اعلام کردند که راضیه دختر وکیلی که پدرش وی را لیسانسه و بیکار معرفی می کند، خودروی شخصی اش دارای آرم طرح ترافیک داشته و این طرح را از سهمیه خبرنگاری روزنامه ابتکار که وکیلی مدیرمسئول آن است، دریافت کرده است.

وکیلی بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داد و در تویتر نوشت: "معاونت محترم ترافیک شهرداری تهران احتراما نظر به اینکه به دلیل ازدواج راضیه وکیلی رابطه همکاریش با روزنامه قطع شده، لطفا طرح ترافیک اختصاصی نامبرده را کنسل و از سهمیه ابتکار کسر نمائید."

اما این اظهارات نیز پایان ماجرا نبود، چرا که بسیاری از کاربران به وکیلی متذکر شدند که توییتر کارتابل اداری نیست. کاربر دیگری نیز نوشته است: " معاونت محترم ترافیک شهرداری تهران اگه اسمتو سرچ میکنی لطفا پیگیری کن. بوس."

کاربر دیگری نیز نوشته است: محمدعلی وکیلی نماینده لیست امید در چالش فرزندت کجاست شرکت کرد و گفت دخترم خانه دار است، البته یادش نبود نام راضیه خانوم در لیست خبرنگارانی است که طرح ترافیک گرفته اند! ناچار دست به قلم شد و این نامه را خطاب به توییتر نوشت!"

علی ربیعی وزیر عزل شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در توییتر به کمپین فرزندت کجاست پیوسته و نوشته است: " ما همه با هم هستیم! خوشحالم فرزندانم با ۵ نوه کنار من هستند.  همگی در دانشگاه های ایران تحصیل کرده اند. دو پسر من، هیچ کدام کار دولتی ندارند و تنها دخترم به تربیت کردن فرزندانش مشغول است‌ و دیگری که بیش از همه کنار من است ساکن قطعه ۷۰ بهشت زهراست."

کاربری نیز در پاسخ این پست علی ربیعی نوشته است: "یه جوری میگین تنها دخترم مشغول تربیت فرزندشه انگار خانومایی که کارمندن بچه هاشونو میذارن تو جنگل بزرگ شن. به زنی که بیرون از خونه کار نمیکنه میگن خانه دار"

نادر قاضی‌ پور نماینده مجلس نیز به چالش فرزندت کجاست پیوسته و گفته است: "من دو فرزند دختر و دو فرزند پسر دارم. هر دو دختر من تحصیلات مقطع کارشناسی‌‌ارشد دارند و خانه‌دار هستند. یکی از فرزندان پسر من دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه ارومیه است که در بیمارستان کار می‌کند. پسر دیگر من که دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد ارومیه است، گوسفند دارد و به کار چوپانی مشغول است!"

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در واکنش به کمپین فرزندت کجاست؟ نوشته است، "بعد از خاتمه ماموریتش در سازمان ملل متحد، فرزندانش هم تحصیلاتشان را فورا به اتمام رسانده و بیش از ۶ سال است که به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده‌هایشان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند. پسرم لیسانس برق و فوق‌لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد... عروسم دکترای نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و به طور پاره وقت در دانشگاه فعالیت دارد."

امیرحســین قاضی زاده هاشمی، از نمایندگان مجلس نیز گفته است: "دو فرزند دارم. دخترم دبیرستانی است و پسرم دبستانی. هر دو در خانه خودمان هستند، در تهران."

حسام‌ الدین آشنا، مشاور رییس جمهوری نیز به کمپین فرزندت کجاست؟ پیوسته و می نویسد: "دو پسر دارم. اولی مهندسی عمران شریف و ارشد حمل‌ونقل امیرکبیر؛ عقد کرده و به‌دنبال ادامه تحصیل است. دومی کلاس یازدهم ریاضی است"

همچنین محمدعلی ابطحی در اینستاگرام خود نوشته است: "در پاسخ به کمپین فرزندت کجاست که کاری در خور تقدیر است اعلام می‌کنم: من سه دختر دارم که همه در تهران هستند.فائزه لیسانس مردم‌شناسی از دانشگاه تهران؛ خانه‌دار و پاره‌وقت معلم دبستان. فاطمه لیسانس بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی؛ خانه‌دار و هفته‌ای دو روز دورکاری در بخش پشتیبانی شرکت خصوصی استارتآپی. فریده دانشجوی سال سوم هنر در دانشگاه تهران."

