نمایندگان مجلس به منظور تأمین نظر شورای نگهبان ضوابط تأیید اعتبارنامه نمایندگان را تعیین و تصویب کردند.

به گزارش مرور نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز یکشنبه 28 مرداد پارلمان طرح اعاده شده اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی پارلمان از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، شعبه موظف است حداکثر ظرف مدت 3 روز کاری گزارش تأیید آن دسته از اعتبارنامه‌های واصله را که معترض ندارند، به صورت یکجا به هیأت رئیسه ارسال کند تا برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد. اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته است حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود، در صورتی که نظر شعبه تأیید اعتبارنامه باشد، گزارش تأیید آن برای تصمیم‌گیری به مجلس ارائه می‌شود، چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، از طریق هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد تا پس از رسیدگی و ارائه گزارش برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.

همچنین مقرر شد چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تأیید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستورکار قرار می‌گیرد و در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن حداکثر به مدت 15 دقیقه در مجلس مطرح و عدله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده است، حداکثر مدت 30 دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را به دو نفر از نمایندگان واگذار کند، سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می‌شود چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند.

نمایندگان مصوب کردند در صورتی که گزارش کمیسیون دارای موارد متعدد باشد، برای هر یک از مواد به تفکیک رأی‌گیری می‌شود.