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس نیز با پیوستن به کمپین فرزندت کجاست؟ اعلام کرد که دو دختر دارم که ازدواج کردند، یکی از آنها در قم و دیگری ساکن تهران است. هر دو خانه‌دار هستند. پسرم هم در مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های قم مشغول به تحصیل است.

از سوی دیگر محسن هاشمی رفسنجانی پسر ارشد مرحوم هاشمی در گفتگویی با یکی از رسانه ها درباره تعداد فرزندانش گفت: من سه پسر دارم. پسر اولم متولد سال ۶۳ است، پسر دومم متولد سال ۶۵ و پسر آخرم متولد سال ۷۶ است. پسر آخرم سال گذشته کنکور داد و اکنون در رشته مهندسی انرژی در دانشگاه امیرکبیر تحصیل می‌کند. عماد پسر دیگرم مدیر عامل دفتر نشر و معارف انقلاب است که خاطرات حاج آقا را هم منتشر کرده است؛ عماد شغل دولتی ندارد و اکنون درحال تحصیل در مقطع دکترای رشته صنایع در دانشگاه آزاد است. علی پسر دیگرم فارغ التحصیل رشته شهرسازی از دانشگاه تهران است و اکنون در خارج از کشور مشغول به تحصیل در مقطع دکترا است.

هاشمی رفسنجانی درباره هزینه تحصیل پسرش گفت: علی بورسیه نشده است و با هزینه خودش به خارج از کشور رفته، اما هزینه‌ای برای شهریه دانشگاه نمی‌دهد.

رییس شورای شهر تهران درباره وضعیت تاهل پسرانش ادامه داد: دو پسرم ازدواج کردند، یکی از عروسانم که با همسرش خارج از کشور است و خودش فوق لیسانس معماری دارد. عروس دیگرم هم فوق لیسانس تغذیه دارد و جایی مشغول به کار نیست.

محسن هاشمی درباره اینکه آیا برای فرزندانش سفارشی برای اشتغال در حوزه دولتی انجام داده یا نه گفت: نه من سفارشی نکردم، چون آن‌ها فعلا مشغول به تحصیل هستند.

سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: "من دارای ۱ فرزند پسر و ۲ دختر هستم. همسرم خانه دار است. پسرم لیسانس عمران دارد، مجرد است و هیچگونه شغلی ندارد. دختر بزرگم متاهل و خانه دار است و در شهر زلزله زده سرپل ذهاب سکونت دارد. دختر کوچکم در پایه اول دبیرستان مشغول به تحصیل است"

اینگونه اظهارات مسوولان موجب لطیفه سرایی بسیاری از کاربران فضای مجازی در خصوص کمپین فرزندت کجاست؟ به ویژه در توییتر شده است.

به عنوان نمونه یکی از کاربران نوشته است: "این چالش فرزندت کجاست؟ رو متوقف کنید بابا، داریم یه چیزی هم بدهکار می‌شیم. بیکار، خانه دار، دانشجو، شاغل در شرکت خصوصی اینا همه رو تحمل کردیم اما قاضی‌پور با گفتن اینکه "پسرم چوپانی می‌کنه" همه رو با خاک یکسان کرد."

کاربر دیگری نوشته است: "عارف اگر هم بخواهد در چالش فرزندت کجاست شرکت کند، توضیحاتش در یک توییت جا نمی‌گیرد. اینقدر که ژن خوب و رفقا مشغول خدمت به مردم هستند."

کاربر دیگری در چالش فرزندت کجاست نوشته است: "اینطوری که پیش می ره باید دنبال کار بگردیم واسه بچه های مسئولان مملکت. آمار بیکاری رو همینا بردن بالا"

کاربر دیگری نیز به طنز نوشته است: "خب به سلامتی بچه‌های مسوولین زحمتکش اکثرا ایران هستن و یا بیکارن یا چوپان! اینا هم که تو اروپا و آمریکا با پول مملکت در حال عشق و حال هستن یا تو ایران میلیون میلیون حقوق می‌گیرن همشون منم"

در کنار این طنزهای خنده دار، طنز تلخ نیز در کلام کاربران شبکه های مجازی در چالش فرزندت کجاست؟ دیده می شود: به عنوان نمونه یکی از فعالان فضای مجازی نوشته است: "

من: پیرزن فرزندت کجاست؟

پیرزن: خارج از کشور.

من: خارج از کشور چه می کند؟

پیرزن: 35 سال پیش رفت برای دفاع از کشورش هنوز برنگشته. دوستاش که باهاش بودن می گن تیر خورد و شهید شد"